نتایج یک بررسی جدید نشان میدهد نیمی از جستجوهای انجام شده در گوگل منجر به حتی یک کلیک بر روی لینکهای ارائه شده توسط جستجوگر آن نمیشود. بررسی یادشده نشان میدهد در آمریکا ۵۰/۳۳ درصد از کل جستجوهای انجام شده در گوگل با استفاده از گوشی و رایانه رومیزی به هیچ کلیکی بر روی لینکهای نمایش داده شده نمیانجامد.
این بررسی توسط خود گوگل صورت گرفته و نتایج آن به کنگره آمریکا ارائه شده است. علت ارائه این اطلاعات به کنگره آمریکا درخواست رسمی آن برای تحقیق در مورد رفتار رقابتی گوگل در بازارهای دیجیتال است.
تحلیل گران معتقدند علت این تحول تغییر در نحوه نمایش دادههای جستجوشده در جستجوگر گوگل است. گوگل مدتی است که بریدهها و تکههایی از نتایج حاصل شده را در خود صفحه جستجوگر این سایت نمایش میدهد و حتی پاسخ برخی سوالات مرتبط را در دسترس کاربران قرار میدهد و لذا کاربران با مطالعه همین دادهها پاسخ سوالات خود را مییابند و دیگر نیازی به مراجعه به سایتهای ثالث نخواهند داشت.
پیشبینیها حاکیست که تداوم استفاده گوگل از همین روش ارائه نتایج جستجو میزان کلیک بر روی سایتهای ثالث را باز هم کمتر خواهد کرد. این کار به ضرر سایتهای وابسته به شرکتها و کسب و کارهای کوچک و البته به نفع گوگل است که کاربران را در سایت خود نگه میدارد.
بر اساس همین بررسی 12 درصد از موارد کلیک بر روی نتایج جستجوهای گوگل بر روی لینکهایی صورت میگیرد که به وب سایتهای وابسته به خود گوگل مانند خدمات نقشه این شرکت و غیره ختم میشوند.
البته سایتهای مختلف برای مقابله با این روش دستکاریهایی در طراحیهای خود انجام دادهاند تا بخشهای مرتبط با سوال کاربران با برجستگی و با جزئیات بیشتری برای نمایش ارائه شود.
پاسخ ها