سیما رادمان

سیما رادمان

دانشجوی مهندسی مخابرات؛ اهل تهران، همیشه در حال یادگیری

ون کارا به انتهای خط رسید. خداحافظی با نسخه ایرانی وانت مزدا

وانت کارا به پایان خط رسید؛ خداحافظی با نسخه ایرانیزه وانت مزدا

براساس اعلام گروه بهمن، تولید وانت کارا تک‌کابین و دوکابین به‌زودی متوقف خواهد شد.

براساس اعلام گروه بهمن، تولید وانت کارا تک‌کابین و دوکابین به‌زودی متوقف خواهد شد؛ بنابراین این خودرو پس از سه دهه، با صنعت خودروی ایران خداحافظی می‌کند. وانت CARA درحقیقت نسخه ایرانیزه نسل سوم وانت مزدا B2000 است که از سال 1393 توسط گروه بهمن به تولید می‌رسد.

بهمن موتور طی یک نامه به نمایندگان فروش خود، زمان توقف تولید وانت کارا در دو نسخه تک‌کابین و دوکابین اعلام کرده است. وانت کارا دوکابین در آذرماه به نقطه پایان خود می‌رسد، درحالی‌که وانت کارا تک‌کابین تا دو ماه بعد، یعنی بهمن 1402، همچنان روی خط تولید قرار دارد. مدتی پیش نیز گروه بهمن با هدف ایجاد ظرفیت مونتاژ برای محصولات جدید خود همچون ریسپکت پرایم، تولید وانت CARA را به زیرشاخه بهمن دیزل منتقل کرده بود.

نگاهی کوتاه به وانت کارا

تولید وانت کارا به شکل امروزی از سال 1393 آغاز شد. این خودرو درحقیقت جایگزین نسل سوم وانت مزدا B2000 بود که پیش از این توسط بهمن موتور به تولید می‌رسید. نسل سوم وانت‌های سری B مزدا در فاصله سال‌های 1977 تا 1985 میلادی به بازار عرضه شد. این وانت‌ها علاوه بر ژاپن، در کلمبیا و ایران نیز تولید شدند. تولید این وانت در بهمن موتور تا زمان اعمال دور نخست تحریم‌های خودروسازی ادامه یافت.

پس از اعمال تحریم‌ها و دشواری دسترسی به پیشرانه مزدا، گروه بهمن تصمیم گرفت از موتور 1.7 لیتری پیکان برای محصول خود استفاده کند. برخی تغییرات ظاهری نیز در این محصول صورت گرفت تا درنهایت وانت کارا متولد شد. بااین‌حال، نصب موتور پیکان روی اتاق مزدا سری B چندان به مذاق مصرف‌کنندگان خوش نیامد. درنتیجه گروه بهمن موتور دو لیتری شرکت چینی DAE را جایگزین آن کرد. این پیشرانه در اصل یکی از موتورهای قدیمی میتسوبیشی است و نصب آن روی وانت CARA، باعث شد تا این وانت بار دیگر به بازی پیکاپ‌های کوچک بازگردد. اکنون نیز که حدود یک دهه از آغاز تولید این وانت می‌گذرد،‌ گروه بهمن تصمیم به توقف تولید آن گرفته است.

سیما رادمان
سیما رادمان دانشجوی مهندسی مخابرات؛ اهل تهران، همیشه در حال یادگیری

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋