سینا ناجی

سینا ناجی

علاقمند به موسیقی و کوهنوری، گیمر
توسط ۳ نفر دنبال می شود

توکوفرول چیست و چه فوایدی دارد؟

توکوفرول چیست و چه فوایدی دارد ؟



فایده های توکوفرول

توکوفرول چیست و چه فوایدی دارد ؟

 

در این مقاله از ، با توکوفرول و خواص آن آشنا می شوید. توکوفرول، یکی از مهم‌ترین ترکیبات ویتامین E است که به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی قوی، در حفظ سلامت بدن نقش اساسی ایفا می‌کند. این ترکیب، در بسیاری از فرآیندهای بیولوژیکی بدن دخالت دارد و از سلول‌ها در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.

توکوفرول چیست و چه خواصی دارد ؟

توکوفرول یا آلفا توکوفرول فعال ترین شکل بیولوژیکی ویتامین E است. این ویتامین به حفظ رطوبت کمک می کند تا پوست شما درخشان و سالم به نظر برسد. خواص مفید متعددی برای پوست دارد، به همین دلیل در برخی از محصولات مراقبت از پوست استفاده می شود.

 

توکوفرول چیست ؟

ویتامین E که به طور طبیعی وجود دارد، توکوفرول (همچنین توکوفریل) یا توکوترینول نامیده می شود که هر دو دارای چهار شکل هستند: آلفا، بتا، گاما و دلتا. آلفا توکوفرول فعال ترین شکل ویتامین E در انسان است.

 

انواع توکوفرول و مواد غذایی حاوی توکوفرول :

انواع مختلفی از ویتامین E وجود دارد :

آلفا توکوفرول : رایج ترین و فعال ترین شکل ویتامین E در بدن انسان، دارای فعالیت آنتی اکسیدانی قوی است و یک ماده مغذی ضروری برای سلامتی محسوب می شود.

 

بتا توکوفرول: دارای خواص آنتی اکسیدانی است، اگرچه فعالیت آن می تواند کمتر از آلفا توکوفرول باشد.

 

گاما توکوفرول: همچنین دارای فعالیت آنتی اکسیدانی است و می تواند در محافظت در برابر استرس اکسیداتیو نقش داشته باشد.

 

دلتا توکوفرول: کمتر رایج است و فعالیت آنتی اکسیدانی آن تا حدودی کمتر است.

 

گاهی اوقات دریافت مقادیر لازم از طریق رژیم غذایی برای ما بسیار دشوار است و به همین دلیل است که متوسل شدن به مکمل ها اهمیت می یابد.

 

برای به دست آوردن بهترین تعداد ممکن از فواید، مخلوطی از توکوفرول‌ها و توکوترینول‌ها با طیف وسیع، یعنی حاوی فرمول متعادلی از تمام ایزومرهای طبیعی توکوترینول (آلفا، بتا، گاما و دلتا)، اغلب برای جذب و کارایی حداکثر استفاده می‌شوند.

 

مهم‌ترین چیزی که در رابطه با توکوفرول جلب توجه می‌کند، در کنار خاصیت ویتامینی، خاصیت آنتی‌اکسیدانی آن است. این موضوع سبب شده است تا ویتامین E به یک ریزمغذی بسیار مفید برای بدن انسان تبدیل شود و متخصصان، تاکید فراوانی روی مصرف منظم آن داشته باشند. 

 

این روزها، کمپانی‌های بسیار زیادی در سراسر دنیا وجود دارند که مکمل‌های ویتامین E را تولید و روانه‌ی بازارهای جهانی می‌کنند. مصرف این مکمل‌ها، در صورتی که با تجویز پزشک انجام شود، نه‌تنها هیچ ضرری برای بدن ندارد، بلکه فواید بسیاری را نیز برای شما به ‌همراه خواد داشت؛ اما همان‌طور که در رابطه با تمام ویتامین‌ها نیز گفته می‌شود، بهتر است برای دریافت ویتامین‌های مورد نیاز بدن، به سراغ مواد غذایی برویم و با سالم‌ترین روش ممکن، این مواد مغذی را دریافت کنیم. برخی از مواد غذایی بسیار مفیدی که منابعی غنی برای توفوکرول به ‌شمار می‌روند، عبارتند از:

 

• سبزیجات برگ سبز مانند بروکلی و اسفناج

• روغن هایی مانند روغن آفتابگردان، روغن جوانه گندم و روغن ذرت

• دانه های آفتابگردان

• آجیل، مانند بادام و بادام زمینی

• غلات کامل

• میوه هایی مانند کیوی و انبه

• بادام زمینی

• گوجه‌فرنگی

• فندق

• آووکادو

• انبه

• کدو حلوایی

 

توکوفرول برای پوست چه می کند؟

استفاده از توکوفرول روی پوست فواید زیادی دارد که از جمله آنها می توان به اثر مرطوب کنندگی آن اشاره کرد.

 

خواص درمانی توکوفرول

توکوفرول ممکن است خاصیت مرطوب کنندگی داشته باشد

 

فواید توکوفرول :

به ‌تاخیر انداختن روند پیری پوست

ارتباط توکوفرول با پوست، موضوعی است که کمتر کسی از آن بی‌خبر است. این ویتامین، با رطوبت‌رسانی عمیق به پوست و مبارزه با اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد، داشتن پوستی زیبا و شاداب را برای شما ممکن می سازد. از سوی دیگر، توکوفرول، به بازسازی سلول‌ها نیز کمک می‌کند و به ‌همین دلیل نیز از آن برای افزایش سرعت ترمیم انواع زخم و آثار زخم استفاده می‌شود.

 

توکوفرول ممکن است خاصیت مرطوب کنندگی داشته باشد

برخی از مطالعات نشان داده اند که استفاده از توکوفرول یا ویتامین E می تواند ظرفیت اتصال به آب پوست را پس از استفاده منظم به مدت 2 تا 4 هفته بهبود بخشد. به عنوان بخشی از این توانایی مرطوب کنندگی، توکوفرول همچنین ممکن است به سد پوست کمک کند.

 

تقویت موها

توکوفرول نقش بسیار پررنگی در افزایش میزان خون‌رسانی به پوست سر ایفا می‌کند و به همین دلیل نیز، سبب سلامت و درخشش موها می‌شود؛ بنابراین اگر به‌دنبال داشتن موهایی سالم و درخشان هستید، حتما باید توکوفرول را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

 

طولانی‌‌شدن عمر سلول‌ها با توکوفرول

سلول‌های بدن ما، با قرار گرفتن در معرض رادیکال‌های آزاد دچار آسیب می‌شوند. توکوفرول، یکی از موثرترین ویتامین‌هایی است که سرعت این روند را کاهش می‌دهد و سبب طولانی‌شدن عمر سلول‌ها در بدن انسان می‌شود.

 

متعادل ‌کردن سطح هورمون‌ها در بدن

تعادل سطح هورمون‌ها در بدن، ارتباط مستقیمی با سلامتی شما دارد و حفظ این تعادل، یکی از مزایای توکوفرول است. یکی از مزایای تعادل هورمون‌ها در بدن، خلاص‌شدن از شر اضافه‌ وزن مرتبط با مشکلات هورمونی و رسیدن به اندام ایده آل است.

 

نگه داشتن میزان کلسترول در سطح نرمال

اعصاب، سلول‌ها و هورمون‌های بدن ما، به‌صورت مستقیم، تحت تاثیر ماده‌ای به‌نام کلسترول قرار دارند. هنگامی که سطح این ماده در محدوده‌ نرمال قرار داشته باشد، عملکرد ارگان‌های حیاتی بدن نیز در سطح مطلوبی قرار می‌گیرد و شما در سلامتی کامل به ‌سر می‌برید. توکوفرول، ارتباط مستقیمی با سطح کلسترول در بدن دارد و با نگه‌داشتن آن در حد نرمال، سلامتی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

 

کند کردن سرعت پیشرفت آلزایمر :

تحقیقات نشان می‌دهد که فعالیت ضدالتهابی توکوترینول‌ها در پیشگیری از بیماری آلزایمر مؤثر است. ویتامین ‌E همچنین باعث آهسته‌تر شدن روند از دست دادن حافظه در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر نسبتاً شدید یا سایر اختلالات نوروژنیک می‌شود. بنابراین، این ویتامین می‌تواند از دست دادن استقلال و نیازمند شدن به کمک دیگران را در این بیماران به تأخیر بیندازد.

 

همچنین به نظر می‌رسد که مصرف ویتامین C همراه با توکوفرول می‌تواند تأثیر آن را در جلوگیری از پیشرفت بعضی از بیماری‌های زوال عقل و جنون افزایش دهد.

 

خواص توکوفرول برای پوست

توکوفرول نقش بسیار پررنگی در افزایش میزان خون‌رسانی به پوست سر ایفا می‌کند

 

علائم کمبود توکوفرول :

کمبود توکوفرول به بروز مشکلاتی از جمله موارد زیر منجر می‌شود:

 

بی‌حسی و سوزن سوزن شدن: آسیب فیبرهای عصبی از انتقال صحیح سیگنال‌ها توسط اعصاب جلوگیری می‌کند و باعث بروز این احساسات ناخوشایند می‌شود که به آن نوروپاتی محیطی می‌گویند.

 

مشکلات سیستم ایمنی: بعضی تحقیقات نشان داده‌اند که کمبود ویتامین E می‌تواند سلول‌های ایمنی را مهار کند. سالمندان بیش از دیگران در معرض ابتلا به این مشکل قرار دارند.

 

اختلال در هماهنگی و تعادل بدن و مشکل در راه رفتن: آسیب نورون‌های پورکنژ (سلول‌های عصبی) در اثر کمبود این ماده‌ی مغذی توانایی آن‌ها در انتقال سیگنال‌ها را مختل می‌کند.

 

ضعف عضلانی و مشکلات هماهنگی جزء علائم عصبی محسوب می‌شوند و نشان می‌دهند که سیستم عصبی مرکزی و محیطی آسیب دیده است. سیستم عصبی مرکزی بین مغز و نخاع ارتباط برقرار می‌کند، در حالی که سیستم محیطی شبکه‌ای از اعصاب است که خارج از مغز و نخاع قرار دارند و پیام‌ها را به سراسر بدن منتقل می‌کنند.

 

غلاف نورون‌ها بیشتر از چربی تشکیل شده است و کمبود ویتامین ای به این معنی است که بدن آنتی اکسیدان کمتری برای محافظت از این چربی‌ها دارد. بنابراین، در اثر کمبود این ماده‌ی مغذی عملکرد سیستم عصبی مختل می‌شود.

 

عوارض جانبی مصرف بیش از حد توکوفرول :

اگرچه توکوفرول به طور کلی بی خطر است، اما مصرف بیش از حد آن ممکن است عوارضی مانند:

 

– خستگی

– ضعف عضلانی

– سردرد

– تهوع

– افزایش خطر خونریزی

 

را به دنبال داشته باشد. بنابراین، قبل از مصرف هر گونه مکمل حاوی توکوفرول، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

 

نتیجه گیری :

توکوفرول، یک آنتی اکسیدان قوی و مفید برای سلامتی است. با مصرف منظم مواد غذایی غنی از توکوفرول، می‌توانید از فواید بی‌نظیر این ویتامین بهره‌مند شوید. با این حال، برای جلوگیری از عوارض جانبی، بهتر است از مصرف بیش از حد مکمل‌های حاوی توکوفرول خودداری کرده و با پزشک خود مشورت کنید.

 

گردآوری: بخش آشپزی

 

سینا ناجی
سینا ناجی علاقمند به موسیقی و کوهنوری، گیمر

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋