Melody

Melody

بازار هدف چیست؟

بازاریابی هدف (Target Marketing)، بازار را براساس ویژگی‌های مشتریان دسته‌بندی کرده، و آن‌هایی را که به محصولات شما نیاز بیش‌تری دارند، شناسایی می‌کند. با این روش می‌توانید مشتریان بالقوۀ ایده‌آل خود را بشناسید؛ که به مجموعۀ این افراد، بازار هدف (Target Market) می‌گویند. بنابراین شناسایی و درک بازار هدف برای طراحی استراتژی بازاریابی شما ضروری است. در این مقاله شرح می‌دهیم، که بازار هدف چیست و چگونه می‌توانید به بهترین شکل آن را شناسایی کنید.

بازار هدف (Target Market) چیست؟

بازار هدف کسب‌ و کار شما همان مصرف‌کنندۀ اصلی محصول شماست. وقتی که مصرف‌کنندۀ اصلی را بشناسید، برنامه‌های برندسازی و بازاریابی خود را متناسب با ویژگی‌های او تنظیم می‌کنید.

بازار هدف بسته به نوع کسب‌وکارتان می‌تواند یک بازار وسیع یا محدود باشد. مثلا اگر کفش ورزشی تولید می‌کنید، احتمالا مصرف‌کنندۀ اصلی شما دختران و پسران بین 20 تا 30 سال هستند. یا اگر طراح وب‌سایت هستید، مصرف‌کنندۀ اصلی خدمات شما مدیران کسب‌وکارها هستند.

چرا باید بازار هدف خود را بشناسیم؟

یکی از اساسی‌ترین دلایل موفقیت کسب‌وکار شما همین شناسایی بازار هدف است. شناخت مخاطب به شما کمک می‌کند تا روی تمام ابعاد بیزنس خود تمرکز کنید. برای مثال:

محصول یا خدماتی که ارائه می‌کنید، مخصوص یک گروه خاص می‌شود و فقط برای او کاربرد دارد. برای مثال، کسی که لوازم سفر و کمپینگ تولید می‌کند، محصولاتش مخصوص کسانی است که اهل طبیعت‌گردی هستند.

کمپین‌های تبلیغاتی‌ای که برگزار می‌کنید، برای مخاطب هدفتان طراحی می‌شوند. یعنی به زبان خودش با او صحبت می‌کنید. دوباره به مثال قبلی برمی‌گردیم، فرض کنید کسی که لوازم سفر تولید می‌کند، به مشتریانش پیامک می‌زند که:

« این آخر هفته، جنگل‌های هیرکانی منتظر تو هستند. بهترین لوازم سفر را از ما بخر».

همانطور که می‌بینید، لحن و موضوع این پیام طوری نوشته شده که برای مخاطبش جذاب باشد.

شناسایی بازار هدف، باعث می‌شود تا پول تبلیغاتتان را جایی خرج کنید که می‌دانید مخاطب‌تان آنجا حضور دارد. مثلاً نمی‌شود که در یک گروه طبیعت‌گردی، تبلیغ ظروف یکبارمصرف کرد! این افراد مشتری شما نیستد.

بین رقبای خود هم جایگاه بهتری به دست می‌آورید؛ یعنی مثلاً به جای رقابت با یک کمپانی بزرگ، با کمپانی‌های کوچک‌تر رقابت می‌کنید که تارگت مارکت‌شان شبیه شماست. یعنی به جای آنکه انواع و اقسام لوازم سفر را بفروشید، روی وسایل کمپینگ تمرکز می‌کنید و به جای رقابت با غول‌های این صنعت، با کسب‌وکارهای کوچک‌تری وارد رقابت می‌شوید.

حالا، قبل از این که بخواهیم بازار هدف مان را بشناسیم، اول باید پیدایشان کنیم.

چگونه بازار هدف خود را بشناسیم؟

 امروزه، افراد و سازمان‌ها برای رسیدن به اهداف خود باید مدام بر تقاضاها، سلیقه‌ها و ذهن مخاطبان و مشتریان خود تمرکز داشته باشند تا بتوانند نیازها و تقاضای متنوع آن‌ها که دائماً تغییر می‌کند را شناسایی کنند.

در اینجا یک سری از مهم‌ترین نکات برای تدوین و اجرای بهتر این هدف آورده شده است :

مشکلاتی که می‌توانید برای مشتری رفع کنید را درک کنید(نقطه شروع در تعریف کردن بازار هدف )

تصویری از مشتریان هدف خود ترسیم کنید(زمانی که این کار را انجام دادید، آن‌ها را بر اساس محل زندگی، میزان درآمد، منطقه جغرافیایی و غیره، دسته‌بندی کنید.)

از خود بپرسید کدام مشتریان بیشتر از پیشنهادات شما بهره می‌برند ( باشگاه مشتریان وفادار ایجاد کنید.)

چه خدمات تخصصی می‌توانید ارائه بدهید (لزوم داشتن علم و دانش تخصصی )

رقبای شما چه کسانی هستند؟(باید بتوانید رقبای خودتان را تحلیل کنید)

به طور مختصر، برای شناسایی مشتریان هدف و تمرکز بر آن‌ها، بازار هدف شما می‌تواند در قالب چهار جز شکسته شود : ” چه کسی”، ” کجا”، “چرا”، “چگونه

چه کسی : جمعیت شناسی

کجا : جغرافیایی

چرا : روانشناسی

چگونه : رفتارها

چگونه از بازار هدف استفاده می‌شود؟

جالب است بدانید اگر هنوز در مرحله شروع کسب و کارتان هستید، یا در جستجوی فرصتی خلاقانه برای رشد کسب و کارتان هستید و یا می‌خواهید کسب و کاری که ایجاد کرده‌اید را حفظ کنید، بازار هدف ابزاری است که می‌توانید به کار ببرید. اما دو نکته مهم وجود دارد که در پایان کار باید به آن‌ها اشاره شود.

سعی کنید :

رقابتتان را در بازارهای گوشه‌ای لحاظ کنید

آنچه در شناسایی بازار هدف دارای اهمیت است این است که، بازارهای هدفی را شناسایی کرده و بر آن‌ها تمرکز کنید که رقبای شما سراغی از آن‌ها نمی‌گیرند، و این موضوع است که شما را موفق می‌کند. امروزه، فهمیدن آن چیزی که رقبای شما در حال انجام آن هستند کار بسیار آسانی شده است. مطالعه درباره بازخوردهای مشتریان رقبایتان می‌تواند به شما کمک کند تا نقاط کور موجود درکسب و کار آن‌ها که می‌توانید از آن بهره کافی را ببرید، شناسایی نمایید.

باشگاه مشتریان وفادار ایجاد کنید

بهترین موضوع درباره شناخت مشتریان هدف آن است که نه تنها قادر خواهید بود مشتریان جدید را ردیابی کنید، بلکه مشتریانی که به درستی انتخاب کرده‌اید، وفادارتر خواهند شد و پول بیشتری نیز خرج خواهند کرد!

شناخت درست مشتریان و این مورد که آنچه واقعا می‌خواهد را برایشان فراهم کنید، یقینا راهی است برای ایجاد باشگاه مشتریان وفادار و باعث می‌شود آن‌ها به دوستانشان بگویند که چقدر برند و محصولات شما را دوست دارند.

اهمیت بازار هدف بر روی یک کسب و کار

شناخت بازار هدف برای یک برند و کسب و کار بسیار حائز اهمیت است و اولین قدم برای طراحی و تعیین یک استراتژی بازاریابی موفق است. اما شناخت بازار هدف در بازاریابی و بر روی یک کسب و کار چه تاثیرات مثبتی دارد؟

ارتباط موثر

با شناخت روش‌ های تعیین بازار هدف، بهترین کانال‌های ارتباطی را برای برقراری ارتباط با مشتریان پیدا خواهید کرد. با استفاده از اطلاعات درست در مورد بازار هدف، می‌توانید پیام‌ها و محتواهای بازاریابی خود را به گونه‌ای طراحی کنید که به درستی با مشتریان هدف شما ارتباط برقرار کنند و آن‌ها را به مرور به برند و کسب و کار خود جذب کنید.

هدف گذاری دقیق

آشنایی کسب و کارها با بازار هدف، به طور دقیق‌تر به نیازها و خواسته‌های مشتریان پاسخ می‌دهد و می‌توان استراتژی‌های بازاریابی خود را بر اساس آن‌ها تنظیم نمود. این کار به شما کمک می‌کند تا منابع خود را به شکلی بهینه استفاده کنید و نتایج بهتری را در جذب مشتریان و افزایش فروش خود احساس کنید.

افزایش وفاداری

با شناخت بازار هدف در کسب و کار خود، می‌توان استراتژی‌های مناسبی را برای ایجاد وفاداری در مشتریان پیاده‌سازی کرد. با ارائه محصولات و خدماتی که به درستی به نیازها و خواسته‌های بازار هدف پاسخ می‌دهند، می‌توانید مشتریان را به برند خود جذب کنید و آن‌ها را به مشتریان دائمی خود برای مدت زمان طولانی تبدیل کنید.

رقابت پذیری

شناسایی بازار هدف و رقبای کسب و کار، می‌تواند استراتژی‌های منحصربه‌فردی را برای جذب مشتریان و تمایز از رقبا در اختیار شما قرار بدهد. با تمرکز بر نیازها و خواسته‌های بازار هدف، می‌توانید بهترین مزیت‌ها و ویژگی‌های برند خود را برجسته کنید و در مقابل رقبا حرفی برای گفتن داشته باشید.

سخن پایانی

کسب‌وکاری که به دنبال موفقیت در میان رقبای سرسخت بازار است، باید برای تدوین برنامه‌های بازاریابی خود، بازار هدف و مشتری هدف تعیین کند. بدون این دو مورد، عملا برنامه‌ها و کمپین‌های بازاریابی حکم هدر کردن بودجه و به‌دست نیاوردن حتی یک سرنخ را خواهد داشت. در این مقاله با بازار هدف، انواع بازار و نحوه تعیین آن‌ها آشنا شدید. اکنون که به اهمیت این موضوع آگاهید وقت آن رسیده تا دست به کار شوید.

 

Melody
Melody

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋