somaye andalib

somaye andalib

اهمیت آشنایی با مفاهیم مالی برای یک مدیر

یکی از مباحثی که مدیر هر کسب وکاری باید با آن آشنا باشد، مدیریت مالی برای مدیران غیرمالی است. این موضوع در دوره مدیریت مالی برای مدیران غیر مالی تدریس میشود. متاسفانه در اکثر سازمانها تصور مدیر این است که با وجود مدیر مالی نیازی نیست با این مفاهیم مالی آشنایی داشته باشد. بعضی از این مفاهیم شاید در ظاهر ساده به نظر برسند؛ اما بسیاری از مدیران با آنها آشنا نیستند؛ ازجمله مفاهیم فروش، هزینه، سود، ترازنامه، صورت حساب سود و زیان و... . خیلی از مدیران تفاوت حسابداری با مدیریت مالی را نمی دانند و فکر می کنند این دو باهم یکی هستند.

مدیریت مالی یک سطح بالاتر از حسابداری است و تمرکز آن روی تحلیل وضعیت مالی سازمان است. اینکه در شرایط بحرانی چه تصمیمات مهمی گرفته شود، بر عهده مدیر مالی است که دیتای این تصمیمات را از حسابدار دریافت می کند. درواقع حسابداری زیر مجموعه واحد مالی سازمان می باشد. سازمان هایی که مدیران آن ها با مفاهیم مالی آشنایی ندارند، تنش زیادی را تجربه می کنند و سودآوری سازمان رو به نزول می آورد.

مدیری که با این مفاهیم آشناست، با دیدن صورت حساب سود و زیان و ترازنامه دچار سردرگمی نمی شود و می توانند تحلیل های مالی خوبی را از دل آن استخراج کند و بنای حرکت آینده سازمان را براساس دیتای حاصل از این گزارشات و آمارها قرار می دهد.

از طرفی مدیری که مفاهیم مالی را نمی داند و نمی تواند تحلیل های مالی درستی از وضعیت کسب و کارش داشته باشد، احتمال ورشکستگی برای کسب و کار او بسیار زیاد است.

فرض کنید برای سازمانتان یک سرمایه گذار گرفته اید. قطعا اگر با مفاهیم مالی آشنایی نداشته باشید، در این شراکت به مساله های برخورد خواهید کرد که ممکن است حتی شراکت شما را برهم بزند. اگر مدیر یک سازمان هستید، پیشنهاد می کنیم حتما برای جلوگیری از ورشکستگی کسب و کارتان با این مفاهیم آشنا شوید.

somaye andalib
somaye andalib

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋