مقررات آلایندگی یورو ۷ قرار است در ژوئیه ۲۰۲۵ به اجرا گذاشته شود. دامنه قوانین جدید فراتر از انتشار آلودگی اگزوز است.
مقررات آلایندگی یورو ۷ قرار است در ژوئیه ۲۰۲۵ به اجرا گذاشته شود. دامنه قوانین جدید فراتر از انتشار آلودگی اگزوز است و شامل خودروهای برقی نیز میشود. برای اولین بار در دنیا، خودروها، ونها، کامیونها و اتوبوسها شامل قانون انتشار ذرات معلق ناشی از ترمز و تایرها خواهند شد. برای ترمز، منظور ذرات ریز گرد و غباری است که حین کاهش سرعت تولید میشوند و برای تایرها، منظور تولید میکروپلاستیک در حین سایش است. شرکت آلمانی کانتیننتال نیز برای رعایت این قوانین، کالیپر ترمز سبز را معرفی کرده است.
هنوز مشخص نیست که سازندگان تایر چگونه قصد دارند به جز کاهش سرعت سایش که موثر است و مزایای دیگری نیز دارد، تولید میکروپلاستیکها را کاهش دهند. اما در زمینه ترمز، قطعهسازان در حال حاضر با برخی فناوریهای جدید از قوانین یورو ۷ پیشی گرفتهاند.
یکی از این نمونهها، کالیپر ترمز سبز ساخت کانتیننتال است. این شرکت پس از اعلام طرحهای جدید خود در زمینه انتشار گازهای گلخانهای در اواخر سال ۲۰۲۲، آن را معرفی کرد.
کالیپر سبز دو مزیت دارد. یکی اینکه تولید گرد و غبار در نتیجه ترمز گرفتن را کاهش میدهد و دیگری اینکه با کاهش مصرف انرژی، محدوده پیمایش را افزایش میدهد. این کالیپر در آن واحد دو کار را با استفاده از چیزی به نام گشتاور ترمز باقیمانده کمتر انجام میدهد. معمولا در کالیپرهای ترمز هیدرولیکی، لنتها پس از رها شدن ترمز کمی روی دیسک کشیده میشوند.
اما در اینجا، گشتاور باقیمانده ترمز بین لنتها و دیسک (پس از اینکه راننده ترمز را رها میکند) کمتر از ۰.۲ پوند فوت است که تقریبا صفر محسوب میشود. این ترمزها در کنار سیستم ترمز سیمی MK C2 کانتیننتال به کار گرفته میشوند. این سیستم فاصله بیشتر مورد نیاز بین لنتها و دیسک برای دستیابی به گشتاور باقیمانده کمتر را در نظر میگیرد. بنابراین راننده متوجه هیچگونه سستی در پدال ترمز نمیشود.
خودروهای برقی از دو نوع ترمز استفاده میکنند: ترمز احیاکننده و نوع معمولی که با نام ترمز پایه شناخته میشود. این کالیپر ترمز سبز به طور خاص برای در نظر گرفتن این موضوع طراحی شده است که طبق ادعای کانتیننتال، در بیش از ۸۰ درصد مواقع حین کاهش سرعت نیازی به ترمزهای پایه نیست.
آنها هنوز هم قادر به انجام کار خود در زمان توقف اضطراری هستند، اما از آنجا که بار حرارتی ترمزها بسیار کمتر است، به اندازه ترمزهای یک خودروی معمولی کار نمیکنند.
در نتیجه، کالیپر ترمز سبز فشردهتر و لنتها کوچکتر و نازکتر هستند، که این امر با کاهش نرخ سایش ممکن میشود. قطعهای که در بالای دیسکها قرار میگیرد نیز نازکتر است. این قطعه به دیسک اجازه میدهد قطر بیشتری داشته باشد. همچنین میتوانند اهرم فشار بیشتری ایجاد کند تا ترمز بتواند کاهش سرعت بیشتری در ازای نیروی یکسان ایجاد کند.
به طور کلی، ترمز در هر پیچ ۵ کیلوگرم سبکتر از ترمز معمولی است و این کاهش وزن به افزایش محدوده پیمایش و بهبود هندلینگ کمک میکند.
کالیپر سبز در زمان معرفی به مرحلهای رسیده بود که میتوانست ظرف دو تا سه سال در خودروهای تولیدی مورد استفاده قرار بگیرد.
پاسخ ها