سیما رادمان

سیما رادمان

دانشجوی مهندسی مخابرات؛ اهل تهران، همیشه در حال یادگیری

محققان استخوان های یک "هابیت" 700 هزار ساله را در اندونزی کشف کردند

محققان استخوان‌های یک «هابیت‌» 700 هزار ساله را در اندونزی کشف کردند

استخوان‌های کشف‌شده در جزیره فلورس اندونزی متعلق به گونه‌ای از انسان‌های اولیه است که به هابیت‌های داستان ارباب حلقه‌ها مشهورند.

باستان‌شناسان در جزیره فلورس اندونزی استخوان‌‌هایی پیدا کردند که متعلق به گونه‌های بسیار کمیابی از انسان‌های اولیه است: «انسان فلورسی» با نام علمی Homo floresiensis. دانشمندان این گونه‌ منقرض‌شده از انسان را به دلیل جثه کوچکشان به هابیت‌‌های داستان «ارباب حلقه‌ها» تشبیه می‌کنند. سه استخوان کشف‌شده جدید تقریباً 700 هزار سال قدمت دارند و می‌توانند وضعیت تکامل هومو فلورسینسیس یا «هابیت‌های فلورسی» را روشن کنند.

براساس گزارش گاردین، بقایای جدیدی از استخوان‌های کوچک‌ترین گونه انسان باستانی، که تنها 1 متر قد داشت، در جزیره فلورس اندونزی کشف شد. استخوان‌های کشف‌شده متعلق به یک انسان بالغ کوچک است که 700 هزار سال پیش در کنار فیل‌های کوتوله، اژدهای کومودو و موش‌های غول‌پیکر در این جزیره زندگی می‌کرد.

هابیت و اندونزی

کشف فسیل‌های جدید از گونه شبیه هابیت‌ها در اندونزی

از زمان کشف اولین فسیل هابیت با قدمت 60 هزار سال، منشأ تکاملی این انسان‌های کوتوله مورد بحث محققان بوده است. برخی از محققان این سؤال را مطرح کرده‌اند که آیا فلورسینسیس یک گونه منحصربه‌فرد است یا صرفاً قبیله‌ای از انسان‌های امروزی بودند که از یک بیماری مادرزادی کوتاه‌قدی رنج می‌بردند. برخی نیز می‌گویند که منشأ انسان فلورسی به گونه‌ای میمون‌مانند ابتدایی‌ می‌رسد که از همان ابتدا کوتاه‌قد بوده است.

هابیت و اندونزی
محل کشف فسیل‌ها در جزیره فلورس اندونزی

اکنون پژوهش محققان که در نیچر منتشر شده، فرضیه‌ای را قوت می‌بخشد که می‌گوید با آنکه هابیت‌ها از نسل «انسان راست‌قامت» یا هومو ارکتوس (Homo erectus) بوده‌اند – ارکتوس تقریباً از نظر قد شبیه به ما است – اما در جزیره فلورس مانده‌اند. استخوان بازوی کشف‌شده از نظر آناتومی شبیه به اسکلت‌های کشف‌شده قبلی از هابیت‌ها است، درحالی‌که یک جفت دندان نیز کشف‌ شده که به دندان‌های هومو ارکتوس شباهت دارد، هرچند بسیار کوچک‌تر هستند.

هابیت و اندونزی

براساس طول استخوان‌های کشف‌شده، محققان قد این انسان فلورسی باستانی را حدود 100 سانتی‌متر محاسبه کردند. به عبارتی این هابیت حدود 6 سانتی‌متر کوتاه‌تر از هابیت 60 هزار سال قبل است که پیش از این کشف شده بود. محققان احتمال می‌دهند که قد کوتاه این گونه به این دلیل فرگشت پدیدار شده و چنین جثه کوچکی برای زنده‌ماندن در غارهای این جزیره سودمند بوده است.

بااین‌حال همچنان برخی از سؤالات بی‌پاسخ مانده‌اند؛ برای مثال چگونه اجداد فلورسینسیس برای اولین‌بار پا به این جزیره گذاشتند؛ چراکه طبق ابزارهای سنگی کشف‌شده، یک میلیون سال پیش نیز در این جزیره انسان‌هایی می‌زیستند.

سیما رادمان
سیما رادمان دانشجوی مهندسی مخابرات؛ اهل تهران، همیشه در حال یادگیری

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋