سیما رادمان

سیما رادمان

دانشجوی مهندسی مخابرات؛ اهل تهران، همیشه در حال یادگیری

درآمد باج افزار مربوط به رمزارز در سال 2024 به رکورد بالایی رسید

درآمد باج‌افزارهای مرتبط با کریپتو در سال 2024 به بالاترین حد خود رسیده است

طبق این تحقیق، در نیمه اول سال 2024، میزان پرداخت ارزهای دیجیتال به گروه‌های باج‌افزار به 460 میلیون دلار رسیده است.

در تحقیقات جدیدی ادعا‌شده گروه‌های باج‌افزار مرتبط با کریپتو در سال جاری در آستانه شکستن رکورد دیگری هستند. طبق این تحقیق که Chainalysis انجام داده است، در نیمه اول 2024، میزان پرداخت ارزهای دیجیتال به گروه‌های باج‌افزار به 460 میلیون دلار رسیده که نسبت به 12 ماه قبل (449 میلیون دلار)2 درصد افزایش سالانه داشته است.

براساس تحقیق Chainalysis، بزرگ‌ترین پرداختی که تاکنون در این زمینه ثبت شده، در سال جاری انجام شده است و به‌ زمانی مربوط می‌شود که شرکتی 75 میلیون دلار به گروه باج‌افزار Dark Angels پرداخت کرد. همچنین میانگین باج پرداخت‌شده به خطرناک‌ترین نوع باج‌افزارها از کمتر از 200 هزار دلار در اوایل 2023 به 1.5 میلیون دلار در اواسط ژوئن 2024 رسیده است.

افزایش میزان باج پرداخت‌شده به گروه‌های باج‌افزار

در نمودار زیر، حداکثر باج پرداخت‌شده سالانه از ژانویه 2021 تا ژوئیه 2024 آورده شده است:

درآمد باج‌افزارهای مرتبط با کریپتو در سال 2024 به بالاترین حد خود رسیده است

درمجموع، گروه‌های باج‌افزار سال گذشته بیش از یک‌میلیارد دلار درآمد به‌ دست آورده‌اند و در این تحقیق گفته شده که به‌احتمال زیاد امسال نیز موفقیت خودشان را تکرار خواهند کرد.

به‌عبارت‌دیگر، اپراتورهای باج‌افزار از فعالیت‌های خود بیشتر کسب درآمد می‌کنند. البته آن‌ها در مسیر خود با چالش‌هایی نیز روبه‌رو بوده‌اند. مختل‌ شدن فعالیت گروه هکری LockBit و پایان‌کار گروه BlackCat (یا ALPHV)، بسیاری از این گروه‌ها را مجبور کرد از راه‌های دیگری برای کسب درآمد استفاده کنند که چندان مؤثر نیستند. همچنین بسیاری از گروه‌ها ترجیح می‌دهد سراغ شرکت‌های بزرگ‌تر بروند و مبالغ بیشتری بگیرند. این موضوع نشان می‌دهد تعداد قربانیان کمتر شده‌ است.

نمودار زیر افزایش فعالیت گروه‌های هکری از ژانویه 2023 تا ژوئیه 2024 را نشان می‌دهد:

درآمد باج‌افزارهای مرتبط با کریپتو در سال 2024 به بالاترین حد خود رسیده است

Chainalysis در بخش دیگری از گزارش فعالیت گروه‌های باج‌افزار می‌گوید سرقت این میزان پول از طریق زنجیره بلاکی یا بلاکچین، به صنایع مختلف ضرر اندکی رسانده است.

در نمودار زیر، وجوه ازدست‌رفته قربانیان مختلف قابل‌مشاهده است:

درآمد باج‌افزارهای مرتبط با کریپتو در سال 2024 به بالاترین حد خود رسیده است

همچنین سرقت کریپتو نیز درحال‌رشد است و وجوه دزدیده‌شده تقریباً با افزایش دوبرابری نسبت به سال گذشته (857 میلیون دلار)، در سال جاری به 1.58 میلیارد دلار رسیده است.

درنهایت، میانگین ارز دیجیتال سرقت‌شده در هر دزدی نیز تقریباً 80 درصد افزایش یافته است که دلیل اصلی آن رشد قیمت بیت‌کوین در سال جاری بوده است. ابتدای سال 2024، بیت‌کوین با قیمت حدود 43906 دلار معامله می‌شد، درحالی‌که هنگام نوشتن این گزارش قیمت آن به 59265 دلا رسیده است.

سیما رادمان
سیما رادمان دانشجوی مهندسی مخابرات؛ اهل تهران، همیشه در حال یادگیری

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋