ظاهراً شیوههای نظارتی ضعیف و سرعت پایین صدور مجوزها توسط FAA، انجام پنجمین پرواز آزمایشی استارشیپ را با تأخیر مواجه کرده است.
هنگامی که اسپیسایکس خود را برای انجام پنجمین پرواز آزمایشی استارشیپ آماده میکند، در بیانیهای اعلام کرد اداره هوانوردی فدرال (FAA) ایالات متحده حداقل تا اواخر نوامبر مجوز انجام این آزمایش را صادر نخواهد کرد.
FAA درحالی این تصمیم را گرفته که به نظر میرسید همین روزها موافقت خود را برای انجام آزمایش به اسپیسایکس اعلام کند اما اعطای مجوز به اواخر نوامبر موکول شده است. اسپیسایکس اعلام کرده مقدمات این آزمایش، مثل برجها و بوستر سوپر هِوی، برای پرتاب آماده بودهاند و دلایل اعلامشده برای تعویق صدور مجوز غیرمنطقی است.
اسپیسایکس اعلام کرده هدف این آزمایش دریافت بوستر ۷۰ متری سوپر هِوی توسط برج هنگام فرود است.
اسپیسایکس در بیانیه خود علت تأخیر در صدور مجوزها را گزارشهای غلط، ادعاهای گمراهکننده و تحلیلهای نادرست محیطزیستی ذکر کرده است. آنها اذعان میکنند که این تصمیمات ناشی از ناکارآمدی بوروکراتیک و شیوههای نظارتی ضعیف است. در حقیقت، اسپیسایکس بر این باور است که باوجود افزایش تعداد کارمندان FAA، سرعت آنها در بررسی پروندهها و صدور مجوز کُند است و قوانین ناکارآمد نیز این وضعیت را تشدید میکند. به همین دلیل آنها خواستار ایجاد فرایندهای دقیقتر برای جلوگیری از تأخیر در آزمایشات بعدی هستند.
علاوهبراین، اسپیسایکس درمورد برخی مسائل محیطزیستی مانند آبهای استفادهشده برای خنککردن سکوی پرتاب جریمه شده است. این شرکت همچنین برخی بررسیهای سازمان FAA را غیرضروری میداند؛ برای مثال بهدلیل تغییر مسیر بوستر سوپر هوی، مکان جدیدی در خلیج مکزیک برای سقوط حلقه داغ بوستر (Hot-staging ring) تعیین شده بود؛ موضوعی که مناطق بیشتری را در معرض امواج صوتی قرار میداد و به همین دلیل FAA به مدت ۶۰ روز برای جلوگیری از آسیبهای احتمالی بر حیاتوحش دریایی روی آن تحقیق میکرد.
درنهایت اسپیسایکس اظهار داشته تأخیر در صدور مجوزها میتواند پروژههای مهم ملی مثل آرتمیس را با مشکل مواجه کند. البته FAA نیز در تلاش است تا حجم زیاد پروژههای در دست صدور مجوز را مدیریت کند و در عین حال اولویتهای ملی مانند بازگرداندن فضانوردان به ماه، اکتشافات و امنیت فضایی را در نظر بگیرد.
پاسخ ها