ایلان ماسک میگوید که برخی از نازلهای موتور بوستر استارشیپ به دلیل گرمای زیاد کمی خم شدهاند، اما بهراحتی قابلتعمیر هستند.
اسپیسایکس دیروز به یک موفقیت تاریخی دست یافت؛ در پنجمین پرتاب آزمایشی استارشیپ، بوستر سوپر هوی این راکت توانست به برج پرتاب برگردد. البته «ایلان ماسک»، مدیرعامل اسپیسایکس میگوید که گرما باعث تغییر شکل برخی از نازلهای موتور در هنگام بازگشت شده است. بااینحال به گفته او بوستر استارشیپ میتواند نهایتاً ظرف یک ساعت پس از پرتاب، دوباره برای پرواز دیگری آماده شود.
براساس پست ایلان ماسک در ایکس، برخی از نازلهای موتور بوستر استارشیپ به دلیل گرمایش زیاد و نیروهای هوای قوی، کمی خم شدهاند، اما بهراحتی قابلتعمیر هستند. ایلان ماسک میگوید: «استارشیپ به گونهای طراحی شده است که بوستر راکت نهایتاً ظرف یک ساعت پس از بلندشدن، دوباره پرواز کند.»
به گفته مدیرعامل اسپیسایکس بوستر استارشیپ در عرض 5 دقیقه به زمین باز میگردد، بنابراین زمان باقیمانده صرف بارگیری مجدد پیشرانه و قراردادن یک مرحله دوم دیگر در بالای بوستر میشود.
استارشیپ تنها راکت در جهان و در تاریخ است که برای فرود به برج پرتاب طراحی شده است؛ هرچند در پرتاب دیروز برخی از نازلهای بوستر این راکت آسیب دیدهاند، اما فرود آن با موفقیت انجام شد و به گفته ایلان ماسک نیز این آسیبها قابلتعمیر هستند.
در پرتاب دیروز استارشیپ، سپر حرارتی جدید مرحله دوم استارشیپ نیز آزمایش شد. در چهارمین پرواز آزمایشی استارشیپ، این فضاپیما بهرغم آتشگرفتن بالههایش بهآرامی روی آب فرود آمد. اکنون بهعنوان بخشی از اصلاحات پرتاب پنجم، اسپیسایکس پوشش بیرونی استارشیپ را بهبود داده بود.
بهطورکلی اسپیسایکس استارشیپ را به نحوی طراحی کرده که کامل و سریع قابلاستفاده مجدد باشد. این شرکت قصد دارد پس از هر بار پرتاب، بوستر سوپرهوی آن را دوباره روی سکوی پرتاب فرود بیاورد و امکان بازرسی سریع، بازسازی و راهاندازی مجدد را داشته باشد. اسپیسایکس میخواهد که استارشیپ سرانجام سفرهای به مریخ را برای بشریت ممکن کند.
پاسخ ها