Tannaz

Tannaz

نویسنده

راهنمای خرید پیچ و مهره های چشمی

پیچ های چشمی یکی از پرکاربردترین انواع پیچ ومهره و وسایل بالابر هستند که محدودیت های شدیدی در استفاده دارند و سطح بالایی از تصادفات در نتیجه استفاده نادرست از ان ها رخ می دهد. پیچ های چشمی در کاربردهای متنوعی برای ارائه نقاط بلند کردن بارها استفاده می شوند. گاهی اوقات سوراخی که در آن پیچ می‌شوند، مخصوص پیچ چشمی است.

از طرف دیگر، می توان از سوراخی استفاده کرد که در درجه اول برای اهداف دیگری مانند گل میخ در نظر گرفته شده است. به طور سنتی پیچ چشمی اغلب بر روی بار خود نصب می شدند و برای همیشه در جای خود باقی می ماندند، به عنوان بخشی از بار در نظر گرفته می شد. با این حال، روش مدرن این است که نقاط بالابر قابل جدا شدن را به عنوان لوازم جانبی بالابر در نظر بگیرند. به این ترتیب، اکثر کشورها نیاز دارند که به طور دوره ای بازرسی یا به طور کامل بررسی شوند. بنابراین تمرین خوب این است که پیچ‌های چشمی را بردارید، سوراخ‌ها را ببندید و تا زمانی که نیاز باشد، پیچ‌های چشمی را در انبار قرار دهید. این اغلب به میزان قابل توجهی مقدار مورد نیاز را کاهش می دهد و گزینه های دیگر را باز می کند.

پیچ چشمی از دو قسمت تشکیل شده است

• قسمتی از پیچ که به صورت استوانه ای شکا رزوه شده است.

• قسمتی که بخش اصلی پیچ است و مانند یک دایره تو خالی است که اصطلاحا گل پیچ می باشد و به بخش رزوه شده پیچ متصل است.

کاربرد پیچ های چشمی

با خرید پیچ چشمی بین سازه و حلقه ی نگهدارنده اتصالی با استحکام زیاد به وجود آورید.یکی از مهم ترین کاربرد های پیچ چشمی اتصال به گاو صندوق است که می توان با قرار دادن اهرم در داخل گل ، گاو صندوق را جا به جا نمود‌.علاوه بر این این پیچ ها خود به عنوان اهرم و یا دستگیره می توانند قابل استفاده باشند.

از دیگر مصارف این پیچ ها در عبور دادن سیم بکسل و یا تسمه از داخل گل پیچ آن است که این کار اغلب توسط نوع کوچکتر این پیچ ها که سر گوشواره ای نام دارند صورت می پذیرد.

انواع پیچ چشمی:

1.پیچ چشمی حلقه ای

پیچ چشمی حلقه ای شاید رایج ترین کاربرد، پیچ و مهره ای باشد که در قسمت مرکزی بدنه بالایی موتور الکتریکی قرار دارد. این پیچ‌های چشمی معمولاً دارای چشمی به اندازه‌ای بزرگ هستند که با قلابی با ظرفیت مشابه درگیر شوند و در نتیجه اتصال آسانی به یک بالابر کوچک یا یک قلاب پایه ایجاد می‌کنند.

آنها فقط برای بارگذاری محوری، به عنوان مثال، در امتداد محور رزوه پیچ طراحی شده اند. آنها معمولاً یقه ای با قطر کوچک بین چشم و رزوه پیچ دارند.با این حال، اگر چشم در زاویه ای نسبت به محور نخ بارگذاری شود، این برای حمایت از چشم کافی نیست. کاربرد اصلی آنها در ژنراتورهای برق اولیه است.

 پیچ‌های چشمی دینام با طیف گسترده‌ای از الگوهای تجاری با کیفیت‌های متفاوت تولید می‌شدند. با این حال، کاربردهای معمولی آنها به گونه ای بود که معمولاً فقط چند بار در طول عمر تجهیزاتی که به آن پیچ می شدند استفاده می شدند. به این ترتیب هزینه توجه مهم تری نسبت به ویژگی های عملکردی مانند عمر خستگی بود.

2.پیچ چشمی خودکار

پیچ چشمی خودکاراگرچه یک کالای نسبتاً کم‌هزینه هستند، اما محدودیت در بارگذاری محوری بدیهی است که یک نقطه ضعف قابل‌توجه است، زیرا برای بسیاری از کاربردها، دو یا چند نقطه بالابر مورد نیاز است.

پاسخ این است که یک پیچ چشمی با یک یقه بزرگ بین چشم و نخ پیچ است. با پیچ محکم یقه روی صورت ماشینکاری شده، می تواند از چشم حمایت کند و از خم شدن نخ پیچ جلوگیری کند.همچنین با کاهش اندازه چشم، اهرم را به حداقل می رساند. این طرح را چشمی یقه ای می نامند و می توان آن را چشمی همه کاره دانست.

سطح زیرین پیچ و مهره یقه دارای یک رزوه در بالای رزوه پیچ و یک برش زیر یقه است. منحنی های شعاع کوچک، انتقال بین رزوه پیچ، ساقه ساده، زیر برش و یقه را با هم ترکیب می کنند. اینها از تمرکز استرس غیرضروری که می‌تواند منجر به شکست خستگی شود جلوگیری می‌کند و زیربریدگی تضمین می‌کند که یقه می‌تواند کاملاً بر روی صورت ماشین‌کاری شده قرار گیرد.

اگرچه یک پیچ یقه ای برای استفاده زاویه ای طراحی شده است، با این وجود لازم است که چشم را با خط کشش تراز کنید. تلورانس 5± درجه قابل قبول است، اما این یک شانس است که آیا این امر در اولین پیچ به دست می‌آید زیرا سازنده چشمی هیچ کنترلی بر نقطه شروع سوراخ رزوه‌دار ندارد. بنابراین برای دستیابی به جهت گیری صحیح می توان تا نصف گام پیچ را شیب داد.

این ما را به جزئیاتی در مورد خود رزوه پیچ می رساند. استاندارد فعلی بریتانیا برای پیچ های چشمی BS 4278 است و رشته های متریک سری درشت را مشخص می کند. پیچ‌های چشمی از فولاد با کشش بالاتر ساخته شده‌اند و اگر در مواد استحکام یکسانی پیچ شوند، فقط باید برای طولی برابر با طول یک مهره کامل درگیر شوند. با این حال، ممکن است و حتی احتمال دارد که موادی که آنها به آن پیچ می‌شوند بسیار ضعیف‌تر باشد. بنابراین طول پیچ برای جبران افزایش می یابد. همچنین، سازنده پیچ چشمی هیچ کنترلی بر تحمل سوراخ پیچ ندارد، از این رو محدود به رزوه های سری درشت است.

رزوه پیچ مورد نیاز برای یک کاربرد خاص البته توسط سوراخ رزوه شده دیکته می شود. برای نصب تجهیزات قدیمی که ممکن است دارای رزوه های امپراتوری باشند، به پیچ های چشمی جدید نیاز است. پیچ‌های چشمی استاندارد می‌توانند رزوه‌های پیچ دیگری داشته باشند و BS 4278 اجازه می‌دهد تا رزوه‌های امپریالیستی را برای اهداف جایگزینی بکار ببرند.

تراز چشمیاگر سوراخ به طور خاص برای پیچ چشمی نباشد، هدف اصلی آن نخ مورد استفاده را تعیین می‌کند که برای مثال ممکن است یک رزوه سری خوب باشد. اگر تلورانس های بین پیچ چشم و سوراخ به اندازه کافی سفت نباشد، ممکن است یک نخ ظریف به اندازه کافی قوی نباشد. بنابراین، در حالی که این موضوع استفاده از نخ های ظریف را رد نمی کند، مسئولیت بیشتری را برای اطمینان از تناسب خوب بر عهده کاربر می گذارد.

آخرین نکته ای که کاربر باید بررسی کند این است که اشکال نخی پیچ و مهره چشم و سوراخ یکسان است. متأسفانه، اندازه‌های خاصی از رشته‌های متریک، UNC و Whitworth با یکدیگر درگیر می‌شوند و به نظر می‌رسد سازگار هستند.

با این حال، آنها در واقع از نوک انگشتان خود آویزان هستند و به اندازه کافی قوی نیستند که بار را تحمل کنند. هنگامی که استاندارد فعلی بریتانیا نوشته شد، تمرینی برای شناسایی این عدم تطابق های احتمالی انجام شد و آنها از محدوده استاندارد اندازه ها حذف شدند.

متأسفانه، استاندارد نمی تواند این مشکل را به طور کامل کنترل کند و مطمئناً زمانی که اندازه های خاص و فرم های نخ مشخص شده است، نمی تواند این مشکل را کنترل کند.

 

3.پیچ چشمی با محافظ

چشم پیچ و مهره یقه برای پذیرش قلاب بسیار کوچک است، بنابراین همیشه یک غل به عنوان اولین مورد از هر اتصال مورد نیاز است. با این حال، BS 4278 گزینه سومی را ارائه می دهد و آن پیچ چشمی با پیوند است.

منشأ این گیره پیچ و مهره‌هایی است که زمانی به طور گسترده در سکوهای سنتی کشتی‌ها استفاده می‌شد. یکی از دو آهنگری که برای ساخت چرخ گردان استفاده می شود، در واقع شکل بسیار فشرده ای از پیچ و مهره یقه است. چشم به اندازه کافی بزرگ است که پیوندی با درجه و قدرت قابل مقایسه را بپذیرد. پیوند می تواند در هر جهتی در داخل چشم بیان شود. در ترکیب با چشم بسیار فشرده، این امکان را به آن می‌دهد تا در هر جهتی بارگذاری شود و نیاز به تراز کردن چشم با خط کشش را از بین ببرد. برای یک اندازه رزوه معین، بار کاری محوری کمتر از پیچ و مهره یقه است اما کاهش

عوامل برای استفاده زاویه ای بهتر است. آنها را می توان تا 15 درجه به سمت عمودی بدون کاهش استفاده کرد و سایر فاکتورها برای زوایای تا 30 درجه 0.8 و برای زوایای تا 45 درجه 0.63 هستند. متأسفانه، به دلیل منشأ آنها، آنها فقط در اندازه های کوچک موجود هستند.

 

4.پیچ چشمی گوشواره ای

پیچ چشمی با پیوند جوش داده شده اینها پیچ و مهره های گوشواره ای هستند که به طور دائم با یک پیوند جوش داده شده نصب می شوند. اگر به درستی انجام شود، این یک جایگزین قابل قبول برای استفاده از غل و زنجیر است.

با این حال، آنها را نباید با چشمی استاندارد با یک پیوند اشتباه گرفت. رتبه بندی آنها و الزامات تراز آنها هنوز هم مانند یک پیچ یقه است.

مزایا پیچ چشمی:

این است که همه آنها انواعی را ارائه می‌کنند که دارای یک پیوند به اندازه کافی بزرگ برای پذیرش یک قلاب است که از طریق یک یاتاقان به پیچی که به بار می‌پیچد متصل می‌شود. اینها یاتاقان‌هایی دارند که امکان چرخش 360 درجه را فراهم می‌کنند که هرگونه مشکل تراز را برطرف می‌کند و پیوند به سمت خط نیرو متمایل می‌شود. برخی از آنها دارای یک چفت برای قفل کردن پیچ به پیوند هستند که به این ترتیب این امکان را فراهم می کند که از پیوند به عنوان اهرمی برای سفت کردن یا شل کردن پیچ هنگام اتصال استفاده شود. آنها یک لوازم جانبی بالابر قابل حمل هستند که به راحتی نصب و جدا می شوند.

به طور کلی، بهترین جایگزین برای پیچ های چشمی، نقاط بالابر مدرن، لینک های چرخشی و حلقه های بالابر هستند. اگرچه استاندارد خاصی برای اینها وجود ندارد، اما چندین سازنده معتبر از جمله pichstore ، Codipro ، Crosby ، RUD و Yoke که آنها را به طرح های خود می سازند. این نقاط بالابر نسل جدید مهندسی پیشرفته و افزایش ظرفیت بار را نسبت به پیچ‌های چشمی استاندارد ارائه می‌دهند.

Tannaz
Tannaz نویسنده

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋