hypersanat tabriz

hypersanat tabriz

لوله مانیسمان

 

 

لوله مانیسمان

لوله‌ مانیسمان که در بازار به نام لوله‌های بدون درز نیز مشهور هستند نوعی از لوله های فولادی هستند که در فرایند تولید این لوله‌ها، هیچ‌گونه جوش در بدنه آن‌ها انجام نمی‌گیرد. به دلیل یکدست‌بودن بدنه این لوله‌ها، و عدم وجود جوشکاری در فرآیند تولید لوله‌ مانیسمان ، دارای استحکام بالایی می باشند و از لحاظ قیمت نیز از سایر لوله‌ها گران‌تر محسوب می‌شود آسیب‌پذیری بسیار کمی دارند. برای تولید لوله‌ مانیسمان برخلاف سایر لوله‌ها از شمش استفاده می‌شود.

تفاوت لوله‌ مانیسمان و درزدار

به‌طور کلی، لوله‌های جوشی در مقایسه با لوله های مانیسمان ضعیف تر می باشند، زیرا شامل یک درز جوش هستند. لوله بدون درز فاقد این نقص ساختاری است و ایمن تر در نظر گرفته می‌شود. البته تکنیک‌های تولید لوله تا حدودی بهبود یافته‌اند و کیفیت لوله‌های جوشی نیز افزایش یافته‌ است.

لوله بدون درز برای بسیاری از کاربردهای فشار بالا و دمای بالا در صنعت نفت و گاز، تولید برق و داروسازی کاربرد دارد. لوله‌های جوشی تا زمانیکه دما، فشار و سایر متغیرها از پارامترهای ذکر شده در استاندارد عبور نکند، در تمام صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کاربرد لوله‌ مانیسمان

با وجود اینکه کاربرد لوله‌ مانیسمان نسبت به انواع دیگر لوله محدودتر است، اما در صنایع حساس استفاده شده و به کار بردن آن‌ها بسیار مهم و حیاتی است. همان‌طور که ذکر شد ویژگی منحصر به فرد لوله‌ مانیسمان عدم وجود درز و جای جوش و یک تکه بودن آن است که سبب افزایش مقاومت در برابر فشار شده و از ضریب اطمینان بالایی برخوردار است. از کاربردهای این لوله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صنایع پالایشگاهی
  • خط لوله انتقال و استخراج نفت و گاز
  • نیروگاه‌های تولید انرژی
  • شرکت‌های پتروشیمی
  • مبدل گرمایی و حرارتی
  • آبرسانی صنعتی
  • آبرسانی برای کشاورزی
  • عایق کابل‌های فشار قوی برق

کاربرد رده ۲۰ این لوله ها بیشتر در گاز کشی داخل ساختمان و به شکل توکار مورد استفاده قرار می­گیرد. دلیل استفاده لوله بدون درز رده ۲۰ در گاز کشی ساختمان نیز به این دلیل است که، در صورت رخ دادن زلزله یا نشست ساختمان و یا تخریب آن، چون درز ندارند آسیبی که می­بینند کمتر خواهد بود. در صورتی که این لوله ها در اثر این اتفاقات خم شوند، ترک یا شکاف برنمی­دارند. لذا حتما باید از این لوله ها استفاده شود.

کاربرد رده ۴۰ این لوله ها در برج ها و خطوط آتش نشانی است.

کاربرد رده ۴۰ به بالای این لوله ها، در مکان­ هاییست که فشار و حساسیت کاری بسیار بالا می­باشد. از این جمله می توان به خطوط لوله صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و نیروگاه­­های حرارتی یا سیکل ترکیبی (خورشیدی) و تجهیز پالایشگاه اشاره کرد.

انواع لوله‌ مانیسمان

 استانداردهای لوله‌ مانیسمان طبق کاربرد، سایز و رده‌ به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود. این لوله‌ها معمولاً در دو سایز 6 و 12 متری و رده‌های ۲۰، ۴۰، ۶۰، ۸۰، ۱۲۰ و ۱۴۰ تولید می‌شوند که رده‌های ۲۰ و ۴۰ نسبت به دیگر انواع موجود بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

استانداردهای لوله‌ مانیسمان

لوله‌ مانیسمان دارای چهار نوع استاندارد جهانی هستند؛ استانداردهای ASTM، API، ASME و DIN از استانداردهای مرسوم این نوع لوله است.

  • استاندارد DIN

استاندارد DIN از استانداردهای بین المللی لوله‌ مانیسمان است. در این نوع استاندارد ابعاد لوله اهمیت زیادی دارد. استاندارد لوله DIN 2448 ویژه لوله‌های بدون درز و لوله‌های مانیسمان است که خود شامل چهار نوع از استانداردهای DIN است که در این مدل تجمیع شده است.

  • استاندارد ASTM

ASTM یک استاندارد در مورد آلیاژ لوله‌ مانیسمان است. از مهم ترین استانداردهای لوله‌ مانیسمان ASTM A53 و ASTM A106 اشاره نمود. لوله‌های مانیسمان A53 بیشتر برای انتقال مواد با فشار کم مناسب است. معمولا در انتقال بخار، هوا، آب، نفت و موارد مشابه معمولا از این نوع استاندارد استفاده می‌کنند. لوله‌های مانیسمان A106 برای پروژه های ویژه‌تر و خاص‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند. مواد با فشار بالا و حرارت بالا را نمی‌توان با هر لوله‌ای انتقال داد و این استاندارد مناسب این نوع کارها است.

فرآیند ساخت لوله‌ مانیسمان

لوله های بدون درز از قطعه شمش فولادی تولید می گردد. انتخاب شمش استوانه ای باعث صرفه جویی در هزینه می گردد. ابتدا شمش استوانه ای سرخ شده، توسط شلیک یا یک میله، دارای حفره ای می گرددلوله های مانیسمان ابتدا در سایزهای بزرگتر تولید می گردند، سپس با کشش گرم یا سرد، سایزهای کوچکتری تولید می گردد. سپس با عملیات ماشین کاری، محصول نهایی لوله بدست می آید.

مزایای لوله بدون درز

  1. مناسب برای فشارهای عملیاتی بالا هستند
  2. در اثر خم شدگی، ترک یا شکاف بر نمی­دارند
  3. به دلیل نداشتن خط جوش، مقاومت بسیار بالایی نسبت به خوردگی دارند
  4. به دلیل اینکه درز ندارند باعث می­شود تا لوله­ های بسیار محکمی در برابر فشار و تنش باشند
  5. به دلیل مقاومت بالای دیوار­ه های لوله مانیسمان در برابر دماهای بالا، تغییر شکل در این لوله­ ها بشدت کم است
  6. بخاطر ساختار و مواد اولیه بکار رفته، قدرت hoop و کششی بالاتری دارند

فروش انواع لوله‌ مانیسمان

قیمت لوله‌ مانیسمان معمولا براساس سایز و رده تعیین می شود. شرکت آداک تجهیز افلاک مهر تبریز با در اختیار داشتن پرسنل متخصص و مجرب در زمینه خدمات مهندسی و تأمين كالاي مورد نياز صنايع نفت، گاز و پتروشيمي و کاخانجات تولیدی در راستای قطعات و تجهیزات مربوط به تجهیزات برق ساختمان و اتوماسیون صنعتی فعالیت خود را از سال 1390 با قرار گرفتن در لیست تامین کنندگان واحدهای صنعتی به صورت رسمی آغاز نموده است. این مجموعه مفتخر است که توانسته با همکاری مستقیم شرکتهای تولیدی داخلی و خارجی و حذف واسطه تجهیزات و قطعات مربوط به این صنف را تامین نماید. در این راستا فروش انواع لوله‌ مانیسمان را در رده های 20،40 و 80 در برنامه کاری خود قرار داده است. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت قیمت بروز انواع لوله‌ مانیسمان میتوانید با کارشناسان این شرکت در ارتباط باشید

 

hypersanat tabriz
hypersanat tabriz

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋