محمدرضا کتابفروش

محمدرضا کتابفروش

همه چیز از بازار طلا و ارز و سکه، و البته گاهی هم از زندگی روزمره خودم
توسط ۲ نفر دنبال می شود

ظهور توکن های پمپ و تخلیه با همان نام ChatGPT و موتور جستجوی Bing

هم‌زمان با گسترش محبوبیت چت‌بات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی مانند چت‌جی‌پی‌تی (ChatGPT) و افزایش علاقه بخشی از بازار به سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، به نظر می‌رسد موج جدیدی از پروژه‌های کلاهبرداری پامپ و دامپ در حال ظهور هستند. شرکت امنیتی بلاک چین پک‌شیلد، تاکنون ده‌ها توکن جعلی یافته است که ادعا می‌کنند مربوط به ربات چت چت‌جی‌پی‌تی هستند.

به گزارش کوین تلگراف، این شرکت در اطلاعیه‌ای در ۲۰ فوریه (۱ اسفند) اعلام کرد که به نظر می‌رسد حداقل ۳ توکن با عنوان مشابه بینگ‌چت‌جی‌چی‌تی (BingChatGPT) بخشی از چند طرح کلاهبرداری مدل هانی‌پات (Honeypot) هستند؛ یک قرارداد هوشمند که کاربران را فریب می‌دهد تا از آسیب‌پذیری (ساختگی) آن برای انتقال موجودی اتریوم به کیف پول خود استفاده کنند، اما در نهایت مهاجم موجودی قرارداد و پول واریزی کاربران را برداشت می‌کند.

گزارش: ظهور توکن‌های پامپ و دامپ چت‌جی‌پی‌تی
برخی از آدرس‌هایی که بنا به گزارش‌ها با توکن‌های کلاهبرداری بینگ‌چت‌جی‌چی‌تی مرتبط هستند.

به گفته پک‌شیلد، در حالی که حداقل دو مورد از توکن‌های شناسایی‌شده تقریباً ۱۰۰درصد از ارزش خود را از دست داده‌اند، قیمت توکن سوم حدود ۶۵درصد سقوط کرده است؛ کلاهبرداری‌ای که اغلب به‌عنوان طرح پامپ و دامپ یا راگ پول (Rug pull) از آن یاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: چطور پروژه‌های راگ پول (RugPull) را شناسایی کنیم؟

در طرح‌های کلاهبرداری پامپ و دامپ، سازندگان معمولاً کمپین تبلیغاتی پرهیاهو و گمراه‌کننده‌ای را ترتیب می‌دهند تا سرمایه‌گذاران را به خرید توکن ترغیب کنند، سپس با افزایش قیمت‌ها، مخفیانه نقدینگی پشتوانه توکن خود را برداشت می‌کنند.

پک‌شیلد گفته است:

 یکی از کلاهبردارن پشت این توکن‌ها با نام «Deployer ۰xb۵۸۳» تاکنون، حداقل ده‌ها توکن پامپ و دامپ ساخته است. 

در حالی که این شرکت توضیح نداد چرا این کلاهبرداران از نام بینگ‌چت‌جی‌چی‌تی برای توکن‌های خود استفاده می‌کنند، به نظر می‌رسد آن‌ها در تلاش‌اند تا از خبر ادغام فناوری چت‌جی‌پی‌تی شرکت اوپن ای‌آی (OpenAI) در موتور جست‌وجوی بینگ و مرورگر وب اِج مایکروسافت استفاده کنند که در ۷ فوریه (۱۸ بهمن) منتشر شد.

نام این توکن ممکن است تلاشی از سوی کلاهبرداران برای فریب قربانیان باشد تا فکر کنند به نوعی با مایکروسافت مرتبط هستند و از هیاهوی چت‌بات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی بهره می‌برند.

شرکت تحلیل بلاک چین چین‌آلیسیس (Chainalysis) اخیراً در گزارشی در ۱۶ فوریه (۲۷ بهمن) اشاره کرد که تقریباً ۱۰٬۰۰۰ توکن جدید در سال ۲۰۲۲ بر روی شبکه‌های اتریوم و بی‌ان‌بی چین راه‌اندازی شدند که تمام ویژگی‌‌های آن‌چین طرح‌های کلاهبرداری پامپ و دامپ را داشته‌اند.

گزارش: ظهور توکن‌های پامپ و دامپ چت‌جی‌پی‌تی
نمونه‌ای از یک طرح کلاهبرداری پامپ و دامپ.

بر اساس گزارش چین‌آلیسیس، از ۱.۱میلیون توکنی که در سال گذشته راه‌اندازی شدند، تنها ۴۰٬۵۲۱ توکن بر اکوسیستم ارزهای دیجیتال تأثیر گذاشته‌اند؛ با حداقل ۱۰ مبادله در ۴ روز معاملات متوالی طی یک هفته پس از راه‌اندازی.

این شرکت گفت:

از ۴۰٬۵۲۱ توکن راه‌اندازی‌شده در سال ۲۰۲۲ که ارزش کافی برای بررسی و تحلیل داشته‌اند، ۹٬۹۰۲ یا ۲۴درصد از این توکن‌ها شاهد سقوط قیمت در هفته اول راه‌اندازی بودند که نشان‌دهنده کلاهبرداری احتمالی پامپ و دامپ است.

چین‌آلیسیس خاطرنشان کرد که کاهش قیمت به‌خودی‌خود نشانه‌ای از کلاهبرداری سازندگان توکن نیست. با این حال، این شرکت به‌طور خاص ۲۵ مورد را موردبررسی قرار داده‌ و دریافته است که آن‌ها دارای کد هانی‌پات مخربی هستند که از فروش توکن توسط خریداران جدید جلوگیری می‌کند و به احتمال زیاد برای پامپ و دامپ طراحی شده‌اند.

محمدرضا کتابفروش
محمدرضا کتابفروش همه چیز از بازار طلا و ارز و سکه، و البته گاهی هم از زندگی روزمره خودم

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋