تسلا، به مدیریت ایلان ماسک، طرفداران و همچنین منتقدان زیادی دارد. در ادامه به دلایل تنفر خیلی از مردم نسبت به محصولات برند Tesla میپردازیم.
گجت نیوز نوشت:تسلا، به مدیریت ایلان ماسک، طرفداران و همچنین منتقدان زیادی دارد. در ادامه به دلایل تنفر خیلی از مردم نسبت به محصولات برند Tesla میپردازیم.
تسلا که تاسیس آن به سال ۲۰۰۳ بر میگردد، با پیشقدمی در توسعه خودروهای تمام الکتریکی، در مدت زمان کوتاهی به جایگاهی در صنعت خودرو رسیده است که در گذشته از تصور خیلیها خارج بود. این خودروساز آمریکایی که ایلان ماسک، چهره پرحاشیه دنیای فناوری عهدهدار مدیریت آن است، حالا شهرتی در سطح جهانی دارد؛ در وصف شهرت آن باید گفت که «خودرو الکتریکی» به نحوی به نام تسلا گره خورده است. با وجود این، تسلا هر چقدر هم که شرکتی استثنائی باشد، همچنان منتقدان خود را دارد. در ادامه به دلایل اینکه بسیاری از مردم از تسلا و محصولات آن متنفرند میپردازیم.
اینکه ایلان ماسک بهعنوان مغز متفکر پشت شرکتهایی مثل تسلا، اسپیس ایکس، توییتر و… امروزه نقش مهمی در دنیای فناوری دارد، بر هیچکس پوشیده نیست. با این حال، این دلیل نمیشود که اظهارات عجیب و غریب آن به مذاق هر کسی خوش بیاید. در حالی که هر فردی در جایگاه او تلاش میکند چهره عمومی خود را به تمیزترین شکل ممکن نگه دارد، ماسک از ابراز نظرات غیرمنتظره ابایی ندارد. در واقع، گفتههای او در شبکههای اجتماعی، خصوصاً توییتر که حالا مالکیتش را هم در اختیار دارد، بارها باعث افت یا افزایش ارزش شرکتها شده است.
محصولات تسلا در زمان شروع به کار آن قیمتی سرسامآور داشتند که به هیچ وجه برای یک خودروسوار عادی به صرفه نبود؛ بهعنوان مثال کافی است بدانید نسل اول تسلا رودستر بیش از ۱۰ سال قبل با قیمت حدود ۱۰۰ هزار دلار عرضه شده بود. هرچند رفتهرفته محصولات این خودروساز آمریکایی ارزانتر شدهاند، به حدی که امروزه سدان مدل ۳ و کراس اوور مدل Y با قیمت حدود ۵۰ هزار دلار در دسترس قرار دارند، کماکان میتوان خودروهای Tesla را جزو گزینههای گرانتر بازار جهانی در نظر گرفت.
هنوز افرادی که قوای محرکه الکتریکی و امکانات پیشرفته محصولات تسلا برایشان در اولویت قرار ندارد میتوانند گزینههایی خیلی ارزانتر را تهیه کنند؛ خصوصاً وقتی نگاهی به بازار خودروهای بنزینسوز بیندازند. برای چنین افرادی خرید خودرو از برند تسلا زمانی حتی غیرمنطقیتر میشود که در محل سکونتشان به اندازه کافی جایگاه شارژ خودرو الکتریکی وجود نداشته باشد. در نتیجه، قیمت بالای محصولات Tesla که آنها را برای عده بسیاری غیر قابل دسترس میکند، یکی از دلایل عدم تمایل خیلیها به این برند است.
یکی از فناوریهای جدیدی که صنعت خودرو طی چند سال اخیر حرکت به سمت آن را شروع کرده، فناوری خودران یا رانندگی خودکار بوده است. تسلا هم که در زمینه الکتریکیسازی خودروها پیشگام شد، حالا سعی دارد در این فناوری جزو آنهایی باشد که اولین قدمها را بر میدارند. با وجود این، باید به این موضوع اعتراف کرد که فناوری خودران نه تنها تسلا، بلکه بقیه خودروسازان هنوز به سطح ایدهآل نرسیده است و امکان وقوع تصادف شدید در صورت عدم دقت در استفاده از آنها وجود دارد.
اگر پیگیر اخبار خودرو باشید، احتمالاً بارها درباره حوادث ناشی از ضعف سیستم خودران تسلا شنیدهاید؛ از تصادف مدل S با خودرو پلیس تا تصادفی زنجیرهای که ۹ نفر را راهی بیمارستان کرد. بنا به گزارشی که واشینگتن پست ماه قبل منتشر کرد، سیستم اتوپایلت این خودروساز آمریکایی در حدود ۷۳۶ تصادف از سال ۲۰۱۹ تاکنون نقش مستقیم و غیرمستقیم داشته است و دست کم ۱۷ راننده، سرنشین یا عابر پیاده در این تصادفات جان باختهاند. حتی چند ماه قبل فراخوانی برای بیش از ۳۶۰ هزار خودرو تسلا بهدلیل رفتارهای غیرمنتظره فناوری خودران این شرکت در ترافیک صادر شد.
اکثر خودروهای تسلا مجهز به دوربینهایی در قسمت داشبوردند که وظیفه ضبط ویدیو از راننده و سرنشین جلو در صورت وقوع تصادف را بر عهده دارند. وجود چنین دروبینهایی با چنین کارکردی اصلاً جای بحث ندارد؛ در حقیقت، نکته قابل بحث این است که صاحب خودرو چه در نصب و چه در فعالسازی آن حق انتخاب ندارد. قابلیت دیگر محصولات تسلا که ممکن است باعث نقض حریم خصوصی افراد شود، «حالت نگهبان» (Sentry Mode) نام دارد. در این حالت، حتی وقتی راننده از خودرو استفاده نمیکند، دوربینها جهت رصد خودرو برای وقوع سرقت احتمالی فعال میمانند.
افراد به دلایل متعددی بابت وجود چنین دوربینهایی داخل خودروهای تسلا احساس نگرانی میکنند. عدهای از این بابت احساس خطر میکنند که اشخاصی با سوء نیت بخواهند به ویدیوهای ضبط شده از رانندهها دستبرد بزنند. حتی عدهای دیگر گمان میکنند که شاید خود این شرکت از این ویدیوها جهت رصد افراد یا تحقیق برای حوزه بازاریابی بهصورت غیر قانونی بهره بگیرد. همچنین تسلا در مقطع کنونی بیشتر روی الگوریتمهای هوش مصنوعی برای تشخیص چهره متمرکز شده که دلیل دیگری برای نگرانی افراد نسبت به نقض حریم خصوصی توسط این خودروساز آمریکایی است.
همانطور که برخی تسلا را بهجای یک خودروساز مرسوم به یک شرکت حوزه فناوری تشبیه میکنند، محصولات این شرکت هم بیشتر از اینکه خودرو به معنای سنتی آن باشند، شبیه به کامپیوترهایی حجیم روی چهار چرخ عمل میکنند. به همین خاطر است که این خودروساز آمریکایی تمرکز زیادی روی رفع ایرادات و بهبود خودروهای خود از لحاظ فنی بهواسطه بهروزرسانیهای از راه دور دارد. البته روی طرف دیگر سکه این است که همین بهروزرسانیهای متعدد تسلا برخی از مواقع نه تنها ایراد را رفع نمیکنند، بلکه ایراد قبلی را شدیدتر میکنند یا حتی در مواردی دیده شده است که مشکل جدیدی را به وجود میآورند.
بهعنوان مثال اواخر سال ۲۰۲۲ تسلا یک بهروزرسانی منتشر کرد که باعث میشد هنگام عبور از زمینهای ناهموار، فرمان برقی خودرو دچار نقص در عملکرد شود. در پی این اتفاق، این خودروساز مجبور شد برای بیش از ۴۰ هزار دستگاه مدل X و مدل S فراخوان صادر کند. حتی طی همان بازه زمانی، در خودروهای این شرکت مشاهده شد که بهخاطر نقص در ماژول کنترل کمربند ایمنی، طی برخی از برخوردها در سرعت پایین ایربگ صندلی شاگرد ناگهان باز میشود؛ تسلا برای همین مشکل هم فراخوان دیگری را صادر کرد.
بهوضوح هیچکس نمیخواهد یک بهروزرسانی مشکلدار خودرو صحیح و سالم ۶۰ هزار دلاریاش را به هم بریزد. از این رو، اینکه عده قابل توجهی همین را یکی از دلایل خود برای انتقاد به Tesla بدانند، منطقی به نظر میرسد.
پاسخ ها