سیما رادمان

سیما رادمان

دانشجوی مهندسی مخابرات؛ اهل تهران، همیشه در حال یادگیری

ناسا روز شنبه تصمیم خواهد گرفت که فضانوردان Starliner چگونه به زمین بازگردند

ناسا شنبه تصمیم می‌گیرد که فضانوردان استارلاینر چگونه به زمین برگردند

دو فضانورد ناسا یا با کپسول استارلاینر به خانه بازمی‌گردند، یا تا پایان مأموریت کرو-۹ اسپیس‌ایکس در ایستگاه فضایی می‌مانند.

مسئولان ناسا روز شنبه تصمیم نهایی خود را درباره چگونگی بازگشت فضانوردان گیرافتاده مأموریت استارلاینر بوئینگ اعلام می‌کنند. بوچ ویلمور (Butch Wilmore) و سونیتا ویلیامز (Sunita Williams) یا با همان کپسول استارلاینر به خانه می‌آیند یا یک کپسول دراگون اسپیس‌ایکس به کمک آن‌ها می‌رود. این تصمیم تبعات بزرگی برای صنعت روبه‌رشد فضا خواهد داشت.

کپسول استارلاینر روز ۱۶ خرداد (۵ ژوئن) برای یک مأموریت هشت روزه عازم ایستگاه فضایی بین‌المللی شد. این مأموریت قرار بود آخرین آزمایش پیش از بهره‌برداری منظم از کپسول کمپانی بوئینگ باشد. اما در مرحله اتصال به ایستگاه، دچار چندین مشکل فنی شد؛ از جمله خرابی چند رانشگر و نشت هلیم در سیستم پیشرانه.

کپسول با یک ساعت تأخیر به ایستگاه فضایی متصل شد. اما ناسا و بوئینگ یک بررسی جامع را درباره قابلیت بازگشت به زمین استارلاینر آغاز کردند. نگرانی اصلی آن‌ها این است که آیا سیستم پیشرانه می‌تواند در مرحله بازگشت به زمین آن‌طور که باید عمل کند یا نه.

مسئولان ناسا درباره اقدام درست درباره بازگشت فضانوردان استارلاینر اختلاف نظر دارند. همزمان، بوئینگ به‌طور عمومی اعلام کرده که فضاپیمایش ایمنی لازم برای بازگشت را دارد؛ اما آن‌ها برای بازگشت به خانه «عجله» ندارند.

ویلمور و ویلیامز که برای یک مأموریت هشت روزه به ایستگاه فضایی بین‌المللی رفتند، حالا بیش از دو ماه است که در آن گرفتار شده‌اند.
ویلمور (چپ) و ویلیامز (راست) که برای یک مأموریت هشت روزه به ایستگاه فضایی بین‌المللی رفتند، حالا بیش از دو ماه است که در آن گرفتار شده‌اند.

تصمیم درباره بازگشت فضانوردان استارلاینر

تصمیم مهم ناسا در روز شنبه به تمام این بحث‌ها خاتمه خواهد داد. اگر این آژانس فضایی اعلام کند که استارلاینر برای بازگشت به اندازه کافی ایمن نیست، کپسول بدون سرنشین از ایستگاه جدا می‌شود و ویلیامز و ویلمور با یک کپسول دراگون اسپیس‌ایکس به خانه می‌آیند.

ناسا پرتاب مأموریت کرو-۹ اسپیس‌ایکس را یک ماه عقب انداخته و به ۳ مهر (۲۴ سپتامبر) موکول کرده است. اگر ناسا تصمیم بگیرد که استارلاینر باید خالی به زمین برگردد، دو فضانورد از مأموریت کرو-۹ حذف خواهند شد تا جا برای ویلیامز و ویلمور باز شود. در این سناریو، آن‌ها در ماه فوریه ۲۰۲۵ به زمین بازخواهند گشت.

یک گزینه دیگر برای بازگشت فضانوردان استارلاینر این است که یکی از آن‌ها با کرو-۸ و دیگری با کرو-۹ به زمین برگردند. در این صورت، این اولین باری خواهد بود که کپسول‌های دراگون با ۵ سرنشین پرواز خواهند کرد.

برخلاف استارلاینر، دراگون اعتماد ناسا را جلب کرده. این فضاپیما حالا به یک بخش حیاتی از برنامه فضایی ناسا تبدیل شده زیرا تنها وسیله نقلیه فضایی ساخت آمریکا است. دراگون در سال ۲۰۲۰ آزمایش‌های خود را کامل کرد و از آن زمان چندین بار فضانوردان ناسا و کمپانی‌های خصوصی را به فضا برده است.

ناسا قصد داشت با کپسول استارلاینر ناوگان وسایل نقلیه خود را گسترده‌تر کند. بوئینگ بیش از ۱.۵ میلیارد دلار روی برنامه استارلاینر سرمایه‌گذاری کرده است. ناسا نیز به نوبه خود در این سال‌ها ۴.۲ میلیارد دلار به بوئینگ پرداخت کرده تا کپسولش را توسعه دهد. مشخص نیست که این کمپانی فضایی پس از این مأموریت به توسعه فضاپیمای خود ادامه خواهد داد یا نه. اگر برنامه استارلاینر حذف شود، تقاضا برای کپسول دراگون بیشتر نیز خواهد شد.

سیما رادمان
سیما رادمان دانشجوی مهندسی مخابرات؛ اهل تهران، همیشه در حال یادگیری

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋