سیما رادمان

سیما رادمان

دانشجوی مهندسی مخابرات؛ اهل تهران، همیشه در حال یادگیری

ظرف باستانی مملو از سکه های طلا با نقوشی از امپراتوری هخامنشی در ترکیه کشف شده است

ظرفی باستانی پر از سکه‌های طلا با طرح‌هایی از امپراتوری هخامنشی در ترکیه کشف شد

طرح کماندار زانوزده حکاکی‌شده روی سکه‌ها ازجمله عناصر طراحی سکه دریک امپراتوری ایران محسوب می‌شود.

باستان‌شناسان ظرفی دفن‌شده را در ترکیه کشف کرده‌اند که پر از سکه‌های مربوط به یونان باستان است. نکته قابل‌توجه کماندار زانوزده حکاکی‌شده روی این سکه‌هاست که یکی از عناصر طراحی سکه دَریک امپراتوری ایران محسوب می‌شود.

محققان این ظرف پر از سکه طلا را در زیر خانه‌ای در شهر باستانی «نوتیون» (Notion) پیدا کرده‌اند. آن‌ها براساس نقش‌و‌نگارهای روی سکه‌ها می‌گویند که احتمالاً در قرن پنجم قبل از میلاد ضرب شده‌اند. طبق بیانیه دانشگاه میشیگان، این سکه‌ها احتمالاً در ساردیس که در 97 کیلومتری نوتیون قرار دارد، ضرب شده‌اند.

ظرفی باستانی پر از سکه‌های طلا با طرح‌هایی از امپراتوری هخامنشی در ترکیه کشف شد
محل کشف سکه و سایر آثار باستانی در Notion

نقش‌ونگارهای مربوط به امپراتوری ایران

همانطور که در تصاویر مطلب دیده می‌شود، روی سکه نقش‌هایی مانند یک کماندار که روی زانوهای خود نشسته دیده می‌شود. همانطور که محققان می‌گویند، این طرح به سکه دریک مربوط می‌شود که برخی می‌گویند ضرب آن ازجمله برنامه‌های داریوش بزرگ هخامنشی بوده است. البته در شواهد دیگری به ضرب سکه در زمانی قبل از داریوش نیز اشاره شده است. طبق اطلاعات موجود، یک سکه دریک با دستمزد یک ماه یک سرباز برابری داشته است.

در چند سال گذشته، در منطقه باستان‌شناسی نوتیون آثار باستانی زیادی ازجمله قطعات سفالی که قدمت آن‌ها نیز به قرن پنجم پیش از میلاد برمی‌گردد، کشف شده است. این آثار باستانی در دیواره‌های خانه‌هایی قرار داده شده بود که به گفته دانشمندان مربوط به عصر هلنیستی (Hellenistic) است.

ظرفی باستانی پر از سکه‌های طلا با طرح‌هایی از امپراتوری هخامنشی در ترکیه کشف شد

عصر هلنیستی به دوره بعد از مرگ «اسکندر مقدونی» در سال 323 قبل از میلاد تا فتح آخرین پادشاهی هلنیستی توسط روم در 31 سال قبل از میلاد گفته می‌شود. در طول قرن ششم قبل از میلاد، نوتیون به همراه سایر شهرهای یونان به امپراتوری ایران اضافه شد. البته در اوایل قرن پنجم قبل از میلاد، برای مدتی از سلطه امپراطوری ایران خارج شد، اما در طول قرن چهارم قبل از میلاد دوباره به این امپراتوری اضافه شد.

بین سال‌های 430 تا 427 قبل از میلاد، گروهی از ایرانی‌ها و همچنین مزدوران یونانی و «بَربَر»، نوتیون را اشغال کردند. پس از آن نیز یک ژنرال آتنی جنگجویان طرفدار حکومت پارس را کشت و ایرانی‌ها را از شهر بیرون کرد و آتنی‌ها کنترل آن را به دست گرفتند.

«کریستوفر راته»، استاد هنر و باستان‌شناسی مدیترانه باستان در «دانشگاه میشیگان» و مدیر پروژه بررسی باستان‌شناسی نوتیون که سکه‌ها در آن کشف شده است، می‌گوید تمام این وقایع می‌تواند در دفن‌شدن این سکه‌ها نقش داشته باشد.

سیما رادمان
سیما رادمان دانشجوی مهندسی مخابرات؛ اهل تهران، همیشه در حال یادگیری

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋