سیمین قادرپور

سیمین قادرپور

دانشجوی پزشکی و علاقمند به نویسندگی
توسط ۱ نفر دنبال می شود

انسان در این سال شرط جاودانگی را خواهد یافت

شرکت مدرنا اعلام کرد که به‌لطف دستاوردهای واکسن کرونا، بشر می‌تواند به‌زودی بر تمامی بیماری های مهم خود غلبه کرده و جاودان شود. تا سال ۲۰۳۰ واکسن سرطان، بیماری های قلبی و برخی بیماری های مهم دیگر آماده خواهند شد

گجت نیوز: شرکت مدرنا اعلام کرد که به‌لطف دستاوردهای واکسن کرونا، بشر می‌تواند به‌زودی بر تمامی بیماری های مهم خود غلبه کرده و جاودان شود. تا سال ۲۰۳۰ واکسن سرطان، بیماری های قلبی و برخی بیماری های مهم دیگر آماده خواهند شد

شرکت آمریکایی مدرنا توانست با عرضه واکسن ویروس کرونا در تمام جهان شناخته شود و جان افراد زیادی را از مرگ نجات دهد. هرچند که واکسن های جدید این شرکت می‌توانند نه تنها انقلاب بزرگی در پزشکی، بلکه انقلابی در تاریخ بشر ایجاد کنند. این شرکت با اطمینان اعلام کرده است که می‌تواند واکسن سرطان، بیماری های قلبی، بیماری های خود ایمنی و بسیاری از بیماری های مهم دیگر را تا سال ۲۰۳۰ آماده کند.

تحولی شگرف در زندگی انسان ها با واکسن سرطان

انسان در این سال، جاودانه خواهد شد

دکتر پاول برتون، مدیر ارشد شرکت داروسازی مدرنا تاکید کرد که آنها می‌توانند در تنها ۵ سال برای انواع بیماری ها واکسن تهیه کنند. وی همچنین عنوان کرد که آنها توانسته‌اند به‌خاطر دستاوردهای واکسن کرونا، مسیری حداقل ۱۵ ساله را در تنها ۱۲ تا ۱۸ ماه طی کنند. مدرنا هم‌اکنون در حال طی کردن مراحل مختلف تولید واکسن سرطان و بیماری های قلبی است.

آنها اطمینان دارند که واکسن تولیدی فو‌ق‌العاده تاثیرگذار خواهد بود و می‌تواند جان میلیون‌ها انسان را از مرگ نجات دهد. مهم‌تر از همه اینکه واکسن اشاره شده فقط مختص یک نوع سرطان نیست و می‌توان آن را برای تومورهای مختلف شخصی‌سازی کرد. در سایر بخش‌ها نیز دستاوردهای مدرنا به‌حدی پیش خواهند رفت که می‌توان با تنها یک واکسن از افرادی که در معرض انواع بیماری های تنفسی از جمله کووید، آنفلوانزا و ویروس سین‌سیشیال تنفسی هستند، محافظت کرد.

انسان در این سال، جاودانه خواهد شد

دانشمندان هشدار داده‌اند که دستاوردها و پیشرفت‌های شگرف سه‌سال اخیر تا حدودی به‌خاطر سفارش‌های گسترده و سرمایه‌گذاری‌های سنگین بوده است. بدین‌ترتیب اگر این حجم از سرمایه‌گذاری حفظ نشود، ممکن است این پیشرفت مهم علم پزشکی نیز با تاخیر مواجه گردد. البته این تنها مدرنا نیست که چنین ادعایی دارد. بلکه بنیان‌گذاران شرکت بیون‌تک (همکار شرکت فایزر در تولید واکسن کرونا) نیز احتمال عرضه واکسن سرطان در آینده نزدیک را مطرح کرده‌اند.

همچنین به‌گفته مدرنا، درمان‌های مبتنی بر mRNA برای بیماری های نادری که قابل درمان نیستند، آماده خواهند بود. در اینگونه از درمان‌ها به سلول آموزش داده می‌شود پروتئین خاصی را تولید کند تا سیستم ایمنی بدن بتواند به مقابله با بیماری بپردازد. البته این پایان بلندپروازی‌های مدیران شرکت مدرنا نیست.

آنها نه‌تنها می‌خواهند با ارائه واکسن سرطان و بیماری های قلبی نام خود را جاودانه کنند، بلکه جهانی بدون بیماری را تصور می‌کنند. به‌گفته برتون تا ۱۰ سال دیگر می‌توان عامل ژنتیکی ایجاد بیماری‌های لاعلاج را شناسایی کرده و به‌راحتی با کمک فناوری mRNA آن را حذف کرد. هرچند که هنوز نگرانی‌هایی در این عرصه وجود دارد.

انسان در این سال، جاودانه خواهد شد

اما چطور واکسن می‌تواند به جنگ سرطان برود؟ اول از همه پزشکان نمونه‌ای از تومور بیمار را از بدن خارج کرده و به آزمایشگاه می‌فرستند. سپس وضعیت ژنتیکی نمونه دریافتی مورد ارزیابی دقیق قرار می‌گیرد تا مشخص شود که چه تغییراتی عامل ایجاد سرطان شده‌اند، مواردی که در سلول‌های سالم دیده نمی‌شوند.

در مرحله بعدی نوبت به یک الگوریتم یادگیری ماشینی می‌رسد تا در میان عوامل ایجاد کننده سرطان، آنهایی که مسئول گسترش آن هستند را شناسایی کند. به‌تدریج این الگوریتم متوجه می‌شود کدام‌یک از پروتئین‌های غیرعادی تولید شده توسط این سلول می‌توانند منجر به واکنش سیستم ایمنی بدن شوند.

در نهایت نیز نوبت به ساخت mRNA برای بهترین آنتی‌ژن می‌رسد تا درون یک واکسن شخصی‌سازی شده قرار گیرد. دکتر برتون در ادامه اظهارات خود گفت که مدرنا تنها یک تیم را مسئول پژوهش روی واکسن سرطان نکرده است، بلکه گروه‌های مختلفی مشغول ساخت واکسن برای انواع بیماری های کشنده هستند و همه آنها نیز تاکنون به پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای دست یافته‌اند.

سیمین قادرپور
سیمین قادرپور دانشجوی پزشکی و علاقمند به نویسندگی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋