سیما رادمان

سیما رادمان

دانشجوی مهندسی مخابرات؛ اهل تهران، همیشه در حال یادگیری

ایلان ماسک ظاهرا دسترسی اوکراین به استارلینک در کریمه را از ترس جنگ هسته ای مسدود کرده است

ایلان ماسک ظاهراً از ترس وقوع جنگ هسته‌ای، مانع از دسترسی اوکراین به استارلینک در کریمه شده بود

نویسنده کتاب بیوگرافی ایلان ماسک می‌گوید مدیرعامل اسپیس‌ایکس به‌دلیل ترس از وقوع جنگ هسته‌ای، به اوکراین در کریمه اینترنت استارلینک نداده بود.

تا چند روز دیگر کتاب زندگی‌نامه جدید ایلان ماسک از «والتر آیزاکسون» منتشر می‌شود و در این فاصله بخش‌هایی از این کتاب در اینترنت منتشر شده است. حالا آیزاکسون به شبکه‌های اجتماعی آمده تا درباره جزئیات نقش مدیرعامل اسپیس‌ایکس و تصمیمش درباره قطع اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در جنگ اوکراین شفاف‌سازی کند.

در بخشی از کتاب زندگی‌نامه ایلان ماسک که در فضای آنلاین منتشر و با واکنش‌های تندی روبه‌رو شده، به نقش مالک ایکس در جنگ روسیه و اوکراین پرداخته شده است. والتر آیزاکسون در این کتاب می‌گوید ایلان ماسک در سال گذشته میلادی به مهندسان اسپیس‌ایکس دستور داده بود اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را در منطقه کریمه غیرفعال کنند تا جلوی حمله نیروهای اوکراین به روسیه گرفته شود.

ایلان ماسک از آغاز جنگ هسته‌ای واهمه داشت

ترمینال‌های استارلینک در همان نخستین روزهای آغاز جنگ به اوکراین رسید، اما براساس این کتاب جدید، ایلان ماسک به این نتیجه رسیده بود که استارلینک نباید در جنگ‌ها دخالتی داشته باشد. این میلیاردر جنجالی به آیزاکسون گفته بود نگران است که حمله اوکراین به کشتی‌های روسیه، کرملین را به آغاز جنگ هسته‌ای تحریک کند.

ایلان ماسک ظاهراً از ترس وقوع جنگ هسته‌ای، مانع از دسترسی اوکراین به استارلینک در کریمه شده بود

حالا آیزاکسون در پستی در ایکس (توییتر سابق) دراین‌باره چنین توضیح داده است: «جهت شفاف‌سازی درباره موضوع استارلینک: اوکراینی‌ها تصور می‌کردند که پوشش [شبکه] در تمام مسیر تا کریمه فعال شده است، اما چنین اتفاقی نیفتاده بود. آن‌ها از ماسک خواستند تا این پوشش برای حمله پهپادی به ناوگان روسیه فعال شود. [اما] ماسک پوشش شبکه را فعال نکرد، چون احتمالاً به‌درستی باور داشت که این کار می‌تواند موجب جنگی بزرگ شود.»

این نویسنده که قبلاً در سال 2011 زندگی‌نامه جابز را هم منتشر کرده بود، می‌گوید خودش هم در ابتدا تصور می‌کرد که ماسک در شب حمله اوکراین تصمیم گرفته است دسترسی نیروهای این کشور به استارلینک را قطع کند، اما حالا متوجه شده که سیاست عدم پوشش منطقه کریمه از قبل وجود داشته و مدیرعامل اسپیس‌ایکس در آن شب تنها یک بار دیگر بر آن سیاست تأکید کرده است.

در آن‌سو اما «میخایلو پودولیاک»، وزیر دیجیتال اوکراین، در پستی در ایکس مدعی شده که ایلان ماسک با این تصمیم موجب جلوگیری از نابودی بخشی از ناوگان روسیه شد و به آن‌ها اجازه داد تا موشک‌های کالیبر را در شهرهای اوکراین شلیک کنند.

سیما رادمان
سیما رادمان دانشجوی مهندسی مخابرات؛ اهل تهران، همیشه در حال یادگیری

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋