سئو از آن حوزههایی است که در چند سال اخیر مورد توجه بوده است. سئو فنی و تکنیکال تا سئو محتوایی و حتی بهتازگی سئو یوتیوب بخشهای مختلفی برای یادگیری وجود دارد. اما برای بسیاری از افراد، این پرسش مطرح است که چطور سئو را رایگان یاد بگیریم؟ کدام بهتر است؟ کدام سایت؟ کدام دوره انگلیسی یا فارسی؟ کدام کانال یوتیوب؟ در ادامه، فهرستی از ۵۰ مورد از بهترین سایتها، وبلاگها، دورهها، ویديوها، پادکستها، کنفرانسها و ابزارهای مربوط را برای شروع یادگیری سئو جمع آوری کردهایم. برای آشنایی با این منابع با ما همراه باشید.
اگر دنبال یک منبع فارسی خوب هستید شماره ۵۱ را نگاه کنید.
برای یادگیری سئو چه جایی بهتر از گوگل؟ اگرچه موتورهای جستوجوی مختلف و کارشناسان سئو مختلف اهداف متفاوتی دارند، اما نمیتوان انکار کرد که مرجع سئو گوگل است. آپدیتهای گوگل است که در مرکز توجه است. پس بیتردید هیچ جا از خود گل بهتر نیست.
ماز ابزارهای مفیدی برای بازاریابان وب و کارشناسان سئو ایجاد میکند. نمرات که ماز میدهد یکی از مراجع ارزیابی کیفیت فنی و حتی محتوایی سایتهای مختلف است. راهنمای سئو مبتدیان ماز یکی از معتبرترین منابع موجود در این زمینه است و برای تازهکارها یک منبع ضروری به شمار میآید.
منابع جدید آموزش سئو بهطور مداوم تولید و بهروز میشوند. بهترین راه برای یافتن آنها استفاده از موتور جستوجویی مانند گوگل است. بهجز این، باید اعتراف کرد که کارشناسان سئو روی گوگل بهعنوان مرجع انحصاری سئو تمرکز کردهاند. بهجز جستوجوی ساده، به رتبهبندی، پیشنهادات و رفتار جستوجوی گوگل هم دقت کنید.
سرچ انجین لند، سایت مرجعی برای آموزش سئو است پس راهنمای سئو آن یکی از مهمترین و مفیدترین راهنماهای سرچ موجود است. اخبار این سایت را هم نباید از دست داد.
این راهنمای سئو به شما میگوید که چطور از SERPStat برای بهبود نمرهها سئو وبسایت خود استفاده کنید.
از راهنماهای سئو معمولی خسته شدید؟ سایت WordStream با رویکردی متفاوت و از نظر تبلیغاتی الگوهای پرداخت به ازای کلیک (PPC) به ماجرای سئو پرداخت است. این سایت برای بازاریابها فوقالعاده است.
در Search Engine Roundtable، برخی از بزرگترین نامها و متخصصان سئو گزارشهای بهروزی از جدیدترین بهروزرسانیها و روندهای دنیای جستوجو ارائه میدهند.
Search Engine Journal یک جایگزین کاربر محور برای Search Engine Roundtable است و گزارشهای جامعی درباره جدیدترین بهروزرسانیهای گوگل و روندهای بازاریابی ارائه میدهد. این جا به جای چهرهها با جامعه کاربری سئو روبهرو هستیم.
این سایت، بهترین سایت خبری است که میتوانید به فهرست علاقهمندیهای خود اضافه کنید. خواندن هر سه سایت ارزشمند است و میتوانید با توجه به سلیقه شخصی خود یکی را انتخاب کنید یا حتی سایت دیگری پیدا کنید.
برایان دین نویسنده این وبلاگ با عنوان تکشاخ دنیای الاغها شناخته شده است. هر کس بخواهد سئو یاد بگیرد باید حداقل وبلاگ او را درباره تکنیک Skyscraper را بخواند. وقتی در سایت بکلینکو هستید، حتما راهنمای سئو آن را هم بررسی کنید. این راهنما دارای دو ویژگی برجسته است:
این کلاس که در اسکیل شیر(Skillshare) برگزار میشود، به دانشجویان یاد میدهد که چگونه استراتژیهای جستوجوی ارگانیک را طراحی و پیادهسازی کنند. شما میتوانید این کلاس را بهصورت رایگان با ثبتنام در دوره آزمایشی یکماهه اسکیل شیر یاد بگیرید.
یکی دیگر از چهرههای معروف در دنیای جستوجو، نیل پتل کسی است که حتما نامش را دنیای جستوجو و سئو میشنوید. ابزار تحقیق کلمات کلیدی رایگان او، اوبرساجست (Ubersuggest)، جایگزین سریع و خوبی برای برخی از ابزارهای پیچیدهتر (و پولی) موجود است.
این راهنمای پیشرفته SEO به برخی از نکاتی اشاره میکند که در سایر راهنماها گنجانده نشدهاند، از جمله عمودیهای جستوجو.
این وبلاگ توسط یواست، سازنده یکی از معروفترین پلاگینهای وردپرسی سئو بهروز میشود. اگر تازهکار هستید وبلاگهای یواست را درباره عنوان مطالب و توضیحات متا بخوانید. همین دو مورد ساده کلید موفقیت شما برای کسب رتبه برتر در جستوجوی گوگل است.
بنیانگذار کپیبلاگر، برایان کلارک، خالق اصطلاح «محتوای شاخص» (cornerstone content) در بازاریابی محتوایی و بلاگنویسی است. این بلاگ سئو را زاویه نویسندگی بررسی میکند و شامل برخی از بهترین پیشنهادها برای سئو محتوا است.
پروبلاگر شامل نکات و ترفندهایی برای بلاگنویسی است. احتمال زیادی وجود دارد که اکثر کمپینهای سئو شما در یک مرحله شامل یک یا چند بلاگ شوند، بنابراین نباید این جنبه اساسی را نادیده بگیرید.
وبلاگ اکسپوزر نینجا جایی است که در آن میتوانید محتواهای جالب و خاصی را پیدا کنید! این وبسایت از بازاریابی ایمیلی تا افزایش ترافیک سایت و آموزش کار با Google Analytics 4 را به شما آموزش میدهد.
بنیانگذار اکسپوزر نینجا تیم کامرون-کیچن، در این پادکست به عمق استراتژیهای بازاریابی، روندهای صنعت و بهترین نکات بازاریابی دیجیتالی میپردازد.
تفاوت بین یک پایگاه دانش و یک وبلاگ چیست؟ این نوع سوالی است که سری به این بخش بزنید جوابش را میخواهید یافت. این بخش یک منبع عالی برای مطالعه سئو است.
این وبلاگ، یکی از بهترین و محبوبترین مجموعهبلاگهای سئو است. با تیم وبلاگنویسی Ahrefs که محتوای درجه یک و کاملا با کیفیت و خلاقانه تولید میکنند، همواره موضوع تازهای آنجا وجود دارد که میتوانید یاد بگیرید.
هیچ جایگزینی برای تجربه عملی در سئو وجود ندارد. شما نمیتوانید بدون داشتن یک وبسایت، واقعاً سئو را یاد بگیرید. وردپرس به شما این امکان را میدهد که بهسرعت وبسایت خود را بسازید و با برخی از تکنیکهایی که تا کنون یاد گرفتهاید، را به صورت عملی یاد امتحان کنید. پس نترسید و با کمترین هزین یک سایت وردپرس بسازید.
وقتی وبسایت خود را ایجاد کردید، حتماً آن را گوگل آنالیتیکس وصل کنید تا با تحلیل داده آشنا شوید. گوگل آنالیتیکس، بهترین ابزاری است که بازاریابان اینترنتی برای اندازهگیری موفقیت کمپینهای خود در دست دارند. از گوگل آنالیتیکس استفاده کنید تا منابع ترافیک خود را بررسی کنید، به اطلاعات جمعیتشناسی کاربران خود دستیابی پیدا کنید و به طور کلی مخاطب خود را بشناسید. بعد هم این دادهها را برای استفاده خود مسلح کنید.
بر اساس تعریف گوگل «کنسول جستوجوی گوگل به شما کمک میکند تا حضور سایت خود را در نتایج جستوجوی گوگل را ارزیابی و مشکلیابی کنید.» هر کسی که بخواهد سئو یاد بگیرد، باید یک حساب کنسول جستوجوی گوگل داشته باشد و حداقل نحوه ارسال صفحات به گوگل و بررسی هرگونه هشدار را بلد باشد.
احساس میکنید که گوگل آنالیتیکس شما را ترسانده است؟ حق دارید. باید خیلی آدم عجیب باشید که نترسید! اما نگران نباشید. گوگل اسکیلشاپ یک دوره آنلاین گسترده ارائه میدهد که به شما یاد میدهد چگونه میتوانید از آنالیتیکس به بهترین شکل استفاده کنید. در این دوره حتی یک مدرک هم کسب میکنید.
آیا تا به حال آرزو کردهاید که بتوانید یک کمپین بازاریابی واقعی و بودجه آن در دسترس شما باشد تا این کار را واقعا تست کنید؟ با چالش بازاریابی آنلاین گوگل میتوانید این کار را کنید. این چالش شما را با خیریههایی که به کمک در بازاریابی آنلاین نیاز دارند، جفت میکند. در این مدل دانشجویان فرصت یادگیری پیدا میکنند و خیریهها از برخی خدمات بازاریابیها بهرهمند میشوند. جالب است بدانید گوگل به شما 10,000 دلار برای هزینه تبلیغات میدهد تا کمپین را شروع کنید.
مجستیک یک پروفایلساز قدرتمند بکلینک است که به کاربران رایگان تعداد محدودی اعتبار میدهد. کارشناسان سئو، روزانه از مجستیک برای تحقیق درباره پروفایلهای بکلینک رقبا و ساخت برنامههای جذاب استفاده میکنند.
یواست یک پلاگین وردپرس است که برای آسان کردن SEO برای وبسایتهای وردپرسی طراحی شده است. در حالی که حرفهایها زود یواست را پشت سر میگذارند، اما این بازار، میتواند برای بسیاری از افراد، شروع خوبی باشد.
خیلی عجیب است که چرا آدمهای کمی درباره کانال یوتیوب Google Search Central صحبت میکنند. این ویدیوهای کاملاً رایگان که شامل برخی از فنیترین ویدیوهای سئو موجود هستند، توسط تیم وب مستر خود گوگل تهیه شده است.
شش تا از ده ویدیو محبوب این کانال در مورد SEO است. شما هر هفته حداقل یک ویدیوی جدید درباره مسائل مرتبط با بازاریابی پیدا میکنید. بیشتر اوقات، ویدیوهای این کانال حرفی درباره سئو دارد.
این کانال که توسط لوک دوراند اداره میشود، ویدیوهای هفتگی درباره همه جنبههای سئو به اشتراک میگذارد. تمرکز این کانال بر کمک به کسبوکارهای کوچک است.
این سری ویدیویی جدید از ذهن فنی و خلاق آلیدا سولیس، بسیار ارزشمند است! کانال آلیدا ترکیبی از بررسیهای عمیق آموزشی در سئو فنی و مصاحبههایی با متخصصان سئو است.
اینکام اسکول یک کانال یوتیوب است که ریکی کسلر و تیمش آن را اداره میکنند. هدف آنها آموزش سئو، همراه با بازاریابی اینترنتی، بلاگنویسی و یوتیوب است. بسیاری از ویدیوهای محبوب Income School بر SEO تمرکز دارند و برخی از ویدیوها تا یک ساعت طول میکشند.
وایتبورد فرایدیز، غول بزرگ ویدیوهای سئو است. در حالی که بنیانگذار آن دنبال مسیر جدیدی رفته، تیم موز همچنان هر هفته یک ویدیوی پانزدهدقیقهای تهیه میکند. این ویدیوها از سطح مبتدی تا پیشرفته به شکل فریبندهای متنوع هستند.
«رایگان» و «کنفرانس» معمولاً با هم جور نمیآیند، اما BrightonSEO هر شش ماه هزاران بلیط رایگان از طریق قرعهکشی توزیع میکند. این کنفرانس که دو بار در سال در شهر برایتون (انگلستان) برگزار میشود، شاید یکی از بزرگترین کنفرانسهای سئو در جهان باشد و با بیش از چهار هزار شرکتکننده برگزار میشود. این گزینه برای کسانی خوب است که بخواهند برای یادگیری SEO از ایران خارج شوند.
صدها گروه مخصوص سئو در پلتفرم MeetUp، که برای تسهیل ملاقاتهای حضوری طراحی شده، وجود دارد. اگر در یک شهر بزرگ زندگی میکنید، احتمالاً یکی از این گروهها در نزدیکی شما وجود دارد. امکان برگزاری ملاقات و نشست آنلاین هم وجود دارد و نباید از آن غافل شوید.
بیش از نود چهار هزار سوال در حوزه سئو در Quora ارسال شده است که یک منبع عظیم از دادهها است. اگر موضوعات مرتبط مانند ابزارهای سئو ، موتورهای جستوجو و بازاریابی وب را اضافه کنید، احتمالاً هر سوال سئو شما قبلاً در این انجمن بزرگ پرسیده شده است.
با نود هزار عضو، جامعه کاربری سئو در Reddit به طور فعال درباره تمام چیزهای مرتبط با جستوجو، از بهروزرسانیهای الگوریتم گرفته تا مرزهای سئو کلاه سفید و کلاه سیاه بحث میکند.
جان مولر تحلیلگر روندهای وبمستر در گوگل و یکی از سخنگویان اصلی گوگل در زمینه SEO است. او را در توییتر و از طریق Google Webmaster Hangouts دنبال کنید.
رند دیگر برای ماز کار نمیکند، اما تحلیلهای دقیق او درباره روندهای سئو همچنان ارزش توجه دارد و باید بخشی از لیست منابع سئو و بازاریابی شبکههای اجتماعی شما باشد.
برایان دین دیگر مثل گذشته در یوتیوب ویدیو آپلود نمیکند، اما در کانال او ویدیوهای بسیاری از اطلاعات مفید در مورد SEO وجود دارد. اگر از وبلاگ بکلینکو لذت بردهاید، این ویدیوها را هم دوست خواهید داشت.
Buzzsumo یک نرمافزار است که عملکرد محتوا را تحلیل میکند، بهخصوص در شبکههای اجتماعی. حساب توییتر این نرم افزار نکاتی درباره جنبههای مختلف بازاریابی به اشتراک میگذارد.
اسکریمینگ فراگ به شما امکان میدهد که آمار کلیدی SEO برای هر صفحه در وبسایت خود را مشاهده کنید. آنها حساب توییتر خود را با اخبار سئو و بهروزرسانیهای نرمافزارشان بهروز میکنند.
بررسیهای رایگان بازاریابی Exposure Ninja به صاحبان وبسایت کمک میکند که مشکلات پنهان وبسایت خود را درک کنند. هر بررسی وبسایت منحصربهفرد است و توسط یک متخصص واقعی بازاریابی تهیه میشود.
به مطالب مفید یک کنفرانس بزرگ سئو علاقه دارید، اما نمیتوانید به آن بروید؟ بسیاری از سخنرانان سئو بعد از هر رویداد، اسلایدهای خود را در اسلاید شیر آپلود میکنند.
اسپارکتورو شبکههای اجتماعی اصلی را رصد میکند و شما را از رصد مدام راحت میکند. برای جدیدترین اخبار، مستقیماً به صفحه روندهای آن بروید و نگاهی به فید آن بکنید.
Semrush Academy یکی از بهترین دورههای موجود است. یکی از دورههایی که ما آن را دوست داریم، دوره اصول سئو با گرگ گیفورد است. برای شروع یک حساب رایگان در Semrush ایجاد کنید و پیش بروید.
آکادمی هات اسپات شامل مجموعهای از دورههای مرتبط با سئو محتوا است، از جمله ویدیوهایی درباره بازاریابی درونگرا، بازاریابی ایمیلی و حتی بازاریابی اینستاگرامی. هات اسپات برای شروع بینظیر است، اما به نظرم بهتر است ویدئوها روی سرعت ۱.۵ برابر ببینید. وقتی دو سه ویدئو را ببینید، خودتان دلیلش را میفهمید.
یکی از پادشاهان بیبدیل در دنیای ارائه دورههای آنلاین، یودمی است. این سایت، یک منبع گسترده از دورههای رایگان سئو دارد. برای یافتن آنها، به سایت یودمی بروید و دورههای رایگان را انتخاب کنید.
کدآکادمی الزاماً یک سایت متمرکز بر سئو نیست. با این حال، تجربه شخصیام را با شما در میان میگذارم: برخی از اصول بسیار ابتدایی HTML یا CSS را که از یکی از دورههای رایگان آن آموختهام، تقریباً هر هفته در کارم استفاده میکنم.
شگفتآور است که کورسرا همچنان دورههایی از بهترین دانشگاهها را بهصورت رایگان ارائه میدهد. از جمله، دوره مقدمهای بر بهینهسازی موتورهای جستوجو از دانشگاه کالیفرنیا، دیویس.
پاسخ ها