سیما رادمان

سیما رادمان

دانشجوی مهندسی مخابرات؛ اهل تهران، همیشه در حال یادگیری

پیشنهاد وزارت صنعت زمینه ساز انفجار قیمت خودروهای مونتاژی در سال 1403 می شود

پیشنهاد وزارت صنعت، زمینه‌ساز انفجار قیمت خودروهای مونتاژی در سال 1403 می‌شود

مصوبه پیشنهادی اصلاحی وزارت صمت برای تعرفه واردات قطعات منفصله خودرو در سال 1403، می‌تواند زمینه‌ساز انفجار قیمت خودروهای مونتاژی شود.

مصوبه پیشنهادی اصلاحی وزارت صمت برای تعرفه واردات قطعات منفصله خودرو در سال 1403، می‌تواند زمینه‌ساز انفجار قیمت خودروهای مونتاژی شود. براساس این پیشنهاد، تعرفه واردات قطعات منفصله خودروهای مونتاژی با حجم موتور زیر 1.5 لیتر می‌تواند تا 12 درصد افزایش پیدا کند و اگر پیشرانه این خودروها بیش از 1.5 لیتر باشد، تعرفه واردات تا 55 درصد افزایش پیدا خواهد کرد. با افزایش تعرفه واردات قطعات خودروهای چینی، قیمت این خودروها افزایش قابل توجهی را تجربه خواهد کرد.

همچنین بخوانید: احتمال توقف خطوط تولید کرمان موتور در واکنش به قیمت‌های شورای رقابت

در حال حاضر صنایع خودروسازی خصوصی بسیاری در ایران فعالیت دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به مدیران‌خودرو، کرمان‌موتور و گروه بهمن اشاره کرد. هرکدام از خودروسازان خصوصی، یک یا چند شریک چینی را برای تولید محصولات خود انتخاب کرده‌اند. میزان داخلی‌سازی خودروهای چینی در ایران، بین 20 الی 50 درصد است که شامل مواردی همچون باتری، تایرها، صندلی‌ها و برخی اجزای داشبورد می‌شود. بنابراین بین 80 الی 50 درصد قطعات خودروهای چینی مونتاژ ایران، از منابع شرکت خودروساز چینی تامین می‌شود.

افزایش پلکانی قیمت خودروهای مونتاژی در سال جدید

در حال حاضر تعرفه واردات قطعات منفصله 16+4درصد است که در آینده نزدیک، به 28+4 درصد افزایش پیدا خواهد کرد. برای مثال اگر هزینه قطعات منفصله وارداتی برای یک خودرو 20هزار دلاری به 18 هزار دلار می رسید، خودروساز ملزم بود تا بر اساس تعرفه 16+4 درصدی، حدود 120 میلیون تومان (با مبنای ارز نیمایی) روی این قطعات تنها هزینه گمرکی پرداخت کند. حال این میزان در صورت تصویب افزایش 12 درصدی به 192 میلیون تومان خواهد رسید که نشان‌دهنده افزایش 70 میلیون تومانی قیمت قطعات منفصله وارداتی است. خودروسازان نیز ناچار هستند تا این اختلاف قیمت را روی محصولات خود اعمال کنند.

البته تنها افزایش تعرفه گریبان‌گیر قیمت خودروهای مونتاژی نشده است. افزایش تعرفه واردات قطعات منفصله، باعث افزایش مالیات و تعرفه‌ها می‌شود که به هزینه گمرکی اضافه خواهد شد. خودروسازان خصوصی حدس می‌زدند که افزایش تقریبی هزینه‌های گمرکی قطعات منفصله خودروهای چینی، بین 100 الی 150 میلیون تومان به ازای هر خودرو خواهد بود.

قیمت خودروهای مونتاژی

تمام آن‌چه گفتیم، در خصوص خودروهایی است که حجم موتور کمتر از 1500 سی‌سی دارند. اگر بخواهیم این مساله  را به خودروهایی با حجم موتور بیش از 1.5 لیتر گسترش دهیم، با افزایش قیمت بیشتری مواجه خواهیم بود. تعرفه 16+4 درصدی پیشین این خودروها به 71+4 درصد افزایش پیدا خواهد کرد. با محاسبه تمامی هزینه‌های پنهان و غیرپنهان مونتاژ خودروهای چینی در ایران، قیمت خودروهای مونتاژی با حجم موتور 1.5 الی 2 لیتر بین 300 الی 500 میلیون تومان رشد خواهد کرد.

آیا تولید خودروسازان خصوصی روند معکوس پیدا می‌کند؟

خودروسازان خصوصی از هم‌اکنون اعلام کرده‌اند که در صورت افزایش تعرفه واردات قطعات منفصله به کشور، تولید خودروهایی با حجم 1.5 الی 2 لیتر را متوقف خواهند کرد. علاوه برآن، قیمت خودروهای مونتاژی با حجم موتور کمتر از 1.5 لیتر به طرز چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد. باید به این نکته اشاره کنیم که خودروسازان خصوصی طی سال 1402، رشد چشمگیری در تولید خودرو داشته‌اند و تا حد زیادی افت تولید ایران‌خودرو و سایپا را جبران کرده‌اند. با اعمال تعرفه‌های جدید، تولید خودروهای چینی نیز به مرور کاهش خواهد یافت.

سیما رادمان
سیما رادمان دانشجوی مهندسی مخابرات؛ اهل تهران، همیشه در حال یادگیری

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋