وقتی نام واشر سر سیلندر را می شنویم فکر میکنیم این قطعه متعلق به سیلندر خودور است. اما این قطعه، قسمتی کاملا مجزا در موتور بوده که وظیفه خود را برعهده دارد اما تکمیل کننده فعالیت های سرسیلندر به شمار می رود و در کنار آن نصب میشود. واشر سرسیلندر در حقیقت وظیفه کمپرس کردن موتور و عایقبندی آن را انجام می دهد. بدین ترتیب که با درزگیری با دقت بالا سیلندرها جلوی خروج آب و روغن از سیلندر و همچنین نفوذ آب و روغن به درون آن خواهد شد. واشر بین بلوک سیلندر و سرسیلندر تعبیه می شود و محفظه احتراق را به محیطی مختص سوخت و گاز بدل می سازد. عملکرد صحیح و بینقص واشر به تراکم کامل و آن تایم سوخت و هوا داخل محفظه احتراق یاری می رساند و منجر به انفجار بهینه آن ها خواهد شد. همچنین با جلوگیری از خروج فشار ناشی از انفجار حرکت پیستون بهسمت پایین سیلندر را راحتتر میسازد.
در کنار کلیه موارد مطرح شده، واشر همچنین از اختلاط روغن سیستم روانکاری موتور و آب خنککننده قطعات نیز جلوگیری به عمل می آورد. بدین ترتیب کیفیت تولید و مونتاژ واشر سرسیلندر تأثیر مستقیمی در نحوه عملکرد موتور و سرسیلندر را داشته و سلامت آن را نیز ضمانت میکند.
جنس واشر سرسیلندر از اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار بوده و در هنگام خرید واشر سرسیلندر باید به کلیه نکات مهم در رابطه با آن دقت شود.
واشر سرسیلندر نیز مانند دیگر قطعات موتور از جنسی مقاوم به گرما، حرارت بالا و فشار و ضربات زیاد تولید میشود. این قطعه همچنین می بایست قابلیت انعطافپذیری داشته باشد تا بتواند وظیفه عایقبندی موتور و سرسیلندر را به خوبی انجام دهد. بدین ترتیب آن را از ورقه ها یا لایههای فلز نرم و مواد انعطافپذیر و نسوز می سازند. این لایهها در انواع سرسیلندر عموما دارای یکی از ترکیبات زیر هستند که به ترتیب روی هم قرار میگیرند:
قیمت واشر سر سیلندر مانند سایر قطعات خودرو هر از گاهی دست خوش تغییراتی می شود. آزبست نیز نوعی پنبه نسوز با توان حرارتی بالاست. البته امروزه از این ماده بهعلت سمی و مضر بودنش برای انسان، در ساخت واشر کمتر استفاده میشود. واشرهای آلومینیومی و مسی بهعلت وزن کمتر و انتقال حرارتی بالاتر بر دیگر انواع آن برتری دارند.
پاسخ ها