سینا ناجی

سینا ناجی

علاقمند به موسیقی و کوهنوری، گیمر
توسط ۳ نفر دنبال می شود

طراحی جلد کتاب؛ راهنمای جامع برای ایجاد یک اثر ماندگار

طراحی جلد کتاب؛ راهنمای جامع برای ایجاد یک اثر ماندگار



 

طراحی جلد کتاب, آموزش طراحی جلد کتاب

طراحی جلد کتاب اولین برخورد خواننده با یک کتاب است

 

طراحی جلد کتاب یکی از مهم‌ترین عوامل در جذب مخاطب و موفقیت یک کتاب است. در این مقاله از به بررسی اصول و نکات کلیدی در طراحی جلد کتاب می‌پردازیم تا به شما کمک کنیم تا جلد کتابی جذاب و چشم‌نواز خلق کنید.

هدف طراحی جلد کتاب، جلب توجه خوانندگان بالقوه شما از میان تمام کتاب‌ها و رمان‌های دیگر و فروختن ایده این است که کتاب شما، کتاب بعدی است که آن‌ها به آن نیاز دارند. اما چه چیزی باعث می‌شود یک جلد کتاب از قفسه‌ها بیرون بیاید؟ بیایید به آناتومی یک جلد کتاب و نحوه ایجاد یک ظاهر منسجم که مخاطبان شما را جذب کند، نگاه کنیم.

 

خوب است فکر کنیم که بهترین کتاب‌ها محبوب‌ترین هستند، اما همه می‌دانیم که این هرگز درست نبوده است و خود انتشار، بازی را بیشتر تغییر داده است. با بیش از یک میلیون کتابی که هر سال منتشر می‌شود، خوانندگان هرگز شاهکار شما را پیدا نخواهند کرد، مگر اینکه راهی برای نفوذ در آشفتگی، جلب توجه مردم و متقاعد کردن آن‌ها برای باز کردن کتاب شما و شروع به خواندن پیدا کنید. پیروی از اصول اولیه طراحی کتاب، یک نقطه شروع خوب است!

 

طراحی جلد کتاب, آموزش طراحی جلد کتاب

یک جلد کتاب خوب باید جذاب، مرتبط با محتوا و به یادماندنی باشد

 

جلد جلوی کتاب

جلد جلوی کتاب را مانند پیش‌نمایشی از کتاب خود در نظر بگیرید. درست همانطور که یک پیش نمایش فیلم برای کمک به بینندگان در تصمیم‌گیری برای خرج کردن برای دیدن یک فیلم وجود دارد، جلد جلوی کتاب شما چیزی است که خوانندگان شما برای قضاوت در مورد اینکه آیا می‌خواهند وقت و پول خود را برای خواندن داستان شما سرمایه‌گذاری کنند، از آن استفاده خواهند کرد. این فرصتی برای شماست تا آن‌ها را جذب کرده و به اندازه کافی کنجکاو کنید تا کتاب شما را بخوانند. جلد جلوی کتاب شما از دو بخش اصلی تشکیل شده است: تصویرسازی و تایپوگرافی.

 

تصویرسازی جلد کتاب

تصویرسازی شما می‌تواند شامل چندین چیز باشد: می‌توانید از یک عکس، یک تصویرسازی، اشکال هندسی یا فقط یک بازی جالب با رنگ استفاده کنید. هر تصویرسازی که تصمیم بگیرید استفاده کنید، باید آن را به گونه‌ای نمایش دهید که با روح کتاب شما هماهنگ باشد. بنابراین، به عنوان مثال، اگر خاطرات خود را در مورد تابستان کمپینگ نوشتید، ممکن است تصویری از یک چادر با نیم‌کره‌ای در پس زمینه داشته باشید.

 

همچنین می‌خواهید اطمینان حاصل کنید که از تصویرسازی خود به روشی مناسب برای طراحی استفاده می‌کنید. مطمئن شوید که تصویر شما بر تایپوگرافی شما غالب نشود و مطمئن شوید که به گونه‌ای چیده شده است که احساس تعادل داشته باشد؛ شما نمی‌خواهید تعداد زیادی تصویر در گوشه بالا سمت راست جلد و سپس هیچ چیز در سه گوشه دیگر برای متعادل کردن آن داشته باشید.

 

تایپوگرافی جلد کتاب

تایپوگرافی روی جلد شما باید شامل سه چیز باشد: عنوان کتاب شما، زیرعنوان (اگر دارید) و نام نویسنده. مطمئن شوید که از سلسله مراتب متن برای جلب توجه به متن مهم‌تر استفاده کنید (به عنوان مثال، می‌خواهید متن عنوان شما بزرگ‌تر از متن زیرعنوان باشد). از نظر اینکه متن شما باید کجا باشد، می‌توانید عنوان خود را در بالای جلد یا در سمت پایین قرار دهید؛ فقط مطمئن شوید که آن را جایی بالای نام خود قرار دهید تا اولین چیزی باشد که مردم می‌خوانند.

 

اگر در حال انتشار یک کتاب الکترونیکی هستید، توجه بیشتری به ظاهر جلد خود در اندازه کوچک داشته باشید، زیرا اکثر مردم آن را به صورت یک تصویر کوچک مشاهده خواهند کرد. مطمئن شوید که یک عنصر بصری واضح دارید که داستان شما را بیان کند و جلد شما را در صفحه متمایز کند.

 

طراحی جلد کتاب, آموزش طراحی جلد کتاب

طراحی جلد نقشی کلیدی در فروش یک کتاب ایفا می‌کند

 

نکات طراحی جلد کتاب

طراحی مناسب جلد کتاب می‌تواند دید شما را بیش از 50% افزایش دهد، که به معنای خوانندگان بیشتر در کتاب جدید شما و پول بیشتر در جیب شما است. بنابراین یک جلد خوب طراحی شده چگونه به نظر می رسد؟ در اینجا هفت نکته برای طراحی جلد کتاب آورده شده است.

 

1. جلد کتاب باید به خوانندگان پیش‌نمایشی از آنچه در انتظارشان است بدهد

جلد کتاب تحسین‌شده جهانی «زندگی پای» اثر یان مارسل، کار بسیار خوبی در چارچوب‌بندی داستان و ایجاد ارتباط احساسی با شخصیت اصلی، یک جوان گیر افتاده در یک قایق نجات با یک ببر وحشی، انجام می‌دهد. هنگامی که صحبت از میزان اطلاعاتی که جلد شما باید ارائه دهد می‌شود، آن را از نظر «اصل سه خرس» در نظر بگیرید: نه خیلی زیاد، نه خیلی کم... بلکه به اندازه کافی. هنگامی که یک خواننده بالقوه کتاب شما را برمی‌دارد، حداقل باید یک چارچوب کلی از آنچه که می‌تواند بین جلد جلو و پشت انتظار داشته باشد، دریافت کند.

 

طراحی جلد شما باید به موضوع کلی و طرح داستان اشاره کند بدون اینکه جزئیات مهم طرح یا اسپویل‌ها را فاش کند. با دادن پیش‌نمایش به خوانندگان بالقوه، شما آن‌ها را به سمت اطلاعاتی که برای تصمیم‌گیری آگاهانه در مورد اینکه آیا داستان شما یکی از داستان‌هایی است که می‌خواهند وقت خود را در آن سرمایه‌گذاری کنند، هدایت می‌کنید.

 

2. جلد کتاب باید به خوانندگان ژانر کتاب را اطلاع دهد

علاوه بر دادن یک پیش‌نمایش ظریف از طرح خود، جلد شما همچنین باید ژانر کتاب را به وضوح منتقل کند. در حالی که بسیاری از مردم تنوع کمی در کتابخانه‌های خود را دوست دارند، اکثر مردم یکی یا دو ژانر را نسبت به سایرین ترجیح می‌دهند. اگر کسی کتاب شما را با انتظار یک رمان بردارد، اما سپس توضیحات کتاب را بخواند و متوجه شود که این مجموعه مقالات طنز است، آن‌ها کتاب را نخواهند خرید. به طور مشابه، کسی که می‌خواهد مقالات طنز بخواند، کتاب شما را نادیده خواهد گرفت زیرا یک شهر تاریک و تکان‌دهنده با متن نئونی درخشان واقعاً مورد علاقه آن‌ها نیست.

 

3. جلد کتاب باید قهرمان شما را معرفی کند

چه تحسین‌برانگیز کامل یا فاجعه‌آمیز معیوب باشند، یک شهروند نمونه یا تعریف یک ضدقهرمان، خوانندگان باید برای احساس مجبور به خواندن داستان خود، با شخصیت اصلی شما ارتباط برقرار کنند. اگر بتوانید قبل از اینکه حتی کتاب خود را باز کنید، با شخصیت اصلی خود ارتباط برقرار کنید، جلوتر از بازی هستید.

 

از طراحی جلد کتاب خود برای شروع ایجاد این ارتباط استفاده کنید. چه آشکار باشد (مانند اضافه کردن یک عکس یا تصویر از شخصیت اصلی شما) یا ظریف (مانند اشاره بصری به یک قسمت مهم شخصیت آن‌ها، مانند کلاه لبه‌دار که بدون آن نیستند یا سوسک محبوب آن‌ها)، استفاده از جلد خود به عنوان راهی برای شروع ساختن رابطه بین شخصیت اصلی شما و خواننده شما به شما کمک می‌کند تا مخاطبانی را جذب کنید که می‌خواهند داستان شخصیت اصلی شما را بشنوند.

 

جلد کتاب «حادثه عجیب سگ در شب» اثر مارک هادون، چندین عنصر یک جلد طراحی شده خوب را در بر می‌گیرد. طراح با گرافیک سگ و چنگال به طرح اشاره می‌کند و فونت عجیب و غریب یک نمایش عالی از شخصیت کودک است.

 

4. جلد کتاب باید لحن مناسب را تعیین کند

یکی از مهم‌ترین اهداف طراحی جلد کتاب، ایجاد یک ارتباط اولیه و موثر با خواننده است. این ارتباط می‌تواند به خواننده کمک کند تا پیش از شروع مطالعه، درک عمیق‌تری از شخصیت اصلی داستان پیدا کند. چه شخصیت اصلی شما یک قهرمان کامل و تحسین‌برانگیز باشد یا یک ضدقهرمان معیوب و جذاب، خوانندگان باید بتوانند با او همذات‌پنداری کنند تا به داستان علاقه‌مند شوند. طراحی جلد، ابزاری قدرتمند برای ایجاد این ارتباط است.

 

طراحی جلد کتاب, آموزش طراحی جلد کتاب

یک جلد کتاب باید بتواند مخاطب هدف را به خود جذب کند

 

5. جلد کتاب باید قوانین طراحی را به روشی که برای ژانر شما مناسب است، دنبال کند

طراحی خوب جلد کتاب یک بازی حدس نیست. اگر می‌خواهید هر چیزی را به خوبی طراحی کنید، از یک تی‌شرت گرفته تا یک وب‌سایت یا یک جلد کتاب، قوانین و دستورالعمل‌های بسیار دقیقی وجود دارد که باید از آن‌ها پیروی کنید و اگر می‌خواهید طراحی جلد کتاب شما خواننده ایده‌آل شما را جذب کند، باید از قوانین نیز پیروی کنید.

 

از فونت‌هایی استفاده کنید که مناسب ژانر هستند و خواندن آن‌ها آسان است. از سلسله مراتب متن برای تأکید بر متن مهم در جلد خود، مانند عنوان، استفاده کنید. کنتراست بین رنگ‌های پس‌زمینه و متن ایجاد کنید تا آن را از صفحه بیرون بیاورید و توجه خوانندگان شما را جلب کنید. از روانشناسی رنگ برای برانگیختن پاسخ‌های احساسی درست از خوانندگان خود استفاده کنید.

  

6. جلد کتاب باید به جزئیات توجه کند

چه چیزی یک طراحی جلد کتاب را از سطح معمولی به سطح حرفه‌ای می‌برد؟ پاسخ ساده است: جزئیات. جزئیات هستند که به یک طراحی، عمق، پیچیدگی و حرفه‌ای‌گری می‌بخشند. تصور کنید یک نقاشی را، یک نقاشی خوب، تنها به خطوط کلی و رنگ‌های اصلی وابسته نیست. بلکه جزئیاتی مانند سایه‌زنی، نورپردازی، بافت و جزئیات کوچک دیگر هستند که به آن عمق و واقع‌گرایی می‌بخشند. طراحی جلد کتاب نیز به همین صورت است.

 

7. جلد کتاب باید سبک متمایزی داشته باشد

تصور کنید قفسه کتاب یک فروشگاه بزرگ را می‌بینید. همه کتاب‌ها تقریباً شبیه هم هستند و تشخیص یک کتاب خاص از بقیه بسیار سخت است. آیا شما به سراغ کتابی می‌روید که طراحی جلد آن تکراری و شبیه به هزاران کتاب دیگر باشد؟ احتمالاً خیر.

اگر می‌خواهید کتاب شما از قفسه‌ها پرواز کند و مستقیماً به دست خوانندگان شما بیاید، باید یک سبک بصری متمایز داشته باشد.

  

طراحی جلد پشت کتاب

هنگامی که مردم را با جلد جلوی خود جذب کردید، آن‌ها کتاب خود را برمی‌گردانند تا اطلاعات بیشتری در مورد کتاب پیدا کنند. جلد پشت فرصتی برای شماست تا بر جذابیت ایجاد شده در جلد جلو بیافزاید و آن‌ها به این یقین برسانید که کتاب شما نباید از دست بدهند. در جلد پشت، می‌توانید شامل موارد زیر باشید:

• خلاصه‌ای از کتاب خود، همچنین به عنوان توضیحات کتاب شناخته می‌شود.

• نقد کتاب

• بیوگرافی نویسنده

• ISBN و بارکد

توضیحات کتاب یا نقدها را در مرکز جلد پشت خود قرار دهید (زیرا این عناصر بیشتر احتمال دارد که مردم را به لبه برسانند و یک خرید را الهام بخشند). سپس، بیوگرافی نویسنده، ISBN و بارکد خود را در پایین یک چهارم صفحه قرار دهید.

 

طراحی جلد کتاب, آموزش طراحی جلد کتاب

یک جلد کتاب خوب یک سرمایه گذاری بلندمدت برای نویسنده است

 

ستون فقرات کتاب

آخرین قسمت طراحی جلد کتاب شما که باید به آن فکر کنید، ستون فقرات آن است. از آنجایی که اکثر کتابفروشی‌ها کتاب‌های خود را به صورت عمودی قفسه‌بندی می‌کنند، ستون فقرات شما تنها راه واقعی برای خوانندگان بالقوه شما برای به راحتی پیدا کردن شاهکار خود در یک قفسه است.

 

هنگامی که صحبت از ستون فقرات می‌شود، شما می‌خواهید آن را ساده نگه دارید. در بالای ستون فقرات، عنوان را بنویسید (این همچنین باید در بزرگترین فونت باشد). سپس، نام نویسنده خود را در پایین، به دنبال آن نام ناشر خود وارد کنید.

 

هنگامی که در حال طراحی جلد خود هستید، فقط مطمئن شوید که با طراح خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که طراحی ستون فقرات شما با طول کتاب شما کار خواهد کرد؛ اگر کتاب شما کمتر از محدوده 150 صفحه باشد، ممکن است با برخی مشکلات قالب‌بندی مواجه شوید. جذب خوانندگان بیشتر در یک بازار اشباع شده آسان نیست، اما کیفیت فیزیکی کتاب شما، از جمله جلد شما، برای بیرون آوردن کتاب خود منتشر شده از قفسه و به دست خواننده شما، کلیدی است.

 

خلاصه

طراحی جلد کتاب، دروازه ورود خواننده به دنیای داستان است. یک جلد جذاب و متناسب با محتوا، نه تنها توجه مخاطب را جلب می‌کند، بلکه می‌تواند بر تصمیم خرید او نیز تأثیرگذار باشد. از سوی دیگر، یک جلد بی‌کیفیت یا نامناسب، می‌تواند تمام زحمات نویسنده را زیر سوال ببرد. بنابراین، طراحی جلد کتاب، فراتر از یک عنصر بصری، به عنوان یک ابزار بازاریابی مؤثر عمل می‌کند و در موفقیت یک اثر ادبی نقش بسزایی دارد.

 

گردآوری:بخش کامپیوتر و اینترنت  

 

سینا ناجی
سینا ناجی علاقمند به موسیقی و کوهنوری، گیمر

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋