
این باتریها احتمالاً ابتدا در خودروهایی مانند لکسوس و سنچری به کار گرفته میشوند.
تویوتا اعلام کرده که در مسیر عرضه باتریهای حالت جامد در خودروهای خود تا سالهای ۲۰۲۷ تا ۲۰۲۸ قرار دارد. گزارشهای جدید نشان میدهند که این باتریها ممکن است تا ۴۰ سال عمر کنند، یعنی چهار برابر بیشتر از عمر اکثر باتریهای فعلی خودروهای برقی.
به گزارش CarExpert.com، باتریهای حالت جامد بهعنوان یک تحول بزرگ در صنعت خودروهای الکتریکی شناخته میشوند. این باتریها امکان پیمایش نزدیک به ۱۰۰۰ کیلومتر با یکبار شارژ را وعده میدهند و انتظار میرود کوچکتر و سبکتر از باتریهای لیتیومیونی فعلی باشند.
تویوتا در ماه اکتبر گفت که در زمینه فناوری باتریهای حالت جامد به یک پیشرفت مهم دست یافته و برای تولید انبوه مواد کاتدی موردنیاز این نسل جدید از فناوری خودروهای برقی با شرکت Sumitomo Metal Mining همکاری خواهد کرد.

باتریهای حالت جامد میتوانند الکترولیتهای مایع و قابلاشتعال را با الکترولیتهای جامد جایگزین کنند که این کار ایمنی، چگالی انرژی و طول عمر باتری را افزایش میدهد. این نسل از باتریها کوچکتر، قدرتمندتر و با قابلیت شارژ سریعتر هستند و خطر گرمشدن بیش از حد را کاهش میدهند. چنین بهبودهایی امکان برد بیشتر و شارژ سریعتر را برای خودروهای برقی فراهم میکند.
تویوتا گفته که باتریهای جدید حالت جامد آن میتوانند طول عمر بیشتری نسبت به خود خودرو داشته باشند که این موضوع امکان استفاده مجدد از باتری در خودرویی دیگر را فراهم میکند و باعث میشود هزینه اولیه بالاتر در طول زمان توجیهپذیر باشد. مسئولین تویوتا تأکید کردند که این فناوری در ابتدا هزینه بالایی خواهد داشت و کاهش قیمت آن به عرضه، تقاضا و فرایندهای تولید بستگی دارد.
باتریهای لیتیومی معمولی طی ۱۰ سال حدود ۹۰ درصد ظرفیت خود را حفظ میکنند، اما باتریهای حالت جامد طوری طراحی شدهاند که تا ۴۰ سال بتوانند ۹۰ درصد ظرفیت خود را نگه دارند. این دوام بسیار بیشتر همچنین ردپای کربنی تولید را کاهش میدهد.
نخستین باتریهای حالت جامد تویوتا احتمالاً ابتدا در مدلهای ردهبالا مانند لکسوس و سنچری عرضه میشوند و سپس راه خود را به خودروهای پرفروشتر مانند نسل بعدی تویوتا کرولا باز میکنند.
پاسخ ها