سیما رادمان

سیما رادمان

دانشجوی مهندسی مخابرات؛ اهل تهران، همیشه در حال یادگیری

فضاپیمای AIM ناسا پس از 15 سال بررسی قدیمی ترین ابرهای زمین بازنشسته می شود

فضاپیمای AIM ناسا پس از 15 سال بررسی قدیمی‌ترین ابرهای زمین، بازنشسته می‌شود

AIM اولین‌بار در سال 2007 به فضا پرتاب شد و تاکنون در فاصله 595 کیلومتری زمین درحال بررسی ابرهای زمین بوده است.

در 15 سال گذشته، ناسا با یک فضاپیمای کوچک درحال کاوش در لبه فضا بوده و ابرهای گریزان تشکیل‌شده در لایه مزوسفر زمین را بررسی کرده است. اما این فضاپیما دیگر مانند گذشته عمل نمی‌کند و همین امر باعث شده است تا آژانس فضایی تصمیم بگیرد که مأموریت خود را پایان دهد.

ناسا در وبلاگ خود اعلام کرد این فضاپیما که هواشناسی یخ در مزوسفر یا به‌اختصار AIM نام دارد، پس از اینکه انرژی باتری‌های خود را از دست داد، دیگر نمی‌توانست داده‌های موردنیاز را منتقل کند و همین موضوع باعث شد تا عملیات آن به‌طور رسمی به پایان برسد.

مشکل فضاپیما AIM ناسا

فضاپیما AIM

مشکلات AIM با باتری‌های خود اولین‌بار در سال 2019 گزارش شده بود. با‌این‌حال فضاپیما در آن زمان هنوز به‌اندازه کافی سالم بود که بتواند مقدار مناسبی از داده‌ها را به تیم تحقیقاتی زمین ارسال کند. اما اکنون ناسا توضیح می‌دهد که اخیراً اوضاع برای AIM بدتر شده است و فضاپیما قادر به جمع‌آوری داده‌ها و دریافت دستورات از مرکز کنترل مأموریت نیست.

نکته قابل‌توجه دیگر اینکه این فضاپیما در مداری با فاصله 595 کیلومتر بالاتر از سطح زمین می‌چرخد؛ بنابراین تعویض باتری آن توسط ناسا یک امر دور از دسترس است.

ناسا در بیانیه خود نوشت که تیم این مأموریت تصمیم گرفته است تا فضاپیما را کنار بگذارد؛ هرچند آن‌ها همچنان به مدت دو هفته به نظارت بر ارتباطات AIM ادامه خواهند داد تا شاید فضاپیما بتواند مجدداً راه‌اندازی شود و سیگنالی را ارسال کند.

AIM در سال 2007 به فضا پرتاب شد و تاکنون در مداری دایره‌ای و همگام با خورشید به دور زمین می‌چرخد. با قرارگرفتن در این موقعیت، AIM توانسته است بلندترین ابرهای زمین را که بر فراز قطب شمال و جنوب تشکیل شده‌اند، بررسی کند. هدف اصلی این مأموریت ناسا این بوده است که متوجه شود چرا ابرهای درخشان شبانه که فقط در هوای گرگ‌و‌میش قابل رؤیت هستند، تشکیل می‌شوند.

ناسا این مأموریت را فقط برای دو سال برنامه‌ریزی کرده بود، اما تاکنون داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط AIM منجر به 379 مقاله علمی شده است.

سیما رادمان
سیما رادمان دانشجوی مهندسی مخابرات؛ اهل تهران، همیشه در حال یادگیری

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋