از آغاز طرح ترافیک تهران مدتها میگذرد، بااینحال این طرح تاکنون برای شهروندان تهرانی نتیجه مثبتی بههمراه نداشته است.
از آغاز طرح ترافیک تهران مدتها میگذرد و طی سالیان اخیر تغییرات متعددی در این طرح بهوجود آمده است. بااینحال، این طرح تاکنون برای شهروندان تهرانی نتیجه مثبتی بههمراه نداشته است. اجرای یک طرح نهچندان موفق باعث شده است تا پیکهای ترافیکی دوگانه پایتخت به پیکهای سهگانه تبدیل شوند و بزرگراهها همانند پارکینگهای طبقاتی بهنظر برسند. به گفته روزنامه دنیای اقتصاد، طرح ترافیک تهران درحالحاضر نه میتواند ترافیک پایتخت را کنترل کند و نه درآمدی برای شهرداری دارد؛ اما مشخص نیست چرا همچنان اجرا میشود!
همچنین بخوانید: طرح ترافیک تهران تغییر کرد؛ جزئیات طرح جدید چیست؟
به گفته «جعفر تشکری هاشمی»، معاون اسبق حملونقل و ترافیک شهردار تهران و رئیس فعلی کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران، نسخه فعلی طرح مدیریت حملونقل برای دهه 1360 خورشیدی تدوین شده است، بنابراین اجرای این طرح در دهه 1400 نتایج مطلوبی را بههمراه نخواهد داشت. به گفته او، طرح مدیریت حملونقل تهران هیچ تأثیری بر حجم رفتوآمد خودروهای شخصی ندارد. ازاینرو لازم است تا شهرداری بسته جدیدی برای مدیریت ترددها در شهر تعریف کند.
درحالحاضر شهروندان تهرانی میتوانند با پرداخت مبلغ 930 هزار تومان، بسته ماهانه طرح ترافیک را خریداری کنند. آنها پس از خرید این بسته میتوانند آزادانه وارد محدوده طرح ترافیک شوند. این اتفاق درحالی رخ میدهد که تردد ماهانه درون این طرح با تاکسیهای آنلاین حدود 6.5 میلیون تومان هزینه دارد؛ بنابراین شهروندان ترجیح میدهد که مبلغ کمتر از یک میلیون تومان را پرداخت کرده و کل سال آزادانه در محدوده طرح ترافیک تردد کنند. به همین دلیل است که شاهد ترافیک سنگین و فشرده در معابر شهر تهران هستیم. در این بین، نبود سیستم حملونقل عمومی چابک و مدرن نیز باعث شده است تا شهروندان به استفاده بیشتر از خودروهای شهری علاقهمند شوند.
مشکلات اجتماعی موضوع دیگری است که طرح مدیریت حملونقل تهران موجب وقوع آن شده. بسیاری از ساکنین مناطق طرح ترافیک از منازل خود کوچ کردهاند و مناطق اجرای طرح ترافیک بهسمت متروکهشدن پیش میرود. همچنین پیمانکارها نیز تمایلی برای ساختوساز در این مناطق ندارند. بسیاری از منازل موجود در منطقه طرح ترافیک اکنون به انبار اجناس یا مراکز تجمع کارگران مهاجر، اتباع غیرقانونی و سایر مهاجرین تبدیل شده است. این مسئله، بهویژه با توجه به اینکه بافت تهران قدیم در منطقه طرح ترافیک قرار گرفته است، ابعاد فاجعهباری دارد. به گفته مسئولان شهرداری تهران، این طرح درحال بازنگری است تا برنامهریزی جدیدی برای مشکلات تردد خودروهای تهران صورت گیرد. بااینحال تا زمان اجرای طرح جدید، آسیبهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی طرح موجود پابرجا خواهند بود.
پاسخ ها