سیما رادمان

سیما رادمان

دانشجوی مهندسی مخابرات؛ اهل تهران، همیشه در حال یادگیری

افزایش غلظت دی اکسید کربن در جو زمین رکوردها را شکست

افزایش غلظت کربن‌دی‌اکسید در جو زمین رکوردشکنی کرد

میزان کربن‌دی‌اکسید در جو مدام درحال افزایش است.

به گفته محققانی که بر انباشت بی‌امان گاز دی‌اکسیدکربن نظارت می‌کنند، به‌تازگی بزرگ‌ترین جهش ثبت‌شده در میزان دی‌اکسیدکربن جو کره زمین رخ داده است. این موضوع می‌تواند باعث گرمایش بیش از پیش سیاره ما شود.

به گزارش گاردین، میانگین غلظت جهانی دی‌اکسیدکربن در ماه مارس 2024 حدود 4.7 بخش در میلیون (ppm) بیشتر از مارس 2023 بود. این میزان نشان‌دهنده رکورد افزایش سطح CO2 در یک دوره 12 ماهه است.

دانشمندان می‌گویند که این افزایش به‌دلیل رویداد اقلیمی دوره‌ای ال نینو است. همچنین مقادیر مداوم و فزاینده گازهای گلخانه‌ای که به‌جهت سوزاندن سوخت‌های فسیلی و جنگل‌زدایی نیز تولید می‌شوند، در افزایش گاز دی‌اکسیدکربن نقش بسزایی داشته‌اند.

رکورد افزایش سالانه در مقدار CO2 اتمسفر توسط رصدخانه Mauna Loa برحسب بخش در میلیون اندازه‌گیری شده که در نمودار زیر قابل مشاهده است:

نمودار انتشار گاز دی اکسید کربن

«رالف کیلینگ»، مدیر بررسی CO2 در مؤسسه اقیانوس‌شناسی اسکریپس سن دیگو، می‌گوید:

«مشاهده سرعت افزایش در چهار ماه اول سال جاری میلادی، یک رکورد قابل توجه است. ما انسان‌ها نه‌تنها رکوردهای غلظت دی‌اکسیدکربن بلکه رکورد سرعت افزایش آن را نیز می‌شکنیم.»

غلظت گاز دی‌اکسیدکربن سالانه درحال افزایش است؛ در ماه ژوئن سال گذشته، اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا اعلام کرد که غلظت جهانی CO2 به 421 بخش در میلیون رسیده است که 50 درصد افزایش نسبت به دوران پیش از صنعتی‌شدن و بالاترین میزان در میلیون‌ها سال گذشته است. آخرین شواهد نیز میزان این گاز را در حدود 426 بخش در میلیون نشان می‌دهد.

تغییرات جوی که به‌دلیل افزایش غلظت دی‌اکسیدکربن روی می‌دهد

تحقیقات اخیر نشان داده که سطح دی‌اکسیدکربن در حدود 14 میلیون سال پیش آخرین‌بار به این میزان بوده است. بنابراین باعث ایجاد آب‌و‌هوایی می‌شود که برای انسان‌ها و موجودات زنده امروزی بیگانه خواهد بود. افزایش سریع گازهای گرمایشی، جهان را با تغییرات آب‌و‌هوایی فاجعه‌باری مثل موج‌های گرمایی شدید، سیل، خشکسالی و آتش‌سوزی‌های جنگلی روبه‌رو می‌کند.

در آخر، رالف کیلینگ می‌گوید: «برای تثبیت آب‌وهوا، باید سطح CO2 درحال کاهش باشد اما واضحاً سطح گاز دی‌اکسیدکربن در آینده کاهش نمی‌یابد. فعالیت‌های انسانی باعث شده است که CO2 روزبه‌روز افزایش یابد و متأسفانه این قبیل فعالیت‌های صنعتی انسان‌ها غم‌انگیز است.»

سیما رادمان
سیما رادمان دانشجوی مهندسی مخابرات؛ اهل تهران، همیشه در حال یادگیری

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋