سیما رادمان

سیما رادمان

دانشجوی مهندسی مخابرات؛ اهل تهران، همیشه در حال یادگیری

آغاز مرحله جدید قانون DMA اتحادیه اروپا؛ غول های فناوری باید شرایط خود را اعلام کنند

آغاز فاز جدید قانون DMA اتحادیه اروپا؛ غول‌های فناوری باید شرایط خود را اعلام کنند

قانون بازارهای دیچیتال اتحادیه اروپا حالا وارد فاز جدیدی شده است تا غول‌های فناوری سرویس‌های تأثیرگذار خود را معرفی کنند.

غول‌های دنیای فناوری احتمالاً امروز را در تقویم خود ثبت خواهند کرد، چون قانون بازارهای دیجیتال (DMA) اتحادیه اروپا که در ماه نوامبر پارسال اجرایی شده بود، پس از گذشت شش ماه حالا به مرحله مشمولیت رسیده است. اکنون شرکت‌های بزرگ با اعلام شرایط سرویس‌های خود، به اتحادیه اروپا اجازه می‌دهند تا درباره سرنوشت‌شان تصمیم‌گیری کند.

به‌گزارش تک‌کرانچ، گام مهم بعدی طی ماه‌های آینده رقم خواهد خورد؛ زمانی که کمیسیون اروپا پس از بررسی شرایط شرکت‌ها تصمیم می‌گیرد که کدام کسب‌وکار مشمول قوانین ضدانحصار جدید آن‌ها خواهد بود و باید خود را با این مقررات وفق دهد یا جریمه بپردازد.

کمیسیون اروپا در بیانیه‌ای به مناسبت آغاز فاز جدید این قانون اعلام کرد: «حالا که DMA به مرحله مشمولیت رسیده است، دروازه‌دارهای احتمالی که مشمول آستانه‌های کمی مشخص‌شده هستند، تا 3 ژوئیه [12 تیر] فرصت دارند تا سرویس‌های پلتفرم مرکزی خود را به کمیسیون اعلام کنند. سپس کمیسیون 45 روز کاری (تا 6 سپتامبر [15 شهریور]) زمان خواهد داشت تا تصمیم بگیرد که شرکت‌ها در چارچوب‌های مشخص قرار دارند یا خیر و دروازه‌دارها معرفی شوند. سپس دروازه‌دارها شش ماه (یعنی تا 6 مارس 2024 [16 اسفند 1402]) فرصت خواهند داشت تا از پیش‌نیازهای DMA تبعیت کنند.»

آغاز فاز جدید قانون DMA اتحادیه اروپا؛ غول‌های فناوری باید شرایط خود را اعلام کنند

اتحادیه اروپا DMA را برای چه شرکت‌هایی در نظر گرفته است؟

براساس قانون بازارهای دیجیتال، گروهی از شرکت‌های بزرگ که تحت عنوان دروازه‌دارهای اینترنت مورد خطاب قرار گرفته‌اند، باید از قوانین جدیدی پیروی کنند. این شرکت‌ها با چند معیار مشخص شناخته خواهند شد. مثلاً باید حداقل یک سرویس پلتفرم مرکزی داشته باشند. این سرویس می‌تواند شامل موتورهای جستجو، شبکه‌های اجتماعی، اپ استورها، پیام‌رسان‌ها، دستیارهای مجازی، مرورگرهای وب و سیستم عامل‌ها باشد.

به‌علاوه، این شرکت‌ها باید بازار بزرگی داشته باشند و درآمد سالانه‌شان در منطقه اقتصادی اروپا از 7.5 میلیارد یورو فراتر رفته باشد. البته اگر درآمد آن‌ها در سه سال مالی اخیر به این مقدار نرسیده باشد، چنان‌چه ارزش بازارشان در سال مالی گذشته حداقل 75 میلیارد دلار باشد، همچنان مشمول این قوانین خواهند بود.

اتحادیه اروپا چندین شرط دیگر را هم در DMA لحاظ کرده است. بااین‌حال، در شرایط حاضر به‌نظر می‌رسد که شرکت‌هایی مثل اپل، آمازون، گوگل، متا و مایکروسافت در این دسته قرار خواهند گرفت.

سیما رادمان
سیما رادمان دانشجوی مهندسی مخابرات؛ اهل تهران، همیشه در حال یادگیری

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋