نصب آسانسور در ساختمان
آسانسورها یکی از تجهیزات مهم برای سهولت در رفت و آمد بین طبقات مختلف یک ساختمان هستند. امروزه اکثر ساختمان های اداری، تجاری و مسکونی به آسانسور مجهز شده اند. نصب و راه اندازی آسانسور یک کار کاملا تخصصی است که باید توسط نصاب آسانسور انجام شود. ما در این مقاله آموزش نصب آسانسور را به عنوان یک راهنمای کمکی برای نصابان عزیز آورده ایم.
رعایت نکات ایمنی و امنیتی برای نصب آسانسور بسیار مهم است. قبل از اینکه بخواهید مراحل نصب را شروع کنید باید مکان مناسب راه اندازی و نصب را در نظر گرفته و اندازه گیری کنید. معمولا آسانسورها را در کنار راه پله نصب می کنند.
اما ممکن است مهندس و نصاب ساختمان تشخیص دیگری داشته باشند. به هر حال محلی که در نظر گرفته می شود باید فضای کافی برای چاله آسانسور و راه اندازی بین طبقات را داشته باشد. در این قسمت مراحل نصب آسانسور را ذکر کرده ایم.
چاله آسانسور قسمت اولیه و سنگ بنای ساخت آسانسور است. در واقع چاله همان فضایی است که قرار است کابین ها داخل آن نصب شوند و بسته به تعداد طبقات آسانسور متراژ آن متفاوت است. از لحاظ ابعادی نیز باید متناسب با نوع آسانسور و متراژ و ابعاد کابین ها در نظر گرفته شود. همه این ها بستگی به فضای در دسترس برای راه اندازی آسانسور دارد.
در قسمت زیرین آخرین کابین آسانسور هم بخشی به نام چاه آسانسور وجود دارد که چند سانتی متر با انتهای کابین آخر فاصله دارد. این بخش محل نصب تعدادی از تجهیزات آسانسور مانند گاورنر سقوط، سکوی ضربه گیر، سینی کابین و ... است.
از این فضا به عنوان جان پناه هم استفاده می شود و سرویس کاران و نصاب ها می توانند برای جلوگیری از آسیب دیدن از حرکات ناگهانی کابین ها در آن قسمت بمانند. ابعاد آن معمولا بین 100 در 50 سانتی متر است.
آماده سازی چاله آسانسور
ریل ها همان بخش هایی هستند که کابین را بین طبقات جا به جا می کنند. پیش زمینه نصب کابین نصب ریل ها است. به این مرحله آهن کشی هم گفته می شود. مرحله نصب ریل مرحله مهمی است که باید به خوبی و با رعایت نکات ایمنی و استاندارد انجام شود تا موقع حرکت کابین ها بین طبقات، تکان و لرزشی در آن ها به وجود نیاید.
مراحل آهن کشی به ترتیب: شاقول ریزی، نصب صفحه پیلوت، تعیین خط تراز بندی و کلاف بندی است. متخصصین و نصاب های آسانسور این مرحله را باید با کمک نرم افزارهای تخصصی انجام دهند. زیرا خودشان به خوبی نمی توانند تشخیص دهند برای هر آسانسور چند ستون نیاز است. با نرم افزار میزان تحمل بار مشخص شده و ستون ها قرار داده خواهد شد.
آموزش نصب آسانسور ریل کشی
هر آسانسوری دو تا درب دارد. یک درب کابین که به شکل اتوماتیک باز و بسته می شود و زمانی که کابین حرکت می کند این درب بسته می شود و همراه کابین به سمت بالا یا پایین در حرکت است. اما درب دیگر درب اصلی است که در طبقات و در محل ورودی کابین ها نصب می شود. این درب ها ثابت هستند و همراه حرکت کابین حرکت نمی کنند.
درب های اصلی می تواند هم به شکل ساده و لولایی باشد که با دست باز و بسته شود و هم به شکل اتوماتیک. اما وجه تمایز آن با درب کابین همان ثابت بودن آن ها است. نصب این درب ها هم بسیار مهم است.
اگر ذره ای بالا، پایین نصب شود هنگامی که کابین به طبقه می رسد متوجه خواهید شد که برای خروج دچار مشکل شده اید چون یا کابین بالاتر یا پایینتر از درب خروج ثابت می ایستد و شما نمی توانید از کابین بیرون بیایید. با شاقول کاری و تراز بندی صحیح از این مشکل جلوگیری می کنند.
آموزش نصب آسانسور درب ها
بخش های مکانیکی آسانسور باید پس از نصب قاب اصلی و درب ها نصب شوند. این بخش ها در واقع قطعاتی هستند که در راه اندازی و حرکت آسانسور نقش دارند. موتور یکی از بخش های مکانیکی است. انواع مختلف موتور آسانسور را باید با توجه به توان اسمی و ظرفیت یک آسانسور انتخاب کرد. موتور اصلی ترین بخش برای راه اندازی و حرکت آسانسور ها است.
از بخش های دیگر مکانیکی می توان به کابین ها اشاره کرد. کابین ها همان بخش هایی هستند که افراد داخل آن ها قرار گرفته و جا به جا می شوند. در واقع کابین همان اتاقک آسانسور است که با حرکت ریل ها به حرکت می افتد. طراحی داخلی و امنیت کابین از مواردی است که هنگام نصب و راه اندازی باید مورد توجه قرار گیرد.
فلکه هرزگرد، گاورنر و پاراشوت هم دیگر بخش های مکانیکال یک آسانسور هستند که پس از نصب موتور و کابین مورد توجه قرار می گیرند. فلکه هرزگرد یک سیستم انتقال قدرت و ایجاد کننده فاصله است. گاورنر در واقع یک ترمز است که هنگام سقوط آسانسور آن را متوقف می کند؛ در واقع یک بخش امنیتی است و سیستم پاراشوت هم در واقع تکمیل کننده عملکرد گاورنر است. یعنی برای زمانی که کابین سقوط می کند با کمک گاورنر سیستم ترمز اضطراری را فعال کرده و کابین را در جای خود ثابت نگه می دارد.
شاسی موتور هم یکی از بخش های مکانیکی مهم در آسانسور است. شاسی یک قطعه فلزی است و در واقع یک قطعه نگه دارنده برای موتور و فلکه هرزگرد است چون این بخش ها بر روی شاسی سوار می شوند. به جز این دو قطعه تمامی بخش های مکانیکی به نوعی به شاسی وصل هستند پس باید بسیار محکم باشد.
آموزش نصب آسانسور مکانیکال
آخرین مرحله نصب تجهیزات آسانسور مربوط به بخش های برقی، سیم کشی یا به عبارتی بخش های الکتریکی آسانسور است. این بخش هم مانند بخش مکانیکی شامل قطعات مختلفی است. مهم ترین عامل حرکتی یک آسانسور بخش های الکتریکی هستند. در واقع اگر برق نباشد و بخش های الکتریکی مشکل داشته باشند آسانسور شما حرکت نمی کند.
تابلو فرمان مهم ترین بخش الکتریکی یک آسانسور است. تابلو فرمان قطعات مختلفی روی خود دارد و سیم کشی های متعدد از این قسمت شروع شده اند. موتور وتابلو فرمان باید در هماهنگی با هم انتخاب شوند. این بخش مسئول کنترل سرعت و اجرای فرمان های مختلف مانند ترمز، توقف، حرکت، کنترل درب های اتومات و ... است.
تابلو سه فاز و تراول کابل هم از دیگر بخش های الکتریکی آسانسورها است. تراول کابل مسئول برقراری ارتباط بین تابلو فرمان و دیگر بخش های الکتریکی است. در واقع یک واسطه است. تابلو سه فاز هم دارای سه فیوز است. فیوزها مسئولیت کنترل جریان و افزایش ایمنی در تجهیزات برقی را دارند. این تابلو نیز دارای سه فیوز برای کنترل ولتاژهای اضافی و جلوگیری از ورود آن ها به بخش سیم کشی آسانسور است.
آموزش نصب آسانسور الکتریکال
کلام پایانی
آسانسور یک وسیله مهم برای رفت و آمد بین طبقات است که از بخش های مختلفی شامل اسکلت، بخش ها و قطعات مکانیکی و قسمت های الکتریکی تشکیل شده است. هر یک از این بخش ها برای راه اندازی آسانسور ضرروی هستند. راه اندازی و نصب آسانسور کار نصاب ها و متخصصین سرویس و راه اندازی آسانسور یا مهندسین آسانسور است. آموزش نصب آسانسور را با زبانی قابل فهم و ساده در این مقاله برای شما عزیزان آورده ایم.
گردآوری: بخش دانش کسب و کار
پاسخ ها