سیما رادمان

سیما رادمان

دانشجوی مهندسی مخابرات؛ اهل تهران، همیشه در حال یادگیری
توسط ۱ نفر دنبال می شود

لوتوس آمیا در پاسخ به تسلا مدل S؛ سوپر سدان برقی با شتاب 2.8 ثانیه

لوتوس امیا در جواب تسلا مدلS؛ سوپرسدانی برقی با شتاب 2.8 ثانیه

این خودرو از پیشرانه دو موتوره 905 اسب‌بخاری بهره می‌برد و صفر تا صد آن فقط 2.8 ثانیه است.

لوتوس طی مراسمی در نیویورک از یک مدل جدید رونمایی کرد. این خودرو که تا همین چندی پیش با اسم رمز «تایپ 133» شناخته می‌شد، امیا (Emeya) نام دارد و باید به مصاف رقبایی مثل پورشه تایکان و تسلا مدل S برود. سدان برقی لوتوس از طراحی جذابی برخوردار است و از آخرین تکنولوژی‌های موجود سود می‌برد. این خودرو به پیشرانه دو موتوره 905 اسب‌بخاری مجهز بوده و صفر تا صد آن فقط 2.8 ثانیه است.

نمای روبرو

توجه ویژه به مباحث آیرودینامیک در لوتوس امیا

آخرین مدل سدان لوتوس کارلتون نام داشت که در دهه 90 میلادی وارد بازار شد. این خودرو درحقیقت همان اوپل امگا بود که با نشان لوتوس نیز به‌ فروش رسید. پس از سه دهه، امیا آمده است تا به اولین سدان لوتوس در هزاره سوم تبدیل شود. همانند دیگر محصولات لوتوس، در این خودرو نیز مهندسان مباحث آیرودینامیک را در اولویت قرار داده‌اند. مثل شاسی‌بلند الترا، جلوپنجره امیا هم فعال است و با توجه به شرایط تغییر حالت می‌دهد. وقتی که پنل موجود باز باشد، جریان هوای عبوری باعث خنک‌کاری باتری و اجزای سیستم ترمز می‌شود. در مواقعی هم که نیازی به خنک‌کاری وجود نداشته باشد، جلوپنجره بسته شده و آیرودینامیک ارتقا پیدا می‌کند.

لوتوس امیا

علاوه‌براین، اسپویلر فعال جلو، دیفیوزر برگرفته‌شده از خودروهای مسابقه‌ای و اسپویلر فعال عقب نقشی کلیدی در بهبود آیرودینامیک ایفا می‌کنند. این اسپویلر عرضی برابر با 11 اینچ یا 27.9 سانتی‌متر دارد که در مقایسه با اسپویلر الترا، 3.9 اینچ یا 9.9 سانتی‌متر عریض‌تر است. وقتی که این اسپویلر فعال می‌شود، 215 کیلوگرم نیروی روبه‌پایین ایجاد می‌کند.

کابینی انباشته از نمایشگر دیجیتال

لوتوس امیا در داخل کابین نیز طراحی مدرن و پیشرفته‌ای دارد. در این سدان اسپرت، اکثر مواد به‌کاررفته از نوع پایدار و دوست‌دار محیط‌زیست هستند. برای روکش قسمت‌های مختلف، لوتوس برای اولین‌بار از نوع جدیدی از نخ استفاده کرده است. اگر بخواهیم بیشتر وارد جزئیات شویم، باید بگوییم برخی روکش‌ها و نخ‌های به‌کاررفته از الیاف دورریز صنایع پوشاک و نساجی تولید شده‌اند. استفاده از این الیاف به‌جای چرم، ضمن کمک به حفظ محیط‌زیست، باعث کاهش وزن خودرو می‌شود.

لوتوس امیا

اکثر سطوح موجود در کابین لوتوس امیا دارای ظاهری براق و متالیک هستند و روکش‌هایی از جنس آلکانتارا، پارچه پلی یورتان و چرم ناپا در برخی قسمت‌ها به‌چشم می‌خورد. این سدان برقی از یک سیستم صوتی سه‌بعدی با فناوری حذف صداهای مزاحم بهره می‌برد. این سیستم صوتی ساخت برند انگلستانی KEF است و با همکاری سنسورهای بیرون خودرو، لرزش‌ها و صداهای سیستم تعلیق و تایرها را تشخیص می‌دهد. در فاز بعدی، این سیستم صوتی به‌لطف الگوریتم‌های پیشرفته، «سیگنال‌های آکوستیک مخالف» از اسپیکرها پخش می‌کند تا صداهای مزاحم خنثی شوند.

لوتوس امیا

لوتوس امیا از چند نمایشگر دیجیتال روی داشبورد بهره می‌برد که بزرگ‌ترین آن‌ها نمایشگر حاضر در قسمت میانی است. در رابطه با ابعاد این نمایشگر حرفی به میان نیامده، اما به‌نظر می‌رسد 14 اینچ یا بزرگ‌تر باشد. این نمایشگر به فناوری 5G مجهز است و از آپدیت‌های نرم‌افزاری از راه دور پشتیبانی می‌کند. به‌‌جز نمایشگرهای داشبورد، یک نمایشگر دیگر روی پنل درها وجود دارد که تصاویر دوربین‌های جانبی از طریق آن‌ها در اختیار راننده قرار می‌گیرد. مکمل این نمایشگرها، یک هداپ دیسپلی 55 اینچی مبتنی بر واقعیت افزوده است که اطلاعات لازم را روی شیشه جلو منعکس می‌کند.

لوتوس امیا

مشخصات فنی لوتوس امیا

لوتوس امیا براساس پلتفرمی مشترک با شاسی‌بلند الترا تولید می‌شود. این پلتفرم که به‌اختصار EPA نام دارد، درحقیقت از پلتفرم SEA شرکت جیلی اشتقاق پیدا کرده است. نیروی موردنیاز امیا توسط یک پیشرانه دو‌موتوره تأمین می‌شود. این پیشرانه 905 اسب‌بخار قدرت و 985 نیوتن‌متر گشتاور دارد و نیروی آن از طریق گیربکس دو‌سرعته به هر چهار چرخ منتقل می‌شود. با اتکا به این پیشرانه قدرتمند، لوتوس امیا صفر تا صدی برابر با 2.8 ثانیه دارد و قادر است در مسیر مستقیم نهایت سرعت 255 کیلومتر بر ساعت را ثبت کند.

لوتوس امیا

لوتوس می‌گوید قدرت ترمزگیری امیا در حد خودروهای مسابقه‌ای است. این کمپانی مانور ویژه‌ای روی عملکرد سیستم تعلیق تطبیق‌پذیر امیا می‌دهد و ادعا می‌کند برای دستیابی به سواری و هندلینگ بهتر، سنسورهای مختلف در هر ثانیه هزار بار مسیر مقابل را اسکن می‌کنند.

انرژی‌بخش لوتوس امیا پک باتری 102 کیلووات‌ساعتی است. انتظار می‌رود همانند الترا، امیا نیز بتواند با یک بار شارژ و مطابق با استاندارد WLTP، مسافتی در حدود 373 مایل یا 600 کیلومتر مسافت را پشت‌سر بگذارد. باتری این سوپرسدان برقی هم از فناوری شارژ پرسرعت 350 کیلوواتی پشتیبانی می‌کند و تنها با 5 دقیقه شارژ، انرژی لازم برای پیمایش 93 مایل یا 150 کیلومتر مسافت در آن ذخیره می‌شود. رسیدن شارژ باتری از 10 به 80 درصد نیز 18 دقیقه زمان می‌برد؛ البته به شرط اتصال به یک پورت 350 کیلوواتی.

نمای عقب

«بن پین»، معاون ارشد دپارتمان طراحی گروه لوتوس، امیا را یک لوتوس کاملاً جدید توصیف می‌کند. وی این سدان برقی را یک اتومبیل لوکس با عملکردی خارق‌العاده و مدلی مناسب برای عشاق رانندگی می‌داند و معتقد است امیا اعتمادبه‌نفس و هیجان را برای خریداران به ارمغان می‌آورد.

قیمت و زمان عرضه لوتوس امیا

براساس برنامه‌ریزی‌ها، تولید لوتوس امیا از سال آینده شروع خواهد شد. جالب اینکه مأموریت تولید این سوپرسدان برقی بر عهده کارخانه جیلی در شهر ووهان چین خواهد بود. این کارخانه شاسی‌بلند الترا را نیز تولید خواهد کرد. امیا از سه‌ماهه چهارم سال آینده در ایالات‌متحده عرضه می‌شود. در رابطه با قیمت فعلاً اطلاعاتی در دست نیست. پیش‌بینی می‌شود همانند الترا، امیا نیز در مدل پرچمدار دارای قیمتی در حدود 120 هزار پوند باشد.

سیما رادمان
سیما رادمان دانشجوی مهندسی مخابرات؛ اهل تهران، همیشه در حال یادگیری

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋