شیرین سپیدنام

شیرین سپیدنام

طراح موشن گرافیک، دانشجوی گرافیک دانشگاه تهران
توسط ۱ نفر دنبال می شود

بهترین ماشین های چینی موجود در ایران که زیر دو میلیارد قیمت دارند

بازار خودرو ایران در سال ۱۴۰۴ بیش از هر زمان دیگری در تسخیر چینی‌هاست اما بهترین ماشین چینی در ایران دیگر صرفا یک گزینه اقتصادی نیست، بلکه گاهی در برابر رقبای کره‌ای و حتی ژاپنی هم قد علم می‌کند. برندهایی مثل چری، فیدلیتی، فونیکس و هایما با طراحی‌های مدرن بازار را به میدان نبردی تمام عیار تبدیل کرده‌اند.

دیجی کالا مگ: بازار خودرو ایران در سال ۱۴۰۴ بیش از هر زمان دیگری در تسخیر چینی‌هاست اما بهترین ماشین چینی در ایران دیگر صرفا یک گزینه اقتصادی نیست، بلکه گاهی در برابر رقبای کره‌ای و حتی ژاپنی هم قد علم می‌کند. برندهایی مثل چری، فیدلیتی، فونیکس و هایما با طراحی‌های مدرن بازار را به میدان نبردی تمام عیار تبدیل کرده‌اند. 

در چنین بازاری که تنوع مدل‌ها و رقابت بین برندها به اوج رسیده، انتخاب «بهترین ماشین چینی» دیگر به سادگی گذشته نیست. خریداران امروز تنها به ظاهر یا قیمت نگاه نمی‌کنند، بلکه مجموعه‌ای از عوامل فنی، رفاهی و اقتصادی را در نظر می‌گیرند تا مطمئن شوند انتخابشان هم در کوتاه‌مدت لذت‌بخش است و هم در بلندمدت مقرون‌به‌صرفه.

WhatsApp-Image-2022-08-12-at-12.31.02-PM

بر همین اساس، کارشناسان برای ارزیابی دقیق‌تر خودروهای چینی، شش معیار اصلی را مبنا قرار داده‌اند:

طراحی و کیفیت ساخت: چینی‌ها در چند سال اخیر از تقلید فاصله گرفته‌اند و حالا زبان طراحی مستقل دارند.

توان فنی و پایداری: موتور، گیربکس و عملکرد سیستم تعلیق در شرایط جاده‌ای ایران سنجیده می‌شود.

مصرف سوخت و دوام قطعات: مهم‌ترین دغدغه‌ی خریداران در شهرهایی با ترافیک و سوخت گران.

امکانات رفاهی و ایمنی: از تهویه دو‌منطقه‌ای گرفته تا ترمز خودکار و سنسور خواب‌آلودگی.

خدمات پس از فروش و قطعات: هرچقدر ماشین خوب باشد، بدون شبکه‌ی خدمات، کابوسی پرهزینه است.

ارزش خرید: ترکیب منطقی بین قیمت، کیفیت و تجربه‌ی رانندگی.

جدول مقایسه‌ بهترین ماشین‌ چینی در ایران

photo_2025-11-11_06-20-05

بهترین ماشین چینی در ایران از نظر فنی

در رقابت فنی، دو مدل بیش از بقیه می‌درخشند: فونیکس FX و لاماری ایما. هر دو با موتورهای توربوشارژ، گیربکس دوکلاچه و طراحی پرادعا وارد میدان شده‌اند، اما تفاوت‌هایی دارند که انتخاب را جذاب‌تر می‌کند.

تیگو ۸ پرو مکس

تیگو 8 پرو مکس همان خودرویی است که چری با آن می‌خواست ثابت کند چین دیگر فقط در ساخت پاوربانک و گوشی استاد نیست، بلکه می‌تواند SUVهایی بسازد که در برابر کره‌ای‌ها هم عرض‌اندام کنند. این غول ۷ نفره با موتور دو لیتری توربوشارژ و ۲۵۴ اسب بخار قدرت، درست مثل دانش‌آموزی است که در امتحان از روی دست کیا سورنتو تقلب کرده، اما نمره‌اش از خودش هم بالاتر شده! نسخه مکس بالاخره آن ضعف همیشگی خودروهای چینی یعنی نداشتن AWD را کنار گذاشته و حالا با سیستم دو دیفرانسیل و گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه‌تر، می‌تواند در مسیرهای لغزنده هم کم نیاورد. کابین مجلل با نمایشگرهای بزرگ و صندلی‌های راحت‌تر از مبل خانه‌ی مادربزرگ، آن را به یک انتخاب خانوادگی ایده‌آل تبدیل کرده است.

photo_2025-11-11_06-21-31

11-1

فونیکس FX

فونیکس کراس‌ اووری طراحی کرده که بیشتر از SUV بودن ژست لوکس و مدرن دارد. زیر کاپوتش موتور ۱.۶ لیتری توربوشارژ جا خوش کرده که با ۱۹۷ اسب بخار نیرو و گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه حس رانندگی اسپرت و چابکی را القا می‌کند. طراحی بدنه‌اش با جلو پنجره خاص و چراغ‌های باریک، برای نسل اینستاگرامی ساخته شده که اول از همه باید ماشین‌شان خوش عکس باشد. مصرف سوخت ۶.۹ لیتری و امکاناتی مثل رادار نقطه کور، ترمز خودکار و اتوهلد هم نشان می‌دهد این خودرو نه‌تنها خوش‌ تیپ بلکه اهل حساب‌وکتاب هم هست. در کل فونیکس FX گزینه‌ای است برای کسانی که می‌خواهند لذت رانندگی مدرن چینی را با اندکی هیجان و استایل تجربه کنند.

photo_2025-11-11_06-22-50

فونیکس-fx-شاخص-2

لاماری ایما

لاماری همان مدیر خوش‌پوش بازار خودروست ظاهر خاص، کابین اسپرت و شخصیتی مغرور. موتور توربوشارژ آن عملکردی سریع دارد. زیر آن طراحی خاص و چهره‌ی خشمگین موتوری ۱.۵ لیتری توربوشارژ با ۱۹۵ اسب بخار قدرت پنهان شده که اگرچه برای آفرود نیست ولی در سبقت‌های ناگهانی جاده چالوس به خوبی از پس رقبا برمی‌آید. گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه‌ هم دنده‌ها را نرم عوض می‌کند. درون کابین نورپردازی ۶۴ رنگ و نمایشگرهای دوگانه‌اش حسی از آینده را منتقل می‌کنند و حتی شاید لحظه‌ای فراموش کنید در یک خودروی چینی نشسته‌اید. سیستم‌های ایمنی متنوع، سانروف پانوراما و کول‌باکس هم تکمیل‌کننده‌ی شخصیت باهوش و باکلاس ایما هستند. البته مصرف سوختش کمی بالاتر از وعده‌های دفترچه است لاماری ایما برای کسانی ساخته شده که دوست دارند اسپرت‌سواری را با لوکس‌بودن ترکیب کنند.

photo_2025-11-11_06-24-15

photo_2025-11-11_06-46-50

بهترین ماشین چینی تا ۱ میلیارد تومان

در این بازه، گزینه‌ها محدود اما کاربردی‌ هستند. جک S3 و ام‌وی‌ام X22 Pro دو گزینه‌ی اقتصادی با طراحی مدرن و مصرف سوخت مناسب هستند. جک S3 با ظاهر ساده و موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی، انتخابی برای کسانی است که «ماشین فقط برای رفت‌و‌آمد» می‌خواهند. X22 Pro هم با رنگ‌های جذاب و کابینی جوان‌پسند، خودش را گزینه‌ای شهری و پرانرژی نشان می‌دهد.

بررسی جک S۳

این کراس‌اوور چینی با موتور ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی و گیربکس CVT، بیشتر دنبال آرامش و مصرف سوخت کم است تا هیجان و شتاب‌گیری. طراحی ظاهری‌اش ساده اما چشم‌نواز است و در نسخه‌های جدید با چراغ‌های LED و جلوپنجره بزرگ‌تر کمی پرادعا به نظر می‌رسد. داخل کابین هم ارگونومی خوبی دارد و صندلی‌هایش بسیار راحت‌ هستند. البته در سربالایی‌ها اگر پدال گاز را تا ته فشار دهید شاید مجبور شوید چند ثانیه منتظر بمانید تا موتور تصمیم بگیرد. اما در عوض فرمان‌پذیری خوب، دید وسیع و مصرف حدود ۷ لیتر در صد کیلومتر باعث شده S3 به انتخاب محبوب خانواده‌هایی تبدیل شود که می‌خواهند با کمترین هزینه، بیشترین حس SUV را تجربه کنند.

photo_2025-11-11_06-46-04

ام‌وی‌ام X۲۲ Pro

طراحی ام‌وی‌ام x22 pro با چراغ‌های باریک و رنگ‌بندی‌های دو‌تُن موتور انجام شده است. موتور ۱.۵ لیتری آن ۱۰۵ اسب بخار نیرو تولید می‌کند. اعدادی که شاید چشمگیر نباشند اما برای تردد روزمره و سفرهای خانوادگی کافی‌اند. گیربکس CVT جدید تعویض دنده‌ها را نرم و بی‌صدا انجام می‌دهد و سیستم تعلیقش هم نسبت به نسل قبلی نرم طراحی شده تا عبور از چاله‌های شهری با کمترین تکان همراه باشد. فضای داخلی نسبت به اندازه‌ی خودرو کاربردی و دل‌نشین است و نمایشگر ۹ اینچی، فرمان D‌ شکل و نورپردازی کابین حس مدرنی به راننده می‌دهد. در کل X22 Pro خودرویی است برای کسانی که بیشتر از سرعت به ظاهر، راحتی و تکنولوژی اهمیت می‌دهند.

photo_2025-11-11_06-43-49

بهترین ماشین چینی تا یک ۱.۵ میلیارد تومان

جک J4 با طراحی ساده، مصرف سوخت بهینه 5.8 لیتر و فضای جادار، گزینه‌ای اقتصادی و ایمن برای استفاده شهری است. هایما S5 کراس‌اوور با موتور توربو 169 اسب‌بخاری و امکانات مدرن، انتخابی جذاب برای خانواده‌ها در این رده قیمتی است.

خودروی جک J۴

جک J4 یک سدان کامپکت شهری است که با طراحی ساده و کاربردی، گزینه‌ای اقتصادی و مناسب برای استفاده روزمره محسوب می‌شود. این خودرو با موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی، 104 اسب بخار قدرت و 137 نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند و با گیربکس CVT و مصرف سوخت بهینه 5.8 لیتر در هر 100 کیلومتر، عملکردی قابل قبول در رده خود ارائه می‌دهد. جک J4 با وزن 1160 کیلوگرم، شتاب‌گیری مناسب و سواری نرمی به‌ویژه در محور جلو دارد، هرچند تعلیق عقب در دست‌اندازها کمی کوبش نشان می‌دهد. فضای داخلی و صندوق عقب 550 لیتری آن جادار بوده و با 5 ستاره ایمنی CNCAP، امنیت مطلوبی را تضمین می‌کند. امکانات رفاهی مانند کروز کنترل، سنسور نور، ترمزهای دیسکی (در نسخه آپشنال)، و سیستم صوتی با نمایشگر، ارزش خرید آن را در مقایسه با رقبا افزایش داده و جک J4 را به گزینه‌ای رقابتی در سدان‌های اقتصادی تبدیل کرده است.

DSC_3180

هایما S۵ کراس‌اوور

هایما S5 کراس‌اوور کامپکت چینی که از سال ۲۰۱۴ پا به عرصه گذاشت و در ایران از پاییز ۱۳۹۶ توسط ایران خودرو خراسان مونتاژ شد. موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ با ۱۶۹ اسب‌بخار و گشتاور ۲۲۳ نیوتن‌متر، همراه گیربکس 6 سرعته، شتابی حدود ۱۰ ثانیه‌ای برای صفر تا صد می‌دهد. مصرف سوختش حدود ۷-۸ لیتر در صد کیلومتر است و امکاناتش شامل سانروف، نمایشگر لمسی، دوربین عقب و کیسه‌های هوای متعدد است که برای خانواده‌های متوسط ایرانی ایده‌آل به نظر می‌رسد، اما گاهی خدمات پس از فروشش مثل یک دوست تنبل عمل می‌کند و قطعات یدکی‌اش کمی نایاب می‌شود. با این حال، در بازار دست‌دوم ایران، با قیمتی تا 1.5 میلیارد تومان هنوز یکی از گزینه‌های اقتصادی و جذاب برای کسانی است که به دنبال ترکیبی از طراحی مدرن، عملکرد قابل قبول و هزینه نگهداری معقول هستند، هرچند در برابر رقبای کره‌ای، دوام بلندمدتش کمی ضعیف‌تر است.

photo_2025-11-11_06-41-09

photo_2025-11-11_06-41-50

بهترین ماشین چینی تا ۲ میلیارد

در این رنج، رقابت میان فیدلیتی پرایم و دیگنیتی پرایم جذاب است. فیدلیتی برای خانواده‌هایی طراحی شده که هم فضا می‌خواهند و هم ظاهر شیک. صندلی‌های بزرگ، مانیتور عریض و کابینی روشن دارد که حس خودروهای اروپایی را القا می‌کند. دیگنیتی اما با طراحی کوپه‌مانند و نمای جلوی تهاجمی‌اش، بیشتر برای کسانی ساخته شده که دوست دارند در خیابان نگاه‌ها را به خود جلب کنند.

فیدلیتی پرایم

شتابی حدود ۱۰ ثانیه‌ای برای صفر تا صد و مصرف سوخت ۸ لیتری در صد کیلومتر را برای جیبتان نگه می‌دارد. امکاناتش شامل سانروف پانوراما، صندلی‌های ماساژور و گرمکن‌دار، نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی لمسی، دوربین ۳۶۰ درجه و سیستم‌های ایمنی پایه مثل کیسه‌های هوای شش‌تایی است که برای خانواده‌های ۷ نفره هم ایده‌آل به نظر می‌رسد. اما گاهی خدمات پس از فروشش باعث نارضایتی مشتریان می‌شود و قطعات یدکی‌اش کمی طول می‌کشد تا برسد. با قیمتی تا 2 میلیارد تومان در بازار1404، هنوز یکی از بهترین گزینه‌های چینی برای کسانی است که به دنبال فضای بزرگ، امکانات مدرن و هزینه نگهداری معقول بدون ادعای لوکس‌بازی‌های بی‌جا هستند، هرچند در برابر رقبای کره‌ای قدیمی، دوام موتورش کمی زودتر نفس‌نفس می‌زند.

photo_2025-11-11_06-39-26

دیگنیتی پرستیژ

دیگنیتی پرستیژ خودرویی پرقدرت و لوکس‌ است که سال 1401 پا به بازار گذاشت. با رینگ‌های ۱۹ اینچی و خروجی‌های اگزوز چهارگانه‌اش حس یک SUV اسپرت را القا می‌کند. موتور ۲ لیتری توربو GDI با ۲۲۸ اسب بخار قدرت و ۳۵۵ نیوتن‌متر گشتاور، همراه گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک، شتابی هیجان‌انگیز حدود ۷.۵ ثانیه برای صفر تا صد فراهم می‌کند و مصرف سوخت آن ۸.۵ لیتر است. صندلی‌های برقی راننده با حافظه، سیستم صوتی پایونر، شارژر بی‌سیم، نورپردازی داخلی ۷ رنگه، کروز کنترل تطبیقی و سیستم‌های ایمنی پیشرفته مثل ترمز اضطراری خودکار و هشدار خروج از خط، که برای جوانان عاشق سرعت و خانواده‌های علاقه‌مند به تکنولوژی جذاب است. با قیمتی حدود ۱.۹ تا ۲.۱ میلیارد تومان در بازار ۱۴۰۴ این مدل به عنوان قوی‌ترین SUV مونتاژی ایران شناخته می‌شود.

photo_2025-11-11_06-38-40

شیرین سپیدنام
شیرین سپیدنام طراح موشن گرافیک، دانشجوی گرافیک دانشگاه تهران

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋