siavash.mjj

siavash.mjj

رزین تبادل یونی چیست؟

به دانه های پلیمری که دارای دو قطب مثبت ومنفی می باشند و به طور طبیعی در صمغ درختان یافت می شوند، رزین تبادل یونی گفته می شود. این ذرات ریز، توانایی بالایی در تبادل یون داشته و قدرت جذب و اتصال بسیار زیادی دارند. رزین تبادل یونی، به دو نوع آنیونی و کاتیونی نقسیم می شود که این ذرات بر اساس اینکه کاتیون هستند یا آنیون، دارای کاربردهای متفاوتی می باشند. به طور کلی، از رزین های تبادل یونی در فرآیند سختی گیری آب، جهت حذف یون های سختی آور (کلسیم و منیزیم ) و آزاد نمودن سدیم در آب استفاده می شود. در ادامه مطلب به بررسی خصوصیات، کاربردها و سایر مواردی که پیش از خرید رزین تبادل یونی لازم است بدانید، خواهیم پرداخت.

انواع رزین تبادل یونی

همانطور که گفته شد، رزین های تبادل یونی به دو دسته آنیونی و کاتیونی تقسیم می شوند که خصوصیات هر یک به شرح زیر می باشد:

  • رزین کاتیونی: این نوع از رزین های تبادل یونی، دارای خاصیت اسیدی و قطب های مثبت هستند و با توجه به قدرت جذب و توانایی تبادل یون، به دو گروه قوی و ضعیف تقسیم میشوند. رزین کاتیونی قوی، همانطور که از نامش پیداست؛ نسبت به جذب یون های مثبت قوی تر از رزین کاتیونی ضعیف عمل می نماید و برای استفاده در سختی گیرهای آب، کاربردی ترند.
  • رزین آنیونی: رزین های آنیونی، دارای خاصیت باز و قلیایی بوده و مانند نوع کاتیونی دارای دو گروه رزین آنیونی قوی و رزین آنیونی ضعیف می باشند. در این گروه از رزین های تبادل یونی نیز، رزین آنیونی قوی، توانایی بیشتر در جذب آنیون های نیتریک اسید و کلریدریک اسید دارند.

ویژگی های فیزیکی و شیمیایی رزین های کاتیونی و آنیونی

  •  تمایل زیاد به جذب رطوبت در محیط
  • دارای خاصیت چسبندگی و عدم انحلال پذیری در آب
  • شکل ظاهری کروی و ریز
  • موجود دررنگ های سفید و زرد
  • چگالی g/L 560- 960 (lb/ft^3 35- 60) در رزین های خیس
  • اندازه ذرات 0.3 تا 1.2 میلیمتر
  • عدم پایداری در استفاده مداوم و شرایط خاص

کاربرد رزین های تبادل یونی

عمده ترین کاربرد رزین های تبادل یونی در تصفیه آب و فاضلاب می باشد که در دستگاه های سختی گیر رزینی، به رفع سختی و زلال سازی آب می پردازند. همچنین، استفاده در دستگاه دیونایزر، رنگبری شربت قند، حذف نیترات از آب، حذف آهن از آب و ... نیز از دیگر کاربردهای رزین تبادل یونی می باشد.

قیمت رزین تبادل یونی

تعیین قیمت رزین تبادل یونی به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله آنها می توان به نوع رزین، برند تولید کننده و وارداتی بودن آن اشاره نمود. همچنین، نواسانات ارزی تاثیر مستقیم بر قیمت رزین های آنیونی و کاتیونی دارد که حتما باید به آن توجه شود.

احیای رزین های تبادل یونی

رزین های تبادل یونی، پس از چندین بار استفاده در تصفیه خانه ها، خاصیت خود را به مرور از دست می دهند و نیاز به احیا شدن دارند. به طوری که می توان گفت؛ یون های آنیونی و کاتیونی در هر شرایطی که باشند باید پس از چند بار استفاده به وسیله مواد شیمیایی خاص احیا شوند. در رزین آنیونی از هیدروکسید کربن و رزین کاتیونی از اسید سولفوریک برای احیا استفاده می شود و باید توجه داشت که اگر رزین ها ضعیف باشند به مواد شیمیایی کمتری برای احیا نیاز دارند. کیفیت رزین ها و در نتیجه قیمت آنها، رابطه مستقیم با احیای رزین های تبادل یونی دارد و طول عمر رزین ها در این فرآیند تا 8 سال می تواند اضافه شود.

 

 

siavash.mjj
siavash.mjj

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋