drbalavi

drbalavi

لمینت دندان چگونه انجام می شود

لمینت دندان که از آن با عنوان ونیر یاد می کنند. لمینت ها به صورت روکش های نازکی هستند که همرنگ دندان ها می باشند. معمولا لمینت را جهت لصلاح و زیبایی طرح لبخند و ظاهر کلی افراد استفاده می کنند. لمینت دندان علاوه بر مزیت های زیبایی شناختی فواید دیگری دارد. استفاده از این روش زیبایی درمانی باعث می شود مقاومت مینای دندان و قدرت آن ها افزایش پیدا کند.

استفاده از لمینت باعث می شود که بیشتر عیوب و ناهمواری های دندان ها از بین بروند و دندان ها ردیف و یکنواخت به نظر برسند. لمینت ها از دو جنس پرسیلن یا مواد کامپوزیت رزین ساخته می شوند. نکته قابل توجه در مورد لمینت های چینی در مقایسه با کامپوزیت رزین این است که مقاومت بیشتری در برابر لکه ها دارند.

انواع لمینت دندان

به صورت کلی لمینت های دندانی انواع مختلفی دارند که از لحاظ مواد به دو دسته کلی تقسیم می شوند که شامل لمینت های کامپوزیتی و سرامیکی می شوند. این دو نوع لمینت از لحاظ ساختاری با همدیگر تفاوت های زیادی دارند. لمینت های سرامیکی از جنس چینی هستند و برای نصب آن ها بر روی دندان نیاز است مقداری مینای دندان ها را تراش بدهند.

همانطور که قبلا اشاره کردیم این دو نوع لمینت از لحاظ هزینه ها نیز با همدیگر متفاوت هستند و افراد می توانند بر اساس شرایط دندان ها و بودجه ای که دارند با دندانپزشک مشورت کنند و بهترین گزینه را انتخاب نمایند.

لمینت دندان سرامیکی

این نوع لمینت که معمولا از آن با عنوان پرسیلن ونیر یاد می شود به شکل یک پوشش سرامیکی کم با قطر 5 الی 6 میلیمتر می باشد. لمینت های سرامیکی را بر اساس قالب های دندان بیماران در بابراتورهای دندان پزشکی می سازند و پس از فرایند تراش دندان ها به وسیله دندانپزشک و با استفاده از مواد مخصوص بر روی دندان ها فیکس می شوند.

لمینت دندان کامپوزیتی

لمینت دندان کامپوزیتی از جنس نوعی پلیمر است که به شکل مستقیم بر روی دندان ها اعمال می شوند. این نوع لمینت به شکل موادی پلاستیکی هستند که همرنگ دندان انسان می باشد. این مواد را معمولا در مطب دندانپزشکان به شکل خمیری در می آورند و آن را بر روی دندان ها قرار می دهند و در مرحله ی آخر با تابش لیزر این مواد را بر روی دندان ها محکم می کنند.

یکی از ویژگی های این نوع لمینت عدم نیاز به تراشیدن مینای دندان است. کامپوزیت را به صورت مستقیم بر روی دندان قرار می دهند که به شکل یکمحافظ برای دندان ها عمل می کند.

مزایای انواع لمینت دندان

مزیت لمینت دندان سرامیکی: این نوع لمینت از زیبایی فوق العاده ای برخوردار است که علت آن انعکاس نور در سطح باند است.

لمینت های سرامیکی از لحاظ ظاهری شباهت زیادی با مینای دندان ها دارند و یکی دیگر از ویژگی های آن ها مقاومت بسیار زیاد در برابر تغییر رنگ می باشد.

در این روش بافت لثه کمتر از شیوه های دیگر دچار التهاب می شود و از لحاظ زیستی سازگاری بیشتری دارد.

در این شیوه به تراش محافظه کارانه نیاز است و در مقایسه با سایر روش ها از ماندگاری و مقاومت بیشتری برخوردار است.

می توانید لمینت سرامیکی را بدون نیاز به بی حسی در طول دو جلسه در مطب دندانپزشکی به انجام برسانید.

مزیت لمینت کامپوزیت

مهمترین ویژگی این شیوه عدم نیاز به تراشیدن دندان ها است.

مدت زمان درمانی لمینت کامپوزیت بسیار کم است و در یک جلسه انجام می گیرد.

در صورت بروز مشکلاتی مانند پریدگی یا ترک خوردگی لمینت ها می توانید با هزینه  کمی آن ها را اصلاح کنید.

هزینه لمینت های کامپوزیتی نسبت به سرامیکی بسیار ارزان تر هستند.

قبل از انجام لمینت کامپوزیتی باید هر نوع پلاک، جرم و بیماری های پریودنتالی را از سطح دندان ها برطرف کنید.

 

drbalavi
drbalavi

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋