به گفته جیم فارلی مدیرعامل فورد، شاید به زودی شاهد عرضه سدان فورد ماستنگ و نسخه هیبریدی فورد موستانگ باشیم.
خط تولید فورد موستانگ در حال حاضر شامل نسخههای کوپه، کروکی و کراساوور برقی مک ئی (Mach-E) است. با این حال به گفته جیم فارلی، مدیرعامل فورد، شاید به زودی شاهد عرضه سدان اسپرت فورد ماستنگ چهاردر باشیم. موفقیت جهانی ماستنگ دودر که در حال حاضر پرفروشترین کوپه جهان است، برند آمریکایی را ترغیب کرد تا این خانواده را گسترش دهد و تولید نسخههای پرفورمنس را برای آن در نظر بگیرد.
این شرکت قصد دارد تولید ماستنگ با موتور V8 و گیربکس دستی را تا زمان ممکن ادامه دهد. علاوه بر این، آنها آماده استقبال از آینده هیبریدی برای ماستنگ هستند. با این حال، مدیرعامل فورد احتمال تولید یک ماستنگ تمام برقی را رد کرده است، به استثنای مک ئی که از قبل موجود است.
شایعات پیرامون تولید یک ماستنگ چهاردر با انتشار طرحی رسمی در سال 2022 اوج گرفت. این طرح الهامبخش هنرمند دیجیتالی Sugar Chow شد که رندرهای واقعی از این مدل را طراحی کرد. در حالی که رندر رسمی اشاره میکرد که فورد حداقل در طول توسعه نسل هفتم ماستنگ به استفاده از بدنه طولانیتری فکر کرده است، تا امروز هیچ گزارشی در این باره به صورت رسمی تایید نشده است.
جیم فارلی در مصاحبهای با اتوکار، تمایل خود را به تولید یک فورد موستانگ چهاردر نشان داد، مشروط بر اینکه عملکرد و نگرش ماستنگ اصلی را حفظ کند. مدیرعامل فورد در این باره گفت:
«ما هرگز ماستنگی را نخواهیم ساخت که واقعا ماستنگ نباشد. به عنوان مثال، هرگز جایی برای یک شاسی بلند فورد کوچک و دوردیف که نشان ماستنگ روی آن چسبانده شده است، وجود نخواهد داشت. اما آیا میتوانیم سایر فرمهای بدنه ماستنگ مانند چهاردر یا مشابه را کاوش کنیم؟ من معتقدم که ما میتوانیم، البته تا زمانی که این مدلها عملکرد و نگرش اصلی ماستنگ را حفظ کنند.»
فورد ماستنگ چهاردر میتواند با دوج چارجر وارد رقابت شود، که در نسخههای کوپه و سدان و با پیشرانه درونسوز و برقی عرضه میشود. این مدل جدید همچنین میتواند جایگزینی برای کوپههای چهاردر مانند بی ام و سری 4 گرنکوپه و آئودی A5 اسپرتبک یا حتی سدانهای اسپرت سنتی باشد.
فارلی معتقد است که این برند باید قبل از معرفی یک فرم بدنه جدید برای ماستنگ، با الهام از رویکرد پورشه برای 911، این خانواده را با عرضه مدلهای پرفورمنس برای کوپه دودر گسترش دهد. البته فورد قصد دارد رویکرد متفاوتی داشته باشد و مدلهای پرفورمنس کاملاً آمریکایی را به عنوان رقبای مدلهای مشهور پورشه عرضه کند.
فارلی تاکید کرد که مدل پرچمدار فورد موستانگ GTD به عنوان یک «پیشپرداخت» برای نسخههای اسپرت آتی این سری عمل میکند. این مدل قرار است طرفداران را شگفتزده کند. فارلی به یک رویکرد اقتصادی برای افزایش عملکرد با تمرکز بر کاهش وزن اشاره کرد. این رویکرد اقتصادی در حال حاضر توسط تیم مهندسی او در حال بررسی قرار دارد. فورد از عرضه یک نسخه جذاب دیگر در خط تولید ماستنگ برای سال 2025 خبر داده است، اگرچه جزئیاتی درباره آن فاش نکرده است.
مدیرعامل فورد با رد شایعات پیرامون ماستنگ رپتور اظهار داشت: «بعضی از مردم فکر میکنند که ما میتوانیم ماستنگ را با رانندگی آفرود ترکیب کنیم، مانند کاری که پورشه با 911 داکار و لامبورگینی با هوراکان استراتو کرده است. اما من در این مورد چندان مطمئن نیستم.»
ماستنگ آخرین خودروی عضلانی با موتور V8 در بازار است و فارلی میخواهد تا زمانی که خدا و سیاستمداران اجازه دهند، آن را حفظ کند. فورد در این زمینه در مقایسه با خودروسازان کوچکتر دست بالاتر را دارد. این شرکت از خط تولید خودروهای برقی خود برای متعادل کردن آلایندگی ناوگان و ادامه تولید V8 استفاده میکند.
این خودروساز علاوه بر موتورV8 و گیربکس دستی، پیشرانه هیبریدی را نیز برای ماستنگ در نظر گرفته است: «ما در آزمایشات خود به این نتیجه رسیدهایم که پیشرانههای نیمهبرقی نقش مهمی در افزایش پرفورمنس خودرو دارند.» با وجود استقبال از برقیسازی، فارلی قاطعانه با عرضه ماستنگ تمام برقی مخالف است، حتی با وجود اینکه فورد قبلاً کراساوور برقی ماستنگ Mach E را عرضه کرده است.
مدیرعامل فورد در این باره گفت: «من قول میدهم که ما هرگز یک ماستنگ تمام برقی نخواهیم ساخت. وقتی به سایر محصولات تمام برقی مانند مدلهای فرمول E و حتی محصولات ریماک نگاه میکنم، به نظرم این برای ماستنگ مناسب نیست. این رویکرد برای سایر فوردها از جمله مدل پرفروش ترانزیت عالی است، اما برای ماستنگ نه.»
پاسخ ها