سیما رادمان

سیما رادمان

دانشجوی مهندسی مخابرات؛ اهل تهران، همیشه در حال یادگیری
توسط ۱ نفر دنبال می شود

نیروی کار ضعیف بوئینگ، برنامه های ناسا برای ماموریت آرتمیس 4 را به تاخیر انداخته است

نیروی کار ضعیف بوئینگ، برنامه‌های ناسا برای مأموریت آرتمیس 4 را به تعویق انداخته است

فقدان نیروی کار باتجربه، باعث شده که برنامه‌های ناسا عقب بیفتد و هزینه توسعه راکت‌ آن بالاتر از حد انتظار باشد.

گزارش جدید بازرسی کل ناسا نشان می‌دهد که برنامه این آژانس برای توسعه راکت مرحله فوقانی اکسپلوریشن (EUS) در سامانه راکتی SLS، هفت سال عقب‌تر از زمان مقررشده قرار دارد و هزینه آن به میزان قابل‌توجهی از بودجه تعیین‌شده فراتر رفته است. همچنین این گزارش می‌گوید که پیمانکار اصلی این پروژه، بوئینگ، در بخش کنترل کیفیت ضعیف عمل می‌کند.

براساس گزارش بازرسی ناسا، طبق گفته مسئولین ایمنی ناسا، مشکلات کنترل کیفیت بوئینگ تا حد زیادی ناشی از تجربه ناکافی نیروی کار است. فقدان نیروی کار باتجربه و واجد شرایط این خطر را افزایش می‌دهد که بوئینگ به ساخت قطعات بدون رعایت الزامات ناسا و استانداردهای صنعتی ادامه دهد.

این فقدان نیروی کار واجد شرایط منجر به تأخیر قابل‌توجه در برنامه ناسا و افزایش هزینه‌ها شده است. برای مثال، عملیات جوشکاری نامطلوب منجر به تولید مخازن سوختی شده که در آن استانداردها رعایت نشده و همین امر مستقیماً باعث تأخیر هفت‌ماهه در برنامه شده است.

نیروی کار ضعیف بوئینگ، برنامه‌های ناسا برای مأموریت آرتمیس 4 را به تعویق انداخته است
تأخیردر توسعه EUS به مدت هفت سال

کنترل کیفیت ضعیف بوئینگ و تأثیر آن بر برنامه‌های ناسا

بخش EUS در سامانه راکتی SLS به عنوان بخش کلیدی برنامه آرتمیس ناسا برای بازگرداندن انسان به ماه در نظر گرفته می‌شود. این مرحله فوقانی جدید قرار است در مأموریت آرتمیس IV، که درحال‌حاضر برای سال 2028 برنامه‌ریزی‌شده استفاده شود. البته ناسا نسخه ارتقایافته موشک SLS را Block 1B می‌نامد.

با‌این‌حال، به دلایل زیادی بعید است که ناسا در آن تاریخ انسان را به ماه بازگرداند. اکنون، براساس گزارش جدید این سازمان، مشکلات در توسعه EUS را نیز باید به لیست مشکلات ناسا اضافه کنیم. معاون بازرسی کل ناسا در این گزارش می‌گوید: «ما چندین مسئله پیدا کردیم که ممکن است مانع از آماده‌شدن SLS Block 1B برای آرتمیس IV شود، ازجمله سیستم مدیریت کیفیت نامناسب بوئینگ و افزایش هزینه‌ها و تأخیرها.»

بازرسی کل ناسا به قدری نگران کنترل کیفیت بوئینگ است که به این آژانس فضایی توصیه کرد برای این شرکت هواپیمایی جریمه‌های مالی وضع کند. بااین‌حال، ناسا از انجام این کار خودداری می‌کند چراکه به گفته این آژانس چنین جریمه‌هایی خارج از محدوده قرارداد خواهد بود.

گزارش جدید پیش‌بینی می‌کند که هزینه‌های توسعه Block 1B به 5.7 میلیارد دلار خواهد رسید که 700 میلیون دلار بیشتر از برآورد هزینه‌ای است که ناسا در دسامبر 2023 اعلام کرد.

سیما رادمان
سیما رادمان دانشجوی مهندسی مخابرات؛ اهل تهران، همیشه در حال یادگیری

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋