تحریمهای اقتصادی سختگیرانه علیه کشورمان سبب شده است تا مسیر برای همکاری برندهای معتبر مسدود شود.
تحریمهای اقتصادی سختگیرانه علیه کشورمان سبب شده است تا مسیر برای همکاری برندهای معتبر مسدود شود. ازاینرو انبوهی از کراساوورهای چینی با برندهای ناشناخته طی سالیان گذشته روانه بازار ایران شدهاند. این رویه تمامی ندارد و همچنان شاهد عرضه کراساوورها و پیکاپهای چینی از برندهای درجه چندم به کشورمان هستیم. جدیدترین خودروی این لیست، کراساوور سینوتراک VGV U75 plus است که توسط یکی از شرکتهای خصوصی به بازار ایران عرضه میشود. این کراساوور محصولی از برند سینوتراک است؛ برندی که ما آن را نخستینبار با کشندههای هوو شناختیم!
نخستینبار اخبار عرضه VGV U75 plus با نام پارس خودرو منتشر شد. گویا این خودروساز قصد داشت کراساوور سینوتراک را در خطوط مونتاژ خود به تولید برساند. بااینحال سایپا و پارس خودرو تصمیم گرفتند بهجای محصول VGV، کراساوور زوتی T300 را جایگزین کنند. به همین دلیل این کراساوور توسط یکی از خودروسازان خصوصی به بازار ایران عرضه خواهد شد. بنابر شنیدهها، تا این لحظه ایلیا خودرو عرضه این محصول را به بازار ایران بر عهده گرفته است.
برند VGV زیرشاخه مرتبط با خودروهای سبک شرکت سینوتراک است. لوگوی این شرکت هیچ تفاوتی با نشان سینوتراک ندارد. تنها بهجای عبارت CNHTC (China National Heavy Duty Truck Group)، عبارت VGV زیر آن درج شده است. برند VGV تنوع محصولات اندکی دارد و تاکنون دو کراساوور و یک پیکاپ را به بازار عرضه کرده است. این محصولات شامل پیکاپ VGV VX7، کراساوور VGV U70 و کراساوور VGV U75 plus میشود که بهزودی مورد آخری را در بازار ایران مشاهده خواهیم کرد.
بهتر است پیش از پرداختن به طراحی ظاهری یا امکانات رنگارنگ کابین، به برگ برنده این چینی ناشناس بپردازیم. مهمترین نقطه قوت کراساوور سینوتراک، پیشرانه آن است. اکثر خودروهای چینی بازار ایران از موتورهای 1.5 لیتری بهره میبرند، اما زیر کاپوت VGV U75 plus پیشرانه دولیتری قرار دارد. این موتور به توربوشارژر نیز مجهز شده است، بنابراین راندمان آن در نگاه اول راضیکننده خواهد بود.
پیشرانه دولیتری توربوشارژر VGV U75 plus حداکثر 221 اسببخار قدرت و 385 نیوتنمتر گشتاور آزاد میکند. گیربکس هشتسرعته اتوماتیک نیز وظیفه انتقال قدرت به چرخها را بر عهده دارد. همانند بسیاری از کراساوورهای چینی دیگر، سیستم انتقال قدرت VGV U75 plus تنها نیرو را به دیفرانسیل جلو ارسال میکند و خبری از سیستم چهار چرخ محرک در این خودرو نیست. بااینحال برای یک کراساوور شهری با ارتفاع نهچندان زیاد از سطح زمین، کشش و شتاب در اولویت بالاتری قرار میگیرد.
وزن خالص سینوتراک VGV U75 plus در کاتالوگ رسمی 1680 کیلوگرم عنوان شده است که با پیشرانه آن تا حدودی تناسب دارد. حداکثر سرعت این خودرو نیز 210 کیلومتر بر ساعت عنوان شده است. بااینحال بایستی تا زمان عرضه کراساوور VGV منتظر بمانیم تا شتاب آن را در شرایط جوی ایران مشاهده کنیم.
در سوی مقابل این نقطه قوت، پاشنه آشیل VGV U75 plus قرار دارد. پیشرانه این کراساوور از استاندارد عدم آلایندگی یورو 6 پیروی میکند و بنابراین به سوخت با کیفیت بالا نیاز دارد که در تمامی نقاط ایران قابل دسترسی نیست. ظرفیت مخزن سوخت این خودرو نیز 58 لیتر اعلام شده است. سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و مولتیلینک در عقب، از دیگر مشخصههای فنی این خودرو هستند.
با وجود آنکه برند VGV یکی از تازهواردان بازار خودروهای سبک در چین محسوب میشود، اما بهنظر میرسد درزمینه طراحی عملکرد قابلقبولی را بر جای گذاشته است. طراحی VGV U75 plus شباهت بسیاری به خودروهای بورگوارد دارد. به عبارت دیگر، میتوان الگوهای طراحی اروپایی را در ظاهر این خودرو مشاهده کرد. طراحی VGV U75 plus بهصورت منطقی انجام شده است و از الگوهای فانتزی و عجیب آسیایی در آن خبری نیست. رینگهای 18 اینچی در نمای جانبی نیز تناسب خوبی با ابعاد خودرو دارند و طراحی ظاهری آنها نیز قابلتوجه است.
کراساوور VGV با ابعاد 4825×1870×1691 میلیمتر، یک کراساوور متوسط محسوب میشود. فاصله بین دو محور این خودرو نیز 2.8 متر است که آن را به یک خودروی خانوادگی کامل تبدیل میکند. این خودرو در چین با آرایش 5، 6 یا 7 صندلی به بازار عرضه میشود؛ اما مشخص نیست نسخه عرضهشده در بازار ایران چند صندلی خواهد داشت. بااینحال اگر صندلیهای ردیف سوم و دوم خودرو را تا کنید، 1800 لیتر فضای بار در اختیار شما قرار خواهد گرفت که برای موقعیتهای ضروری مطلوب خواهد بود.
طراحان سینوتراک برای خلق کابین VGV U75 plus سعی کردهاند تا ظاهری لوکس را ایجاد کنند. کابین این خودرو از تریم دو رنگ مشکی و مارون بهره میبرد و استفاده از چرم مصنوعی در آن فراگیر است. همچنین یک پنل لمسی بزرگ به شکل عمودی در میانه کابین نصب شده است که کنترل سیستم چندرسانهای و سیستم تهویه از طریق آن صورت میگیرد. فرمان خودرو نیز از نوع دیکات است و انبوهی از دکمههای کنترلی مختلف روی آن قرار گرفتهاند.
کراساوور سینوتراک VGV U75 plus در بازار ایران با فیدلیتی پرایم، فیدلیتی پرستیژ و فونیکس تیگو 8 پرو رقابت خواهد کرد، ازاینرو توقع داریم تا امکانات رفاهی و ایمنی متنوعی را در کابین این خودرو مشاهده کنیم. این خودرو در چین با دو تیپ عرضه میشود که تنها تفاوت عمده تیپ میانرده و فولآپشن، سیستم هشدار خروج از خط و سیستم هشدار تصادف جلو است.
ازجمله امکانات VGV U75 plus میتوان به این موارد اشاره کرد: فرمان برقی، رینگهای آلیاژی، تریم چرمی کابین، شش کیسه هوا، اتوهلد، سیستم پایش فشار باد تایرها، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، دوربین 360 درجه، دوربین عقب، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی، آینه الکتروکرومیک و کروز کنترل. برای این کراساوور سه حالت رانندگی اقتصادی (اکو)، نرمال و اسپرت در نظر گرفته شده است. همچنین گیربکس خودرو از حالت رانندگی در برف نیز پشتیبانی میکند.
قیمت VGV U75 plus در چین برای تیپ میانرده 21500 دلار (یک میلیارد و 75 میلیون تومان) و برای تیپ فولآپشن 22900 دلار (یک میلیارد و 145 میلیون تومان) تعیین شده است. با توجه به سابقه قیمتگذاری سایر خودروهای چینی در بازار داخل، بایستی انتظار داشت تا این کراساوور متوسط چینی با نرخی بیش از 1.5 میلیارد تومان به بازار عرضه شود. بااینحال اگر ایلیا موتور بتواند کراساوور VGV را با قیمتی کمتر از تیگو 8 پرو به بازار عرضه کند، رقابت جذابی بین این دو کراساوور متوسط چینی در بازار ما شکل خواهد گرفت.
پاسخ ها