سیمین قادرپور

سیمین قادرپور

دانشجوی پزشکی و علاقمند به نویسندگی
توسط ۱ نفر دنبال می شود

دلایل خارش ریش چیست؟

«خب ریش نذار! مگه مجبوری؟!»همیشه از خارش سر گفته شده است و معضلاتی که برای خیلی از افراد به وجود می‌آید. اما مردان بسیاری هستند که با مشکلات موی صورت هم دست و پنجه نرم می‌کنند!

ترفندتو:  «خب ریش نذار! مگه مجبوری؟!»همیشه از خارش سر گفته شده است و معضلاتی که برای خیلی از افراد به وجود می‌آید. اما مردان بسیاری هستند که با مشکلات موی صورت هم دست و پنجه نرم می‌کنند! خارش ریش آنها را درگیر کرده است و گاهی کلافه می‌شوند. بسیاری از مردان دوست دارند که برای استایلشان یا حتی اعتقادشان ریش بگذارند اما نگهداری از آن سختی‌های خودش را دارد. علاوه بر اینکه باید همیشه آن را مرتب و اصلاح شده نگه دارند خارش ریش هم در زمان‌هایی انرژی زیادی از آنها خواهد گرفت!

از آنجا که موهای صورت با موهای سر متفاوت است و رشد آنها توسط هورمون تستوسترون کنترل می‌شود ممکن است همیشه برای شما اذیت کننده نباشد اما بعضی اوقات به قدری این خارش زیاد خواهد شد که تصمیم می‌گیرید یک شبه از موهای صورتتان خلاص شوید و جلوی آینه رفته و ماشین ریش تراش را برداشته و قید آنها را خواهید زد! اما واقعا قبل از اینکه استایلتان را تغییر بدهید و ریش‌های دوست داشتنیتان را که شاید ماه‌ها یا حتی سال‌ها برای آنها زحمت کشیده‌اید از بیخ و بن بزنید بهتر است علت‌های خارش آن را بدانید شاید توانستید از این معضل رها شوید و دیگران هم که شما را با این شکل و شمایل می‌شناسند شگفت زده نکنید!

دلایل خارش ریش چیست؟

ریش‌ها فشردگی بیشتری به نسبت موهای سر دارند. گرد و غبار در آنها می‌ماند و ترکیب آن با عرق صورت ممکن است به نحوی شما را اذیت کند که تمرکز کردن برایتان سخت باشد!

اگر به تازگی ریش‌های خود را کوتاه کرده‌اید باید بدانید که خارش سطح صورت کاملا طبیعی است. وقتی موهای قطع شده می‌خواهند رشد کنند خارش شدیدی ایجاد می‌کنند که باعث می‌شود شما مرتب دستتان به صورتتان باشد و هی با نوک انگشتان و ناخن‌هایتان آن را ماساژ بدهید. اگر برایتان موهای صورت مهم نیست می‌توانید به این مرحله نرسیده باز هم آنها را کوتاه کنید اما اگر عزمتان جزم است که ریش یا ته ریش داشته باشید باید تحمل و صبوری پیشه کنید تا از این مرحله رد شوید! پس اولین دلیل برای خارش ریش در این مورد خلاصه می‌شود که شما مدت‌های طولانی آنها را کوتاه نگه داشته‌اید و پوست صورتتان عادت به موهای کوتاه شده که قطعا زبرتر هستند ندارد و التهاباتی در سطح پوستتان ایجاد می‌شود.

دلیل دیگری که برای خارش ریش می‌توان مطرح کرد رعایت نکردن بهداشت است! همان طور که موهای سر نیاز به مراقبت و نگهداری و شست و شوی مرتب دارند این مساله برای موهای صورت شما هم صادق است. پس نسبت به آن حتما حساس باشید و به صورت عمیق آنها را شست و شو بدهید.

هنگام تراشیدن ریش ممکن است از محصولاتی استفاده کنید که با پوست شما سازگار نباشد. این مورد هم مزید بر علت خواهد شد تا شما خارش عجیبی را در سطح پوستتان تجربه کنید و اذیت کننده باشد. پس حتما از کرم‌ها و لوسیون‌های مناسب که عطر ندارند استفاده کنید تا دچار این مشکل نشوید!

پوست صورت آقایان هم دچار آکنه می‌شود. شاید شما به دلیل وجود موهای صورت کمتر متوجه این مورد بشوید ولی واقعیت این است که اگر آکنه داشته باشید این خارش‌ها را هم در پی خواهد داشت. از ژل‌های شست و شوی صورت مخصوص آکنه استفاده کنید تا به مرور این مشکل هم از سر راه شما برداشته شود.

گاهی اوقات موهای صورت هنگام رشد کردن داخل پوست گیر می‌کند و دچار التهاب می‌شود این مورد هم دلیلی بر خارش ریش شما خواهد بود.

استفاده از تیغ اصلاح نامناسب و کند نیز می‌تواند شما را اذیت کند. حتی اگر به صورت رفت و برگشت موهای صورتتان را بتراشید ممکن است این خلاف جهت رویش موها حرکت کردن به ضرر شما باشد، هرچند کار شما را با سرعت بیشتری پیش می‌برد ولی عملا پوستتان را در معرض آسیب قرار خواهد داد.

خشک شدن پوست صورت از دیگر دلایل خارش ریش است. به دلیل وجود موهای صورت شما شاهد این مساله نیستید ولی از آنجا که رطوبت و چربی مناسب و لازم پوست با خشک شدن آن وجود ندارد این خارش ایجاد می‌شود. و وقتی سلول‌های مرده پوست شما از سطح آن جدا می‌شوند در بین موهای صورت گیر می‌کنند و این هم مزید بر علت می‌شود تا خارش شما بیشتر شود.

خارش ریش چه دلایلی دارد؟

برای درمان خارش ریش چه باید کرد؟!

اگر دچار خارش ریش هستید داروی خاصی نمی‌شود معرفی کرد اما راهکارهایی وجود دارد که با به کار بستن آنها شما می‌توانید به آسایش برسید!

لایه برداری سطح پوست

حتما پوستتان را پاکسازی کنید و مرتب آن را شست و شو داده و لایه برداری کنید. با این کار دیگر سلول‌های مرده از سطح پوست جدا نمی‌شود و لابه لای موهای صورت گیر نکرده و موجبات خارش را فراهم نخواهد کرد.

نرم کننده بزنید

اگر ریش‌های شما بلند است حتما برای نگهداری از آنها نرم کننده مخصوص تهیه کنید و از آن استفاده کرده تا دچار گره نشود.

ریش‌هایتان را خشک کنید!

بعد از شست و شو همیشه آنها را خشک کنید. مرطوب ماندن موهای صورت باعث ایجاد بثورات پوستی و در نتیجه خارش سطح صورت شما خواهد شد. این مساله را جدی بگیرید!

روغن‌های مخصوص بزنید!

برای کسانی که ریش بلند دارند نگهداری از آن اولویت است. شما نباید فقط به فکر شکل و ظاهر ریش خود باشید! باید حتما از آنها مراقبت کنید. با روغن‌های مخصوص رطوبت مورد نیاز موهای صورتتان را به آنها ببخشید تا از خارش و مشکلات دیگر در امان باشید.

آنها را برس بکشید!

همانطور که موی سر نیاز به شانه و برس دارد ریش بلند را هم باید برس بکشید! این کار هم باعث مرتب بودن و منظم به نظر رسیدن آنها خواهد شد و هم اینکه جهت رویش ریش‌ها را به صورت درست هدایت می‌کند تا داخل فولیکول‌های مو برنگردند و زمینه التهاب و خارش را فراهم نکنند!

زمان درستی آنها را اصلاح کنید

اصلاح کردن موی صورت هم زمان خودش را دارد! بهترین وقت برای اینکه شما ریش‌هایتان را کوتاه کنید هنگام حمام رفتن است که رطوبت کافی به پوستتان رسیده و منافذ آن هم باز است.

تیغ یک بار مصرف استفاده کنید

از تیغ‌های یک بار مصرف برای فقط همان یک بار بهره بگیرید. آلودگی در سطح آنها باعث انتقال به پوست شما خواهد شد و اینکه کند شدن تیغ هم عاملی بر آسیب رساندن به پوست می‌شود.

سیمین قادرپور
سیمین قادرپور دانشجوی پزشکی و علاقمند به نویسندگی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋