somaye andalib

somaye andalib

مدیریت راهبردی چیست و چه سطوحی دارد؟

پیش از تعریف مدیریت راهبردی باید با راهبرد یا استراتژی آشنا شویم. فرض کنید شما در زندگی شخصی یا کسب و کاری تان هدفی را انتخاب کرده اید. راهبرد یا استراتژی مسیری است که شما را آن هدف می رساند. قطعا برای رسیدن به هر هدفی ملزم به داشتن برنامه ریزی هستیم و این برنامه ریزی همان برنامه ریزی راهبردی یا استراتژیک است که در دل مدیریت استراتژیک یا مدیریت راهبردی اتفاق می افتد. در مدیریت راهبردی ما همیشه در حال رصد کردن این هستیم که آیا برنامه استراتژیک، ما را به هدفمان می رساند یا خیر. در این مسیر ما همیشه باید به موانع داخلی (ضعف ها) و خارجی (تهدیدها) و همچنین قوت های داخل سازمان و فرصتهای خارجی توجه ویژه داشته باشیم تا در صورتی که در اجرای استراتژی ما اشکالی وجود داشت، با تغییر استراتژی بتوانیم به هدف برسیم.

اما سطوح استراتژی در مدیریت یا سطوح مدیریت استراتژیک  به سه بخش تقسیم می شود.

  1. سطح corporate یا کل:  استراتژی هایی که در این سطح تدوین می شوند، با هدف هدایت کل سازمان و استفاده بهینه از منابع هستند. مدیرانی که در این سطح هستند، درک عمیقی از کل هولدینگ دارند.
  2. سطح business یا تجاری: در هولدینگ هایی که شامل چند سازمان هستند، استراتژی های تجاری برای هرکدام از این سازمان ها تدوین می شوند.
  3. سطح وظیفه ای یا functional: پایین ترین سطح مدیریت استراتژیک در سازمان است و مربوط به مدیرانی می شود که در یک زمینه تخصص زیادی دارند؛ مثل امور فروش یا بازاریابی یا مالی و...
somaye andalib
somaye andalib

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋