سیما رادمان

سیما رادمان

دانشجوی مهندسی مخابرات؛ اهل تهران، همیشه در حال یادگیری

کارشناسان فونتیک: صدای Sky ChatGPT 98٪ شبیه اسکارلت جوهانسون است

متخصصان آواشناسی: صدای اسکای ChatGPT تا 98 درصد شبیه «اسکارلت جوهانسون» است

محققان با بررسی صدای 600 بازیگر زن می‌گویند که صدای GPT-4o به صدای اسکارلت جوهانسون شباهت قابل‌توجهی دارد.

با رونمایی از GPT-4o ضمن اینکه توجه کاربران به قابلیت‌های فوق‌العاده این هوش مصنوعی جلب شد، شباهت صدای «اسکای» این چت‌بات به «اسکارلت جوهانسون» نیز بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها یافت. حتی این بازیگر هالیوودی از OpenAI و مدیرعامل آن یعنی «سم آلتمن» انتقاد کرد. اکنون محققان با بررسی صدای این چت‌بات دریافتند که تا 98 درصد به صدای جوهانسون شباهت دارد.

براساس گزارش NPR، محققان دانشگاه ایالتی آریزونا دریافتند که صدای اسکای ChatGPT که درحال‌حاضر استفاده از آن متوقف شده است، به صدای اسکارلت جوهانسون شبیه است. محققان با استفاده از مدل‌های هوش مصنوعی شباهت‌ آوایی اسکای را با تقریباً صدای 600 بازیگر زن دیگر بررسی کردند. به گفته آن‌ها، صدای جوهانسون بیش از 98 درصد به اسکای شبیه است.

شباهت صدای اسکای ChatGPT و اسکارلت جوهانسون

متخصصان آواشناسی: صدای اسکای ChatGPT تا 98 درصد شبیه «اسکارلت جوهانسون» است

براساس این تحقیق، مدل‌های هوش مصنوعی همچنین مشخص کردند که صدای «ان هتوی» و «کری راسل»، بازیگران مشهور هالیوود نیز در برخی موارد بیشتر از صدای جوهانسون به اسکای شباهت دارد. درواقع به گفته محققان صدای جوهانسون شبیه است، اما احتمالاً یکسان نیست.

بااین‌حال، محققان به این نتیجه رسیدند که اشتراکات غیرقابل انکاری بین صدای اسکای و صدای جوهانسون وجود دارد. به عنوان مثال، این تجزیه‌وتحلیل نشان داد که مجرای صوتی (Vocal tract) اسکای و جوهانسون دارای طول‌های یکسانی است. مجرای صوتی به حلق، دهان و بینی اشاره دارد که صدای معینی را تولید می‌کنند.

از سویی، این دو صدا تفاوت‌هایی نیز دارند؛ فرکانس صدای اسکای کمی بلندتر (زیرتر) و رساتر از صدای جوهانسون است.

به‌رغم این شباهت غیرقابل‌انکار، سم آلتمن گفته است که هرگز قرار نبود صدای اسکای شبیه صدای اسکارلت جوهانسون باشد. و به احترام این بازیگر نیز استفاده از صدای Sky را در هوش مصنوعی خود متوقف کرده است. به گفته OpenAI این شرکت از یک شخص دیگر برای صداپیشگی اسکای بهره برده است، اما برای حفظ حریم خصوصی، نام او را اعلام نمی‌کند.

سیما رادمان
سیما رادمان دانشجوی مهندسی مخابرات؛ اهل تهران، همیشه در حال یادگیری

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋