روش های راه اندازی الکتروموتور
راهاندازی الکتروموتور به عوامل مختلفی بستگی دارد. راهاندازی الکتروموتور AC و DC را بررسی میکنیم:
۱. آمادهسازی
– بررسی تجهیزات: قبل از هر چیز، مطمئن شوید که الکتروموتور و تجهیزات الکتریکی دیگر سالم هستند.
– نصب صحیح: الکتروموتور باید به درستی نصب شده باشد و تمامی اتصالات برقی به درستی انجام شده باشد.
۲. اتصال برق
– اتصال به منبع تغذیه: الکتروموتور را به منبع تغذیه متصل کنید. برای موتورهای AC، معمولاً از سیستم تکفاز یا سهفاز استفاده میشود.
۳. راهاندازی
– استفاده از کلید: از کلید یا کنترلکننده مناسب برای راهاندازی موتور استفاده کنید. برخی موتورها به کنترلکنندههای خاصی نیاز دارند.
– بررسی بار: اطمینان حاصل کنید که بار متصل به موتور مناسب است و بار اضافی وجود ندارد.
۴. بررسی عملکرد
– نظارت بر عملکرد: پس از راهاندازی، عملکرد موتور را زیر نظر داشته باشید. به صدا، لرزش و دما توجه کنید.
– تنظیمات لازم: در صورت نیاز، تنظیمات مربوط به سرعت یا گشتاور را انجام دهید.
۵. خاموش کردن
– قطع برق: پس از اتمام کار، موتور را خاموش کنید و از قطع کردن منبع تغذیه اطمینان حاصل کنید.
نکات ایمنی
– ایمنی برق: همیشه قبل از انجام هرگونه کار بر روی الکتروموتور، برق را قطع کنید.
– استفاده از تجهیزات حفاظتی: از دستکش و عینک ایمنی استفاده کنید.
راه اندازی DOL الکتروموتور
روش Direct on line یا مستقیم ساده ترین و رایج ترین شیوه استارت زدن موتور است و بین منبع برق و الکترو موتور هیچ چیزی قرار نمی گیرد.به این روش تک ضرب نیز گفته می شود. در این متد برق از منبع به وسیله یک کانکتور به موتور می رسد در واقع کانکتور برق سه فاز و یا تک فاز را به موتور می رساند و یا جریان آن را قطع می کند.
راه اندازی موتور سه فاز با اتوترانس (کمپانساتور)
در این روش، با استفاده از یک اتوترانسفورماتور کاهنده که مابین شبکه و موتور قرار می گیرد، ولتاژ وارد سیم پیچ های اتوترانسفورماتور شده، آن را کم کم اضافه کرده تا موتور با ولتاژ پایین شروع به کار کرده، جریان راه اندازی کاهش یابد.
سپس، ولتاژ را تا جایی اضافه می کنیم که برابر ولتاژ نامی موتور شده و تمام ولتاژ شبکه مستقیماً به سیم پیچ های موتور برسد. در این نوع راه اندازی، جریان راه اندازی به خوبی کنترل می شود و بهترین روش راه اندازی است. اما به دلیل هزینه بالا فقط در موتورهای با قدرت زیاد مورد استفاده قرار می گیرد.
به عبارت دیگر برای کاهش جریان ابتدا ولتاژ را پایین آورده و پس از راه اندازی موتور ولتاژ را افزایش داده تا به ولتاژ نامی برسد.
نکته ای که باید در این قسمت به آن توجه شود آن است که ولتاژ پایین اجازه راه اندازی موتور با بارش را ندهد. بنابراین موتور راه اندازی نمی شود. این روش نیز کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.
راه اندازی الکتروموتور سه فاز به روش اضافه کردن مقاومت ها در مدار روتور
این روش یکی از راه های کاهش جریان راه اندازی افزایش مقاومت در مسیر روتور می باشد که این روش تنها برای موتور با روتور سیم پیچی شده امکان پذیر است.
در این روش، مقاومت های سیمی به صورت سری در مدار سیم پیچی روتور قرار گرفته، در لحظه راه اندازی، ولتاژ شبکه پس از عبور از مقاومت ها وارد سیم پیچ استاتور شده، در نتیجه، موجب کاهش ولتاژ ورودی الکتروموتور می شود و جریان راه اندازی نیز کاهش می یابد.
پس از اینکه موتور به دور نامی رسید، به صورت مرحله ای به وسیله کلید، مقاومت ها را از مدار خارج می کنیم تا ولتاژ مستقیماً به سیم پیچ های موتور متصل شود (مقاومت ها تنها در لحظۀ راه اندازی به صورت پله ای از مدار خارج می شوند). معمولاً از این روش کمتر استفاده می شود.
راه اندازی الکتروموتور با قرار دادن مقاومت در مسیر استاتور
در این روش به منظور کاهش جریان، مقاومت هایی به صورت پله ای در مدار قرار گرفته که پس از راه اندازی موتور از مدار خارج می شوند. این روش نیز به دلیل مشکلاتی که برای خارج کردن مقاومت ها، زمان و تجهیزات مورد نیاز دارد کمتر استفاده می شود
راه اندازی الکتروموتور با سافت استارتر
سافت استارتر وسیلهای است که با استفاده از تجهیزات برق صنعتی مانند تریستور جریان راهاندازی را کاهش میدهد. با استفاده از سافت استارتر مشکل جریان بالا در هنگام راه اندازی و آسیب به موتور حل میشود.
سافت استارتر یا راه انداز نرم سبب کاهش ولتاژ راه اندازی و به دنبال آن کاهش گشتاور خواهد شد. استفاده از این روشِ راه اندازی برای موتورهایی که بار ندارند یا بار سبک دارند، مناسب است. سافت استارترها به عنوان یک سیستم حفاظتی عمل میکنند اما کنترلی بر روی دور موتور نخواهند داشت.
روش راه اندازی ستاره مثلث
این روش محبوب ترین روش راه اندازی موتور است. در این روش موتور با سربندی ستاره و در حالت بی باری وارد مدار می شود و پس از دستیابی به سرعت مناسب به حالت مثلث تغییر وضعیت می دهد.
در این روش به سه کنتاکتور، یک تایمر و یک رله اضافه بار دمایی نیاز است. کنتاکتور ها از کنتاکتور مورد استفاده در روش مستقیم کوچک ترند چرا که تنها وظیفه کنترل جریان سیم پیچ موتور را بر عهده دارند.
دو کنتاکتور که با نام های کنتاکتور اصلی و کنتاکتور مثلث شناخته می شوند، در زمان راه اندازی در حالت قطع قرار می گیرند، کنتاکتور ستاره در زمان راه اندازی تنها جریان اتصال ستاره (که 33 درصد جریان نامی است) راه اندازی می شود.
مقایسه روش های راه اندازی الکتروموتور
راهاندازی الکتروموتورها میتواند به روشهای مختلفی انجام شود که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. در اینجا به مقایسه چند روش متداول راهاندازی الکتروموتور میپردازیم:
۱. راهاندازی مستقیم (Direct On-Line – DOL)
مزایا:
– سادگی: مدار بسیار ساده و کمهزینه است.
– سرعت: موتور به سرعت به حداکثر گشتاور میرسد.
– نیاز به تجهیزات کم: فقط یک کلید و مدار قطع و وصل نیاز است.
معایب:
– جریان راهاندازی بالا: جریان راهاندازی ممکن است تا ۵ تا ۷ برابر جریان نامی باشد که میتواند به شبکه برق آسیب بزند.
– آسیب به تجهیزات: شوکهای ناگهانی میتواند به موتور و سایر تجهیزات آسیب برساند.
۲. راهاندازی با مقاومت (Resistance Starting)
مزایا:
– کاهش جریان راهاندازی: با استفاده از مقاومت، جریان اولیه کاهش مییابد.
– کنترل گشتاور: امکان کنترل گشتاور در زمان راهاندازی وجود دارد.
معایب:
– اتلاف انرژی: مقداری انرژی در مقاومت هدر میرود.
– پیچیدگی مدار: نیاز به تجهیزات اضافی برای کنترل مقاومت دارد.
۳. راهاندازی ستاره-مثلث (Star-Delta Starting)
مزایا:
– کاهش جریان: در مرحله اول، موتور در حالت ستاره (Star) راهاندازی میشود که جریان کمتری مصرف میکند.
– گشتاور مناسب: گشتاور اولیه قابل قبول است.
معایب:
– پیچیدگی مدار: نیاز به سوئیچها و کنترلرهای اضافی دارد.
– تغییرات ناگهانی: ممکن است تغییر ناگهانی از حالت ستاره به مثلث باعث شوک به بار شود.
۴. راهاندازی با نرمافزار (Soft Starter)
مزایا:
– کنترل دقیق: امکان کنترل دقیق بر روی جریان و گشتاور در زمان راهاندازی وجود دارد.
– کاهش شوک: کاهش شوکهای مکانیکی به موتور و بار.
معایب:
– هزینه بالا: هزینه خرید و نصب نرمافزار بیشتر از سایر روشهاست.
– نیاز به تنظیمات: نیاز به تنظیمات اولیه برای عملکرد بهینه دارد.
۵. راهاندازی با اینورتر (Variable Frequency Drive – VFD)
مزایا:
– کنترل سرعت: امکان کنترل سرعت و گشتاور موتور در طول کارکرد.
– کاهش مصرف انرژی: صرفهجویی در مصرف انرژی به دلیل کنترل بهتر بر روی موتور.
معایب:
– هزینه بالا: هزینه خرید و نصب اینورتر بیشتر از سایر روشهاست.
– پیچیدگی سیستم: نیاز به دانش فنی برای نصب و تنظیمات.
۶.راهاندازی الکتروموتور با اتوترانسفورماتور
مزایا:
– کاهش قابل توجه جریان راهاندازی
– امکان کنترل دقیقتر ولتاژ
– افزایش عمر مفید موتور
معایب:
– نیاز به تجهیزات اضافی (اتوترانسفورماتور)
– هزینه بیشتر نسبت به روشهای سادهتر
جمعبندی
انتخاب روش مناسب بستگی به نوع بار، اندازه موتور، شرایط شبکه برق و هزینههای مربوطه دارد. برای بارهای سنگین یا حساس، استفاده از روشهای پیشرفتهتر مانند نرمافزار یا اینورتر توصیه میشود، در حالی که برای بارهای سبک، روشهای سادهتری مانند DOL یا راهاندازی ستاره-مثلث ممکن است کافی باشد.
نمایندگی فروش انواع الکتروموتور صنعتی
شرکت آداک تجهیز افلاک مهر تبریز با در اختیار داشتن پرسنل متخصص و مجرب در زمینه خدمات مهندسی و تامين كالاي مورد نياز صنايع نفت، گاز و پتروشيمي و کاخانجات تولیدی در راستای قطعات و تجهیزات مربوط به تجهیزات صنعتی و اتوماسیون صنعتی فعالیت خود را از سال 1390 با قرار گرفتن در لیست تامین کنندگان واحدهای صنعتی به صورت رسمی آغاز نموده است. این مجموعه مفتخر است که توانسته با همکاری مستقیم شرکتهای تولیدی داخلی و خارجی و حذف واسطه تجهیزات و قطعات مربوط به این صنف را تامی ن نماید. در این راستا این شرکت انواع برندهای ایرانی و خارجی الکتروموتور را با کیفیت و بصورت تک فاز و سه فاز در برندهای الکتروموتور موتوژن، الکتروموتور الکتروژن، الکتروموتور جمکو، الکتروموتور الکتروژن، الکتروموتور زیمنس، الکتروموتور ABB، الکتروموتور گوانگلو، الکتروموتور ایلماز، الکتروموتور کاجیلی، و … را در توان های مختلف و گارانتی و خدمات پس از فروش تحویل مشتریان خود می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت قیمت بروز انواع الکتروموتورهای صنعتی میتوانید با کارشناسان این شرکت در ارتباط باشید.
پاسخ ها