ولیپوری محدودیتهای رگولاتوری و عدم سرمایهگذاری را از اصلیترین دلایل عقبماندگی اینشورتک در ایران عنوان کرد.
مدیرعامل ازکی اعتقاد دارد عدم سرمایهگذاری روی استارتاپها و رگولاتوری، دو عامل عدم رشد این صنعت دیجیتال در ایران هستند. به باور ولیپوری، برای عقبنماندن از بنچمارک جهانی بایستی طی دو سال گذشته سرمایهگذاری 500 میلیارد تومانی روی استارتاپها انجام میشد؛ اما این رقم چیزی در حدود صفر بوده است.
دومین روز همایش فرصتهای ایران در عصر دیجیتال، ظهر امروز برگزار شد. «حامد ولیپوری»، مدیرعامل ازکی، ارائه خود در این رویداد را به موضوع «داستان موفقیت و ناکامی پلتفرمهای بیمه در ایران» اختصاص داد.
او با اشاره به اینکه استارتاپهای فروش بیمه در ایران، آنطور که باید رشد نکردهاند، سه عامل را برای این علت برشمرد: «دلیل اول این است که رشد استارتاپهای بیمهای حتی در دنیا خیلی تهاجمی (aggressive) نیست. یک نقلقول معروف وجود دارد که: در صنعت بیمه شاهد اصل اوبریسم نخواهیم بود. اصل اوبریسم چیست؟ یعنی امروز اگر کسی از شما شماره آژانس بخواهد، برایتان عجیب است و پلتفرمهای حملونقل را به او پیشنهاد میکنید؛ اما این مورد احتمالاً هیچگاه برای صنعت بیمه رخ ندهد.»
ولیپوری دلیل دیگر را عدم سرمایهگذاری روی استارتاپهای بیمه دانست و گفت: «اگر نگاهی به ترند جهانی بیندازیم، اندازه بازار هزار میلیارد دلار و سرمایهگذاری روی استارتاپها 28 میلیارد دلار است. اگر میخواستیم همین بنچمارک را در ایران ببینیم، باید تقریباً دو سال گذشته 500 میلیارد تومان سرمایهگذاری روی استارتاپهای بیمهای صورت میگرفت.»
این درحالی است که به گفته مدیرعامل ازکی، طی دو سال گذشته سرمایهگذاری روی استارتاپهای بیمه صفر بوده است.
او دلیل سوم عدم رشد این صنعت را رگولاتوری این حوزه دانست که بهجای تنظیمگری، چهارچوب شرکتها را محدود میکند: «رگولاتور در ایران در قیمتگذاری، سرمایهگذاری و استراتژی فروش اظهارنظر میکند و میتواند رشد بازار را تحت تأثیر قرار دهد.»
ولیپوری در ادامه با اشاره به وضعیت بازار اینشورتک در ایران، اظهار داشت استارتاپهای حوزه فروش بیمه 2 تا 3 درصد بازار را در اختیار دارند، درحالیکه ترند جهانی نشان از سهم بازار 10 الی 15 درصدی در کشورهای نهچندان توسعهیافته دارد.
ولیپوری در بخش دیگری از سخنان خود «ریسک»، «فروش» و «خسارت» را سه حلقه اصلی زنجیره ارزش صنعت بیمه عنوان کرد و گفت استارتاپهای بیمهای در دنیا در ذیل این زنجیره ارزش، خودشان را تعریف کردهاند.
او با اشاره به اینکه بازار یک تریلیون دلاری در حوزه بیمه در دنیا وجود دارد، اظهار داشت طی دو سال گذشته سرمایهگذاری 28 میلیارد دلاری روی استارتاپهای این حوزه انجام شده است.
به گفته مدیرعامل ازکی، از سال 2020، سرمایهگذاری صنعت بیمه بهسمت هوش مصنوعی حرکت کرده است: «بهطور میانگین سال 2020 حدود 22 درصد، سال 2021 حدود 28 درصد و سال 2022 حدود 32 درصد سرمایهگذاریهایی که در صنعت بیمه اتفاق افتاد، روی استارتاپهایی صورت گرفت که در حوزه هوش مصنوعی و IOT فعالیت میکردند. این نشان میدهد ترند دنیا به کدام سمت درحال حرکت است.»
او اعتقاد دارد همچون انقلاب صنعتی که موجب شد تمرکز ثروت از شرق دنیا و کشورهای متکی بر زور انسان و حیوان به غرب دنیا متمایل شود، با رویکارآمدن هوش مصنوعی نیز تمرکز ثروت دستخوش تغییر خواهد شد و ارزش فکرکردن و تصمیمگیری از بین میرود:
«حتی این را در صنعت بیمه بهطور جدی شاهد هستیم که ترند سرمایهگذاری بهسمت استارتاپهای فعال در حوزه هوش مصنوعی رفته است. بهطور مثال، استارتاپ NEXT Insurance بعد از اینکه محصول AI خودش را برای پایش سلامت راهاندازی کرد، ارزشش در کمتر از سه ماه تقریباً دوبرابر شد و درنهایت توانست سرمایه 700 میلیون دلاری جذب کند.»
پاسخ ها