سینا ناجی

سینا ناجی

علاقمند به موسیقی و کوهنوری، گیمر
توسط ۳ نفر دنبال می شود

آخرین نفس ها: تشخیص تنفس آگونال و اقدامات فوری

ناله‌های آخر: تشخیص تنفس آگونال و اقدامات فوری



تنفس آگونال, احیا قلبی ریوی

تنفس آگونال آخرین تلاش بدن برای زنده ماندن

 

تنفس آگونال با تنفس‌های نامنظم، عمیق و گاه همراه با صداهایی مانند خرخر، غرغر و ناله مشخص می‌شود. این نوع تنفس نشان‌دهنده کمبود شدید اکسیژن در مغز و بدن است. اگر فردی دچار تنفس آگونال شده باشد، باید فوراً کمک‌های پزشکی دریافت کند. در این مقاله از به راههای تشخیص تنفس آگونال می‌پردازیم.

تنفس آگونال آخرین تلاش بدن برای زنده ماندن قبل از مرگ است. این یک واکنش خودکار توسط سیستم عصبی مرکزی برای بازگرداندن ثبات به بدن است. تنفس آگونال شبیه به تقلا زدن فرد برای نفس کشیدن به نظر می رسد.

  

این مقاله به بررسی علل، علائم و درمان های تنفس آگونال می پردازد. از آنجایی که این وضعیت معمولاً زمانی رخ می دهد که فرد در آستانه مرگ قرار دارد، در این مقاله همچنین به نگرانی های مربوط به پایان عمر، مراقبت تسکینی و حمایت پرداخته می شود.

 

تنفس آگونال, احیا قلبی ریوی

یکی از علائم تنفس آگونال شامل تنفس نامنظم و پر سر و صدا است

 

علائم و نشانه های تنفس آگونال

تشخیص علائم تنفس آگونال اهمیت دارد زیرا نشانه‌ای از یک فوریت پزشکی است.مداخله به موقع می‌تواند جان فرد را نجات دهد، بسته به اینکه چرا تنفس آگونال رخ می‌دهد.

علائم تنفس آگونال عبارتند از: 

• پلک زدن، تکان دادن غیرارادی دست یا پا

• صداهای قل قل مانند در گلو

• بیهوشی

• تنگی نفس، همراه با بالا و پایین رفتن قفسه سینه

• ممکن است فرد در حین تلاش برای نفس کشیدن دچار لکنت زبان شود.

 

اقدامات اضطراری در صورت مشکوک بودن به تنفس آگونال

اگر فکر می کنید کسی دچار تنفس آگونال شده است، فورا کمک بگیرید. اگر در بیمارستان یا آسایشگاه هستید، به یک متخصص مراقبت های بهداشتی اطلاع دهید که چه اتفاقی افتاده است. در خارج از محیط مراقبت های بهداشتی،  بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید.

 

علل تنفس آگونال

بسیاری از شرایط، از جمله موارد زیر، می توانند به دلیل کمبود اکسیژن منجر به تنفس آگونال شوند: 

ایست قلبی: در هنگام ایست قلبی، خون رسانی به مغز و اندام ها متوقف می شود. 

سکته: سکته ناشی از انسداد یا پارگی در رگ خونی است که خون را به مغز می‌رساند و در نتیجه جریان اکسیژن را مختل یا مسدود می‌کند.

انسداد راه هوایی: هر جسمی که نای را مسدود کند باعث اختلال در تنفس و کمبود اکسیژن می شود.

آمبولی ریه: آمبولی ریه به دلیل انسداد ناگهانی در یک سرخرگ ریه، معمولا ناشی از لخته خون، اتفاق می افتد. 

نزدیک شدن به مرگ: با شروع خاموشی بدن، سطح اکسیژن کاهش می یابد.

 

تنفس آگونال, احیا قلبی ریوی

دانستن علائم تنفس آگونال می تواند جان یک نفر را نجات دهد

 

درمان تنفس آگونال

اگر تنفس آگونال در شروع یک رویداد غیرمنتظره سلامتی رخ دهد، مداخله سریع پزشکی می تواند جان فرد را نجات دهد. همچنین این اتفاق می تواند در مراحل پایانی یک بیماری لاعلاج رخ دهد. در این صورت، مراقبت های پزشکی فقط برای تسکین علائم ضروری است. 

 

در انتظار کمک

اگر تنفس آگونال به دلیل یک رویداد ناگهانی سلامتی مانند سکته مغزی یا ایست قلبی رخ می دهد، تماس فوری با اورژانس ضروری است. مغز به شدت به کمبود اکسیژن حساس است و زمانی که سلول ها از اکسیژن محروم شوند، کمتر از پنج دقیقه طول می کشد تا شروع به مردن کنند. تا رسیدن تیم اورژانس احیا قلبی ریوی (CPR) را انجام دهید. 

 

در بیمارستان

اگر کسی که در حال ملاقات او در بیمارستان هستید دچار تنفس آگونال شد، فورا از یک متخصص مراقبت های بهداشتی کمک بگیرید. در موارد ایست قلبی یا سکته مغزی، اقدام سریع ضروری است. در بیماران لاعلاج، تنفس آگونال نشانه نزدیک شدن به مرگ است. متخصصان مراقبت های بهداشتی در مورد بهترین راه مدیریت شرایط تصمیم خواهند گرفت.

 

اهمیت آشنایی با احیا قلبی ریوی (CPR)

احیا قلبی ریوی (CPR) روشی برای کمک به ادامه جریان خون در بدن است، زمانی که رویدادی باعث توقف آن شود یا فرد به هر دلیلی نفس کشیدن را متوقف کند. این اقدام موقتی باعث می شود خون و اکسیژن تا رسیدن کمک های پزشکی اورژانس به جریان خود ادامه دهند. اجرای صحیح CPR در اسرع وقت می تواند به نجات جان فرد و جلوگیری از آسیب مغزی کمک کند.

 

تنفس آگونال, احیا قلبی ریوی

تنفس آگونال بخشی طبیعی از فرآیند مرگ است

 

تنفس آگونال و نگرانی های مربوط به پایان عمر

زمانی که تنفس آگونال با نزدیک شدن به مرگ به دلیل بیماری لاعلاج مرتبط باشد، امری طبیعی است. با این حال، دیدن نفس نفس زدن یک فرد عزیز و نگرانی در مورد رنج کشیدن او می تواند آزاردهنده باشد. اگرچه مشاهده این وضعیت ناراحت کننده است، محققان نتیجه گیری کرده اند که افرادی که تنفس آگونال را تجربه می کنند، بیهوش هستند و در نتیجه دردی احساس نمی کنند.

 

تفاوت بین تنفس آگونال و احتضار (خِرخِره)

گاهی اوقات اصطلاحات "تنفس آگونال" و "احتضار" به جای هم به کار می روند. اما آنها شرایط متفاوتی هستند و در موقعیت های مختلف رخ می دهند.

احتضار چند روز یا چند ساعت قبل از مرگ اتفاق می افتد و زمانی که بزاق به دلیل شل شدن عضلات گلو در پشت گلو جمع می شود، شنیده می شود. تنفس آگونال یک رفلکس طبیعی است که زمانی اتفاق می افتد که بدن شما اکسیژن کافی دریافت نمی کند.

 

تنفس آگونال, احیا قلبی ریوی

تنفس آگونال می تواند ناشی از تعدادی از شرایط باشد

 

سوالات متداول درباره تنفس آگونال 

1. آیا تنفس آگونال دردناک است؟

خیر، تنفس آگونال دردناک نیست. افراد در حال تجربه تنفس آگونال بیهوش هستند و دردی احساس نمی کنند. 

 

2. چه چیزی باعث تنفس آگونال می شود؟

تنفس آگونال زمانی رخ می دهد که بدن به دلیل کمبود اکسیژن به شدت تحت فشار قرار می گیرد. این می تواند ناشی از تعدادی از شرایط، از جمله ایست قلبی، سکته مغزی، آمبولی ریه و خفگی باشد.

 

3. اگر کسی در حال تنفس آگونال باشد چه باید کرد؟

اگر فکر می کنید کسی در حال تنفس آگونال است، فورا با 115 تماس بگیرید و شروع به CPR کنید. CPR می تواند به حفظ جریان خون و اکسیژن در بدن تا رسیدن کمک های پزشکی کمک کند.

 

4. آیا تنفس آگونال نشانه مرگ است؟

در افراد مبتلا به بیماری لاعلاج، تنفس آگونال اغلب نشانه ای از نزدیک شدن به مرگ است. با این حال، در برخی موارد، افراد ممکن است پس از دوره تنفس آگونال بهبود یابند.

 

5. آیا می توان از تنفس آگونال جلوگیری کرد؟

در برخی موارد، می توان با درمان سریع علت کمبود اکسیژن، از تنفس آگونال جلوگیری کرد. با این حال، در افراد مبتلا به بیماری های لاعلاج، جلوگیری از تنفس آگونال امکان پذیر نیست. 

  

خلاصه

تنفس آگونال آخرین تلاش بدن برای زنده ماندن است. برای جلوگیری از مرگ یا آسیب مغزی ناشی از کمبود اکسیژن، درمان تنفس آگونال باید در اسرع وقت انجام شود. اگر شاهد تنفس آگونال بودید، فورا CPR را شروع کرده و با اورژانس تماس بگیرید. تنفس آگونال همچنین در پایان زندگی رخ می دهد و بخشی طبیعی از روند مرگ است. در طی این مدت، ممکن است فرد برای اطمینان از گذراندن راحت‌تر دوره پایانی، تحت درمان تسکینی قرار گیرد.

 

گردآوری:بخش سلامت  

 

سینا ناجی
سینا ناجی علاقمند به موسیقی و کوهنوری، گیمر

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋