یک نفر روی زمین نشسته و با دقت به صفحه لپتاپ خود نگاه میکند.
جملهای که خواندید، میتواند نمونه یکی از جملات متن فیلمنامه باشد و یا توصیف شما که دوست دارید در آینده فیلمنامهنویس شوید!
دوست دارید بنویسید و از این مسیر پول در بیاورید؟ علاقهمندید که برای فیلمها و برنامههای تلویزیونی بنویسید؟ فیلمنامهنویسی را در جایگاه موقعیت شغلی و با نگاه حرفهای دنبال کنید و فیلمنامهنویس شوید!
این دسته از نویسندگان اغلب در صنعت سرگرمی یا در بازاریابی، برای تبلیغات یا سایر مواد تبلیغاتی کار میکنند. یادگیری مراحل شروع به کار در موقعیت شغلی فیلمنامهنویس، میتواند به شما کمک کند تا تعیین کنید آیا این مسیر شغلی با توجه به امکانات و شخصیت روحیاتتان برای شما مناسب است یا خیر.
در این مطلب میخواهیم ببینیم که چطور میشود فیلمنامهنویسی را یاد گرفت و چطور میشود فیلمنامهنویس شد. علاوه بر این، به برخی از سؤالات متداول درباره این شغل پاسخ میدهیم. مثلاً خواهیم دید که برای موفقیت در فیلمنامهنویسی چه مهارتهایی لازم است و چطور میشود از فیلمنامهنویسی کسب درآمد کرد؟
بیایید این بحث را با اشاره به سه نکته مهم درباره فیلمنامهنویسی آغاز کنیم. سه نکته مهم درباره فیلمنامهنویسی عبارت است از:
فیلمنامهنویس مسئول نوشتن فیلمنامههای تلویزیونی یا سینمایی است. فیلمنامهنویسان میتوانند یک فیلمنامه را بهتنهایی یا در کنار نویسندهای دیگر به سرانجام برسانند. تیم نویسندگان اغلب فیلمنامههای تلویزیونی را مینویسند، در حالی که یک نویسنده تنها معمولاً یک فیلمنامه سینمایی مینویسد که ممکن است نیاز به یک تیم برای بازبینی و ویرایش فیلمنامه داشته باشد.
شاید بپرسید اوضاع درباره فیلمنامه آزمایشی، یا فیلمنامهای که بهصورت خودجوش نوشته میشود، چطور است؟ فیلمنامه آزامایشی را بهتنهایی مینویسید و بابت آن دستمزدی دریافت نمیکنید. فیلمنامههای آزمایشی غالباً فرصتی برای تمرین و ممارست فیلمنامهنویسان مبتدی است. این نمونه کارها به تهیهکنندگان و نمایندگان نشان میدهند که شما فرمت فیلمنامه را بهدرستی درک میکنید و اگر فرصت مناسبی برای همکاری پیش بیاید، میتوانید فیلمنامه تلویزیونی، سناریو تبلیغاتی یا فیلم بلند بنویسید و از مهارتهای لازم برخوردارید. وظایف اصلی یک فیلمنامهنویس شامل موارد زیر است:
میخواهید فیلمنامهنویس شوید؟ در مسیر زیر آهسته و پیوسته قدم بردارید. این مراحل را با جدیت و استمرار دنبال کنید تا فیلمنامهنویس شوید:
دورههای آکادمیک یا دورههای آزاد فیلمنامهنویسی یا اصطلاخاً مدرسه فیلم را در نظر بگیرید. درست است که فیلمنامهنویس شدن در گرو اخذ مدرک رسمی نیست اما با ثبتنام در دوره فیلمنامهنویسی از یک نظر آسودگی خیال به همراه دادرد. از این نظر که از مسیر درست وارد این حوزه میشوید. مسیر درست باعث میشود که کمتر سرگردان شوید، حتی اگر بسیار آزمون و خطا کنید و افتان و خیزان پیش بروید.
با ثبتنام در دورههای فیلمنامهنویسی با آدمهای دستاندرکار این حوزه آشنا میشوید. تهیهکنندگان نیز متوجه میشوند که چقدر در مسیر خود مصمم هستید. زیرا میبینند که برای موفقیت در این مسیر وقت میگذارید و هزینه میکنید.
ثبتنام در مدرسه فیلم یا شرکت در دورههای فیلمنامهنویسی، همچنین یک راه و روش مؤثر برای پیدا کردن یک مربی و یک جامعه نویسندگی است که میتواند به شما بازخورد بدهد. انگیزه دریافت مدرک فیلمنامهنویسی یا به پایان رساندن یک دوره، میتواند به شما بیاموزد که چگونه یک فیلمنامه بنویسید و قالببندی کنید. علاوه بر این، دید کلی درباره لسن موضوع به دست میآورید که چه عوامل و افراد دیگری در ساخت یک فیلم نقش ایفا میکنند و نقش هر کدام از افراد، عوامل یا سایر مسائل مؤثر در ساخت فیلم تا چه حد پررنگ پررنگ خواهد بود.
کتابهای راهنمای فیلمنامهنویسی را بخوانید. کتابهای راهنمای فیلمنامهنویسی و کتابهای آموزشی زیادی وجود دارد که کمک میکند یاد بگیرید چطور فیلمنامه بنویسید. هر فیلمنامه از یک قالب خاص پیروی میکند و مهم است که قوانین این تجارت را یاد بگیرید تا فیلمنامههای شما از دیگر نویسندگان مبتدی متمایز شود. علاوه بر این، میتوانید از برنامههای نرمافزاری برای کمک به سازماندهی و قالببندی فیلمنامهها استفاده کنید.
نمونه فیلمنامهها را بخوانید. فیلمنامهخوانی یکی از بهترین راهها برای یادگیری هنر است. اگر ایدهای دارید که در نتیجه میدانید که میخواهید برای کدام ژانر بنویسید، به فیلمنامههای موفق از آن ژانر نگاه کنید. یادتان نرود که میتوانید فیلمنامههای رایگان را بهصورت آنلاین پیدا کنید یا فیلمنامهها را در قالب کتاب منتشرشده خریداری کنید. برای اطمینان از اینکه فیلمنامههای نغز و پرمغز و مناسب و مفید را انتخاب کردهاید، میتوانید از مربیان یا دوستان کاربلد خود کمک بگیرید. هنگام خواندن فیلمنامهها، تماشای فیلمها یا برنامههای مربوطه نیز میتواند مفید باشد. با خواندن فیلمنامههای منتشرشده، راحتتر متوجه میشوید که فیلمنامههایتان چه چیزهایی کم دارد و چه چیزهایی را باید در فیلمنامههای خود بگنجانید.
مرتب و مدام بنویسید. فیلمنامهنویسان موفق زمان زیادی را صرف کار روی فیلمنامههای خود میکنند. از آنجا که هر فیلمنامه خوب عناصر زیادی است و زیر و بم آنها را رعایت میکند. مواردی مانند ساختار داستان، قوس شخصیت، نقش تم و نمادگرایی در فیلمنامه، دیالوگ و زیرمتن، و ضربات صحنه. در نتیجه، نوشتن فیلمنامه زمان و تمرین زیادی میطلبد. نوشتن مرتب به شما کمک میکند تا یک نمونه کار نوشتاری بسازید که میتواند حتی در فروش فیلمنامههایتان هم مفید باشد. با نوشتن فیلمنامههای جدید میتوانید نمونه کار خود را بهروزرسانی کنید تا بهترین کارهای خود را برای دیگران ارائه بدهید.
به یک گروه نویسندگی بپیوندید. دریافت بازخورد از همتایان کمکتان میکند که در فیلمنامهنویسی پیشرفت کنید. معاشرت و همفکری با نویسندگان دیگر برایتان مفید خواهدد بود. زیرا کمکتان میکند تا متوجه شوید که چه زمانی محتوا گیجکننده است یا چه زمانی ممکن است لازم باشد عناصری به یک صحنه اضافه کنید. این ورودی ارزشمند، میتواند زاویه دید جدیدی برای شما و کارتان رقم بزند. چنین فرایندی، ممکن است فیلمنامهای که روی آن کار میکنید را بهبود ببخشد و در نهایت، نویسندهای ماهرتر شوید. علاوه بر این، پیوستن به یک گروه نویسندگی، کمکتان میکند که مسئولیتپذیرتر شوید. این مسئولیتها هر چه که باشد، خواه فیلمنامهنویسی بیشتر باشد و خواه به فیلمنامهخوانی بیشتر بینجامد، باعث میشود تجربههای بیشتری کسب کنید و در این مسیر بر دانش و مهارت خودتان بیفزایید.
صنعت مرتبط را مطالعه و بررسی کنید. میخواهید در عرصه سناریو فیلم تبلیغاتی فعالیت کنید؟ مجلات تجاری را بخوانید تا ببینید این روزها، چه در ایران و چه در جهان، چه نوع پروژههایی ساخته میشود. از روندهای صنعت تبلیغات بیخبر نمانید. با استفاده از این ترفند، روند کار در صنعت تبلیغات را هم بهتر یاد میگیرید. میتوانید درباره چگونگی دریافت اولین نماینده یا نمایندگی با فعالان این عرصه مشورت کنید. میتوانید با مشورت کارشناسان متوجه شوید که آیا به مدیر برنامه یا وکیل نیاز دارید یا خیر. میتوانید مربی فیلمنامهنویسی بگیرید یا برای بهرهگیری از دانش و اطلاعات مدرسان سناریونویسی تبلیغاتی با فعالان عرصه تبلیغات مشورت کنید و ببینید که چه کسانی را برای تدریس سناریونویسی تبلیغاتی پیشنهاد میکنند.
شبکهسازی کنید. بهطور کلی بد نیست به دنبال راههایی باشید که بتوانید شبکه سازی کنید و به فکر یادگیری از افرادی باشید که در این صنعت تجربه دارند. شبکهسازی یکی از مهمترین مهارتها برای فیلمنامهنویسان است زیرا میتواند به شما کمک کند تا فیلمنامه خود را به دیگر افراد در صنعت نشان دهید و یک مربی پیدا کنید که بتواند شما را به نمایندگان و تهیهکنندگان دیگر معرفی کند. میتوانید در رویدادهای شبکهسازی متمرکز بر سرگرمی شرکت کنید. رویدادهایی مانند اکران فیلمها و رویدادهای سخنرانی که افراد صنعت فیلم یا تبلیغات در آن حضور دارند. عضویت در انجمنهای صنعتی میتواند به شما کمک کند تا از زمان برگزاری رویدادهای شبکهسازی مطلع شوید.
میخواهید فیلمنامهنویسی را در آن سوی مرزهای کشور پیگیری کنید؟ چندین انجمن و سازمان حرفهای برای فیلمنامهنویسان وجود دارد که منابع، فرصتهای شبکهسازی و پشتیبانی را برای اعضای خود فراهم میآورند. برخی از برجستهترین انجمنها عبارتند از:
برای فیلمنامهنویسانی که به دنبال پیشرفت شغلی و بهبود هنر و مهارت خود هستند و میخواهند بهروز باشند، منابع آنلاین زیادی وجود دارد. در اینجا، برخی از منابع محبوب برای فیلمنامهنویسان آورده شده است:
از کودکی عاشق نویسندگی هستید؟ از بین تجربههای مختلفی که میتوانید در در دنیای نویسندگی برای خودتان و خوانندگان رقم بزنید، فیلمنامهنویسی را انتخاب کردهاید؟ میخواهید فیلمنامهنویس شوید؟ به فیلم سینمایی فکر میکنید یا تلویزیونی؟ به سناریونویسی برای فیلمهای تبلیغاتی هم میتوانید فکر کنید! فرقی نمیکند که از فیلمنامهنویسی چه هدف یا برداشتی داشته باشید. به هر حال، یادگیری فیلمنامهنویسی نیازمند آشنایی با اصول اولیه، مطالعه فیلمنامههای موفق، تمرین مداوم، شرکت در کارگاهها و دورههای آموزشی، شبکهسازی و پذیرش نقد و بازخورد است. با پشتکار و تمرین، میتوانید مهارتهای خود را تقویت کنید و به یک فیلمنامهنویس موفق تبدیل شوید. تا به حال در دورههای آموطشی فیلمنامهنویسی شرکت کردهاید؟ اگر تجربه یا خاطرهای از فیلمنامهنویسی دارید، خوشحال میشویم که آن را با ما در میان بگذارید.
فیلمنامهنویسان اغلب متفکران خلاقی هستند و مهارتهای نوشتاری و ارتباطی قوی دارند. آنها باید زبان و اصطلاحات مورد استفاده در تولید فیلمها و برنامههای تلویزیونی را درک کنند، خودانگیخته باشند و بتوانند زمان خود را برای رعایت مهلتها مدیریت کنند. نویسندگان برنامههای تلویزیونی و فیلمهای تبلیغاتی از توانایی کار در یک تیم نویسندگان بهرهمند میشوند. تهیهکننده، کارگردان یا مدیر اجرایی فیلم ممکن است ایدههای متفاوتی درباره پروژهها داشته باشد. بنابراین، توانایی پذیرش بازخورد ضروری است. فیلمنامهنویس باید صبور باشد، زیرا ممکن است سالها طول بکشد تا یک فیلمنامه موفق نوشته شود.
بسیاری از فیلمنامهنویسان، بهویژه در ابتدای مسیر شغلی و حرفهای خود که باشند، بهصورت آزمایشی کار میکنند و اغلب زمانی که یک فیلمنامه را میفروشند، دستمزد دریافت میکنند. نویسندگان تلویزیونی، در یک برنامه تلویزیونی یا تبلیغاتی مشغول به کار میشوند. معمولاً حقوق و دستمزد آنهابراساس تعداد قسمتهای برنامه تعیین میشود. گاهی اوقات، میتوانید مدل دیگری قرارداد ببندید و کسب درآمد کنید. در این حالت، یک تهیهکننده مبلغی مشخص را برای مدت زمان معینی به شما پرداخت میکند تا حق خرید فیلمنامه شما را حفظ کند. پس از انقضای مدت قرارداد، تهیهکننده ممکن است قرارداد را با شما تمدید کند یا فیلمنامه را بخرد. اگر این کار را نکند، شما آزاد هستید که فیلمنامه را به تهیهکنندگان دیگر ارائه دهید و بفروشید.
داشتن حداقل سه نمونه فیلمنامه قوی نشان میدهد که شما ساختار داستان را درک میکنید و میتوانید برای یادگیری هنر فیلمنامهنویسی بهاندازه لازم وقت بگذارید. علاوه بر این، نشان میدهد که میتوانید یک فیلمنامه را در مدت زمان معقولی بنویسید. زیرا تهیهکنندگان اغلب از فیلمنامهنویسان میخواهند که بازنویسیها را بهسرعت انجام دهند. اگر کارهای بیشتری برای نمایش دارید یا میخواهید سبکها یا ژانرهای مختلف را برجسته کنید، میتوانید نمونههای نوشتاری بیشتری در نمونه کارهای خود بگنجانید.
پاسخ ها