سیما رادمان

سیما رادمان

دانشجوی مهندسی مخابرات؛ اهل تهران، همیشه در حال یادگیری

اسپیس ایکس رکورد زد. هجدهمین پرواز و فرود موفقیت آمیز موشک فالکون 9

اسپیس‌ایکس رکورد زد؛ هجدهمین پرواز و فرود موفق یک راکت فالکون 9

دیروز 13 آبان‌ماه، اسپیس‌ایکس برای هجدهمین‌بار یک نمونه از موشک فالکون 9 را با 23 ماهواره استارلینک به مدار پایینی زمین پرتاب کرد.

یک موشک فالکون 9، 23 ماهواره اینترنتی استارلینک اسپیس‌ایکس را دیروز (13 آبان‌ماه) در ساعت 20:37 به وقت محلی از ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال فلوریدا به مدار زمین پرتاب کرد. طبق توضیحات مأموریت اسپیس‌ایکس، این هجدهمین مأموریت و رکوردشکنی این نمونه از موشک فالکون 9 بود.

براساس گزارش سایت اسپیس، بخش مرحله اول راکت فالکون 9 در این مأموریت با موفقیت در اقیانوس اطلس در چندصد کیلومتری سواحل فلوریدا فرود آمد. این فرود حدود 8.5 دقیقه پس از پرتاب انجام شد. درهمین‌حال، قسمت فوقانی موشک فالکون 9 به حمل 23 ماهواره استارلینک به مدار پایین زمین (LEO) ادامه داد. این فضاپیما حدود 65.5 دقیقه پس از بلندشدن از زمین در آنجا مستقر شد.

اسپیس‌ایکس رکورد زد؛ هجدهمین پرواز و فرود موفق یک راکت فالکون 9

استفاده حداکثری اسپیس‌ایکس از موشک فالکون 9

بنیان‌گذار و مدیرعامل میلیاردر اسپیس‌ایکس، ایلان ماسک، مدت‌هاست که قابلیت استفاده مجدد از تجهیزات و فضاپیماهای خود را در اولویت قرار داده‌ است. او این قابلیت تجدیدپذیری را یک پیشرفت کلیدی می‌داند تا بتواند دستاوردهای اکتشافی جاه‌طلبانه‌ خود مثل اسکان در مریخ را ممکن سازد.

ازهمین‌رو، اسپیس‌ایکس و ایلان ماسک، تا جایی که ممکن باشد، از موشک‌ها و تجهیزات فضایی خود استفاده می‌کنند. اسپیس‌ایکس پیش‌تر رکورد پرواز چندباره برای یک موشک فالکون 9 را با 17 پرواز در تاریخ 19 سپتامبر (28 شهریورماه) ثبت کرده بود.

بسیاری از مأموریت‌های فالکون 9 به ساخت و تکمیل استارلینک یا ابرصورت فلکی پهن‌باند اسپیس‌ایکس در مدار پایین زمین اختصاص یافته است. درحال‌حاضر استارلینک از حدود 5000 ماهواره عملیاتی تشکیل شده. فالکون 9 که دیروز به فضا پرتاب شد حامل 23 ماهواره بود. این موشک در مأموریت قبلی 12 ماهواره همراه داشت و این افزایش تعداد ماهواره‌ها نشان‌دهنده استفاده حداکثری از فالکون 9 است.

سیما رادمان
سیما رادمان دانشجوی مهندسی مخابرات؛ اهل تهران، همیشه در حال یادگیری

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋