نیل موهان در دادگاه شهادت داد که گوگل به نفع مصرفکنندگان و صنعت تبلیغات عمل میکند و اتهامات وزارت دادگستری را رد کرد.
با شروع دومین هفته از دادگاه ضدانحصار گوگل، «نیل موهان»، مدیرعامل یوتوب شهادت داد که غول جستجوی اینترنتی بهترین کار را برای مصرفکنندگان و صنعت تبلیغات انجام داده است. او اتهامات وزارت دادگستری مبنی بر اینکه این شرکت رقبای خود را با تبدیلشدن به یک غول فناوری تبلیغاتی سرکوب کرده، رد کرد و گفت این شرکت رقبای زیادی دارد.
براساس گزارش نیویورک تایمز، نیل موهان روز دوشنبه در دادگاه فدرال شهادت داد که گوگل به نفع مصرفکنندگان و صنعت تبلیغات عمل میکند و اتهامات وزارت دادگستری درباره سرکوب رقبا توسط این شرکت را رد کرد. همچنین در این دادگاه ایمیلهای مدیران گوگل نشان داده شد که طبق آنها تسلط غول مانیتن ویو بر ابزارهای تبلیغات، به این شرکت اجازه میدهد کمیسیون بسیار بالایی دریافت کند.
موهان که به عنوان بخشی از خرید شرکت نرمافزار تبلیغاتی DoubleClick در سال 2008 به گوگل ملحق شد، گفت که این غول فناوری با رقابت زیادی در بازار فناوری تبلیغات مواجه است. او گفت که گوگل در پاسخ به درخواستهای مشتریان تجاری خود، ازجمله ناشران و تبلیغکنندگان، فعالیتهای خود را به حوزههای مختلف فناوری تبلیغات گسترش داده است.
پرونده گوگل ناشی از شکایتی است که توسط وزارت دادگستری و هشت ایالت تنظیم شد و گوگل را به سوءاستفاده از کنترل فناوری تبلیغات خود و نقض قانون ضدانحصار، تا حدی از طریق خرید DoubleClick، متهم میکند. دولت آمریکا مدعی است که گوگل با انحصار خود، هزینه تبلیغات را بالا برده و به ناشران آسیب رسانده است.
دولت آمریکا ظاهراً خواستار تجزیه گوگل است و از قاضی میخواهد که این شرکت را مجبور به فروش DoubleClick کند. تجارت فناوری تبلیغات گوگل در سال گذشته میلادی 31 میلیارد دلار یا حدود یکدهم کل درآمد جهانی این بازار را کسب کرد و دولت گفته است که گوگل 87 درصد از بازار فناوری فروش تبلیغات را در اختیار دارد.
وزارت دادگستری نیز موهان را به عنوان شاهد احضار کرد تا درباره تکامل این شرکت بهعنوان یک غول فناوری تبلیغات صحبت کند. آقای موهان تقریباً 9 سال را در DoubleClick به عنوان یک مدیر ارشد گذراند تا اینکه در سال 2015 به یوتوب گوگل ملحق شد. بااینحال نیل موهان در شهادت خود در دادگاه ایالات متحده گفت:
«موفقیت گوگل به یک چیز باز میگردد: نوآوری در محصول، فروش و خدماتی که میتوانستیم ارائه دهیم.»
وکلای وزارت دادگستری به ایمیلها، یادداشتها و سایر اسناد تجاری مربوط به موهان و دیگر مدیران نیز دسترسی پیدا کرده بودند. به گفته دولت، این اسناد نشان میدهد که چگونه گوگل بازار تبلیغات را از طریق خرید رقبا تحت سلطه خود درآورده و بر ابزارها و خدمات تبلیغات آنلاین تسلط یافته است.
پیشازاین نیز، در جلسه قبلی دادگاه، وزارت دادگستری گفت که گوگل بر بازار فناوریهای تبلیغاتی «انحصار سهگانه» دارد.
پاسخ ها