موسسه IIHS غیرایمن ترین خودروها در بازار آمریکا را مشخص کرد. در این لیست نامهایی آشنا نظیر کامارو، موستانگ و اکسنت به چشم میخورند.
گجتنیوز: موسسه IIHS غیرایمن ترین خودروها در بازار آمریکا را مشخص کرد. در این لیست نامهایی آشنا نظیر کامارو، موستانگ و اکسنت به چشم میخورند.
در ایران با عدم ورود جدیدترین خودروها به بازار و تولید محصولات چند ده سال قبل خودروسازان غربی، به نظر نمیرسد ایمنی موضوعیت داشته باشد. با وجود این، واضح است که در مناطق دیگری از جمله اروپا و آمریکای شمالی خودروها قبل از ورود به بازار باید تستهایی همهجانبه را برای ارزیابی سطح ایمنی خود پشت سر بگذارند. بهطور خاص، در ایالات متحده موسسه IIHS این وظیفه را بر عهده دارد و بهتازگی هم لیستی از غیرایمن ترین خودروها از مدل ۲۰۲۰ به بعد را تهیه کرده است؛ لیستی که خودروهایی در کلاسهایی کاملاً متفاوت، از ساب کامپکت تا عضلانی را در بر میگیرد.
بنا به اعلام IIHS، خودروهای عضلانی معروف فورد موستانگ، شورلت کامارو و دوج چارجر و چلنجر تعدادی از ناایمن ترین خودروهای موجود در بازار آمریکا بر شمرده میشوند. ارزیابیهای صورت گرفته نشان میدهد که احتمال صدمه حیاتی به سرنشینان در این خودروها بسیار بالا است و این میتواند به عوامل متعددی مرتبط باشد، ولی بیشک یکی از آنها این است که هر رانندهای توانایی کنترل خروجی و سرعت بالای پیشرانههای این خودروها را ندارد.
همانطور که IIHS خاطرنشان کرده، در تبلیغات رسمی این خودروهای عضلانی روی رانندگی پرخطر تمرکز میشود. البته همین تجربه رانندگی پرهیجان بخشی از ماهیت این محصولات است که خودروسازان با استفاده از همان موفق به فروششان میشوند. همچنین با استناد به آمار و ارقام این موسسه آمریکایی، احتمال اینکه در تصادفات با خودروهای دوج هم راننده دوج و هم راننده خودرو دیگر کشته بشوند، بیشتر از بقیه است.
البته عضلانیهایی مثل دوج چارجر غیرایمن ترین خودروها در بازار آمریکا نیستند. در واقع، مینیکارهایی نظیر شورلت اسپارک، میتسوبیشی میراژ و هیوندای اکسنت بیشترین فوتی راننده را به نام خود ثبت کردهاند. پیکاپهای سایز بزرگ مثل رم ۳۵۰۰ هم جزو خودروهایی دستهبندی میشوند که بیشترین تلفات برای راننده خودروهای مقابل خود در تصاف را داشتهاند. حجم، سرعت و وزن بالا بهعلاوه مانورهای تبلیغاتی نادرست برخی از عوامل موثر در این موضوع هستند.
«چاک فارمر»، معاون بخش تحقیق و خدمات آماری IIHS میگوید بهصورت کلی خودروهای جدید ایمنتر از گذشته شدهاند، ولی کماکان تفاوت چشمگیری بین سطح ایمنی انواع مختلف خودروها دیده میشود. او همچنین به این نکته اشاره کرد که در دوره پاندمی کووید-19 افزایشی چشمگیر در تصادفات مرگبار مرتبط به سرعت صورت گرفت؛ این قرارگیری خودروهای عضلانی بین بعضی از ناایمن ترین خودروها در بازار آمریکا را توجیه میکند.
پاسخ ها