نخستین داشپذیران کاریز آروان فارغالتحصیل شدند.
به گزارش روابط عمومی ابرآوران، نخستین گروه از دانشپذیران طرح مسئولیت اجتماعی کاریز «آروانکلاد» با پایان کامل دورههای آموزشی در بهار ۱۴۰۳، فارغالتحصیل شدند.
این فارغالتحصیلان از شهرهای زابل، بم، کرمان، میناب، چابهار و مناطق مختلف تهران بودند و طی سه سال گذشته و بنا به انتخابشان، رشتههای برنامهنویسی وب، شبکه، امنیت سایبری، طراحی UI/UX و دیجیتال مارکتینگ را زیر نظر منتورهای آروانکلاد و سایر شرکتهای اکوسیستم فناوری کشور فرا گرفتند.
درحالحاضر نیمی از ۲۷ فارغالتحصیل کاریز، پس از پایان دورههای آموزشی و پشت سر گذاشتن بوتکمپ، وارد بازار کار شدهاند و نیمی دیگر آماده ورود به بازار کار هستند.
کاریز آروانکلاد در زمستان ۱۳۹۹ با هدف توانمندسازی آموزشی نوجوانان و جوانانی راهاندازی شد که دسترسی کمتری به محتوای آموزشی تخصصی دارند تا با فراگرفتن رشتههای حوزه IT و دیجیتال در زمان ورود به بازار کار، فرصت اجتماعی برابرتری داشته باشند. درحالحاضر دانشپذیرانی از ۱۶ شهر ایران در این طرح توانمندسازی آموزشی حضور دارند.
«ایلیا وکیلی»، نایبرئیس هیئتمدیره و مرشد آروانکلاد در مراسم فارغالتحصیلی دانشپذیران کاریز درباره چرایی انتخاب این نام و طرح گفت: «پیش از کشاورزی صنعتی و ناسازگار با زیستبوم عمدتاً خشک ایران، تجربه فرانسلی حفر و نگهداری کاریزها منجر به آبادانی جمعی شده بود و توسعه پایدار کشاورزی در ایران را ممکن کرده بود. آروانکلاد هم با الهام از این ایده، نام کاریز را روی پروژه مسئولیت اجتماعی آموزشی خود گذاشت.»
وکیلی همچنین گفت: «بهجای حفر چاههای عمیق سرمایه انسانی از طریق کنکور و کوچاندن این استعدادها به تهران یا سایر مراکز استانها و درنهایت صادر کردنشان در قالب مهاجرت، باید بتوانیم فضای یادگیری و رشد را در گوشه و کنار ایران ایجاد و درنهایت بستری فراهم کنیم که این دانشپذیران خودشان عهدهدار آموزش و شکوفایی در زیستبوم خود شوند.»
«هستی شهریزفر»، معمار ارتباطات آروان، در این مراسم درباره شیوه اجرای کاریز گفت: «در کاریز، با توجه به شیوه زندگی دانشپذیرانمان و با پداگوژی متناسب، مسیر آموزشی ویژهای را طراحی و پیادهسازی کردیم. همچنین علاوهبر آموزش دروس تخصصی و فنی، آموزش مهارتهای اجتماعی، دادن مسئولیتهای اجتماعی در قالب دستیار گروه یا مربی حل تمرین، انجام پروژههای داوطلبانه و تشکیل گروههای دوستی را هم در نظر گرفتیم تا درنهایت دانشپذیران کاریز نه فقط بهعنوان یک نیروی متخصصِ صرف که به مسائل فنی آگاهی پیدا کرده، بلکه با مهارتهای اجتماعی بالا، پرورش پیدا کنند.»
در بخشی از مراسم فارغالتحصیلی دانشپذیران کاریز از همراهانی که در این مسیر همراه کاریز بودند، تشکر و قدردانی شد. نهادهای اجتماعی «انجمن حمایت از کودکان کار» در تهران و بم، «انجمن یاران دانش و مهر»، «مؤسسه خیریه پیام امید» و «ایران من» که با معرفی دانشپذیران و همراهی مددکاری در مسیر آموزشی، به استمرار این آموزش کمک کردند. همچنین از «بانک پاسارگاد»، «هلدینگ فناپ»، «فناپ زیرساخت»، «فناپ تک» که در تأمین لپتاپها و PCهای مورد نیاز این دانشپذیران مشارکت داشتند تقدیر شد.
به گفته هستی شهریزفر، این مسیر با همراهی ارزشمند منتورهایی از اکوسیستم فناوری ایران و مددکاران بومی این فارغالتحصیلان محقق شده است و در ادامه مسیر با همراهی خود دانشپذیران در نقش آموزشی، کاریز گستردهتر ادامه پیدا میکند. مؤسسههای «مجتمع فنی تهران»، «رهنما کالج»، «آکادمی آمانج» و «مدرسه نزدیکتر» نیز همراهان آموزشی دانشپذیران کاریز بودهاند.
سایر دانشپذیران کاریز که از سال ۱۴۰۱ به این طرح ملحق شدهاند درحال پشت سر گذاشتن مسیر آموزشی خود هستند. همچنین در تابستان ۱۴۰۳ دانشپذیران جدیدی از شهرهای اهواز، کرمان، بم، مرودشت، بندر سیریک، قشم و تهران به کاریز خواهند پیوست.
کاریز حاصل تلاش جمعیِ دغدغهمندان در حوزه توانمندسازی آموزشی است و اگر شما هم علاقهمند هستید در این طرح مشارکت کنید میتوانید به pr@arvancloud.ir ایمیل بزنید.
پاسخ ها