simsom

simsom

چگونه با پرینتر سه بعدی ماکت بسازیم؟

ماکت سازی یک صنعت پرسود و در عین حال بسیار تخصصی و پرسود است. اکثر پروژه هایی که ساخته می شوند باید قبل از شروع ساخت نمونه طرح نهایی کار را تهیه کنند. هدف از انجام این کار بررسی نقشه ترسیمی و طرح توجیهی جذب سرمایه است.
مدل سازی لزوماً با نقشه های ساخت و ساز مرتبط نیست و در هر پروژه ای می توان مدلی از طرح نهایی تهیه کرد. اما با توجه به هزینه بالای پروژه های ساختمانی بزرگ مانند مجتمع های تجاری یا بیمارستانی، بهتر است قبل از ساخت یک نسخه از آن تهیه شود.


در بسیاری از موارد پس از ایجاد پروژه، مدل در ورودی ساختمان نیز قرار می گیرد تا کل نقشه پروژه در مقیاس بسیار کوچکتری دیده شود. مدلینگ یک رشته کاملا تخصصی است و همانطور که قبلا هم گفته شد به دلیل استفاده از مهارت های بسیار تخصصی درآمد زیادی نیز به همراه دارد.

 

طراحی و تولید مدل سه بعدی بر روی پرینتر سه بعدی

 

برای ساخت ماکت قطعات زیادی از قبل آماده شده و قابل تعمیر است. به عنوان مثال، ممکن است برای توصیف یک پروژه شهری به تصویری از یک ماشین یا یک چراغ خیابان نیاز داشته باشیم، جایی که شما نیازی به ایجاد این مناطق ندارید و می توانید به راحتی آنها را در بازار پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: ماکت سازی با پرینتر سه بعدی


یا مثلاً افراد داخل ساختمان و ممکن است تعدادشان زیاد باشد. بنابراین، مغازه هایی هستند که نسخه های آماده برای پروژه های کپی بزرگ را ارائه می دهند. اما برخی از قسمت های ماکت باید به عنوان قسمت اصلی ساختمان ساخته شود.


بسته به نوع پروژه، ممکن است به دلیل اهمیت پروژه، از مقوا برای شکل دادن به نمای ساختمان و یا در بسیاری از موارد از مصالح اصلی مانند سیمان استفاده شود.
این بدان معنی است که یک ساختمان بسیار کوچکتر دقیقاً از همان مواد ساخته شده است. امروزه با توجه به اهمیت بالای مدلسازی در صنعت ساختمان و پروژه های شهری، از پرینترهای سه بعدی برای افزایش دقت و کیفیت و سرعت بخشیدن به پروژه استفاده می شود.


ساخت یک ساختمان به روش سنتی به پرسنل حرفه ای و همچنین زمان بری نیاز دارد. در مورد پرینت سه بعدی، حتی سخت ترین ماکت ها نیز به راحتی ساخته می شوند.
با پرینتر سه بعدی می توان کل پروژه را به یکباره پرینت کرد و یا اگر حجم پروژه زیاد است و ساختمان های زیادی را شامل می شود می توان هر ساختمان را جداگانه پرینت سه بعدی کرد و در نهایت روی صفحه اصلی قرار داد. در برخی موارد صفحه پایین کپی با لیزر برش داده می شود و پس از چاپ ساختمان روی صفحه قرار می گیرد.

 


نرم افزارهای مرتبط با طراحی الگو


همانطور که می دانید برای استفاده از پرینتر سه بعدی به یک فایل سه بعدی نیاز دارید. بنابراین برای ساخت مدل سه بعدی با پرینتر سه بعدی نیاز به طراحی مدل با نرم افزارهای مهندسی داریم. نرم افزارهای زیادی برای طراحی سه بعدی مدل ساختمان استفاده می شود. از مهمترین آنها می توان به نرم افزارهای SKETCHUP، MAYA، RHINO، 3D MAX اشاره کرد.


نکته ای که در طراحی مدل های سه بعدی باید در نظر گرفت این است که اکثر نرم افزارها معمولاً به دلیل ساختار اصلی خود فایل طراحی مناسبی برای چاپگر سه بعدی ندارند، مانند AUTO CAD، حتی اگر دارای صورت سه بعدی باشد. طراحی شده ولی معمولا بعد از طراحی با این نرم افزار باید در نرم افزاری مانند 3D MAX اجرا شود و تغییرات لازم برای پرینت سه بعدی روی فایل اعمال شود و از فایل ویرایش شده برای پرینت سه بعدی مدل استفاده شود.

 

نکاتی که در طراحی باید رعایت شود


بسیاری از فایل های کپی شده در نرم افزار چاپگر سه بعدی معمولاً دارای نقص هایی هستند که کیفیت خروجی را کاهش می دهد. بنابراین قبل از ایجاد طرح بندی با نرم افزارهای مهندسی، نکاتی را باید رعایت کنید تا بهترین نتیجه را از فایل طرح بندی طراحی شده خود بگیرید.


در اینجا چیزی است که ما در مورد آن صحبت خواهیم کرد:


1- طرح یک قطعه با پوسته پر به جای پوسته خالی
یکی از رایج ترین مشکلات در طراحی مدل های ساختمانی، طراحی به صورت ورق بدون ضخامت است. در گذشته طراحی ماکت فقط نوعی نرم افزار بود و ظاهر مهم بود، بنابراین طراحان معمولا بدون در نظر گرفتن ضخامت طرح را طراحی می کردند.
این عمل باعث افزایش سرعت طراحی می شود. در حالی که در چاپگرهای سه بعدی، از آنجایی که قطر نازل در نرم افزار تعریف می شود و مواد مصرفی برای ساختن ماکت از نازل خارج می شوند، ضخامت کمتر از قطر نازل را چاپ نمی کنند. بنابراین قسمت هایی از مدل طراحی شده با ضخامت صفر در پرینت سه بعدی دچار مشکل می شوند و احتمال چاپ نشدن قسمت هایی از مدل وجود دارد.


2- توجه به نکات بسیار کوچک


نکته دیگری که باید به آن توجه کرد، کوچک بودن قطعات و جزئیات ساختمان است. کپی معمولا در اندازه کوچکتر از طرح اصلی انجام می شود. مثلاً صد یا صد و دویست. قطعاتی که معمولاً با صدبار برش کوچکتر هستند، ممکن است به اندازه ای ابعادشان کاهش یابد که قابلیت چاپ با کیفیت بالا را از دست بدهند. مثل ریل پله ها.
چاپگرهای سه بعدی با ویژگی های نسبی نمی توانند نیروی مورد نیاز برای تولید کپی های کوچک را تامین کنند. پس بهتر است این قطعات را حذف کنید.
گاهی با تغییر تکنولوژی چاپ می توان این قطعات را به صورت جداگانه چاپ کرد و در انتها به ماکت اضافه کرد. گاهی اوقات می توان این قطعات را به صورت آماده از فروشگاه خریداری کرد. این عمل باعث افزایش کیفیت ماکت ساخته شده می شود.


3- وسایل غیر ضروری را حذف کنید.


عموماً در نرم افزارهای طراحی مهندسی، نرم افزار پس از طراحی خود ساختمان، عناصری را به طرح اضافه می کند تا جذابیت طرح را افزایش دهد. به عنوان مثال می توان مبلمان را در داخل ساختمان قرار داد. این می تواند در جذب مشتری بسیار مفید باشد.
همانطور که می دانید دایره مجموعه ای از خطوط است که زاویه 360 را تشکیل می دهند. به عنوان مثال، اگر این مجموعه با 5 خط به هم متصل شود، یک پنج ضلعی با خطوط مشخص است. با افزایش تعداد خطوط به جای پنج خط به هزار خط تبدیل می شود فاصله بین این خطوط کاهش می یابد. و طرفین دیگر شناخته نمی شوند. و شکل دایره قابل مشاهده خواهد بود به نقاط این خطوط راس می گویند.


بنابراین بهتر است پس از تهیه ماکاپ برای اینکه بتوانید فایلی با کیفیت بالا تولید کنید تعداد راس ها را تا حد امکان افزایش دهید.در برخی از نرم افزارها گزینه ای به نام high polygon وجود دارد که فایل را در دسترس قرار می دهد. بالاترین کیفیت است قابل تولید است. با این حال، این باعث افزایش حجم فایل خروجی می شود.

 


آیا طرح فقط برای پروژه های بزرگ است؟

چیزی که می توان گفت این است که با پرینتر سه بعدی، هزینه ساخت یک کپی دقیق بسیار کاهش می یابد و نیازی به افراد حرفه ای ندارد.
بنابراین می توان برای هر طرح قبل از ساخت، قالبی برای پروژه نهایی تهیه کرد تا از آن برای جذب مشتری استفاده شود. علاوه بر این، بسیاری از پروژه های معماری نمونه اولیه وجود دارد که با آماده سازی نمونه اولیه همراه هستند. بنابراین، سرمایه گذاری در خدمات چاپ سه بعدی برای مدل ها می تواند بسیار سودآور باشد.
 

simsom
simsom

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋