شیرین سپیدنام

شیرین سپیدنام

طراح موشن گرافیک، دانشجوی گرافیک دانشگاه تهران
توسط ۱ نفر دنبال می شود

خانه متروکه ای در انزلی که نظر همه را به خود جلب کرد

در گذشته، چهره یک شهر و نمای سازه‌ها و بناهای آن، گویای حکایت‌های بسیاری در مورد ساکنین آن شهر بود.

چیدانه : در گذشته، چهره یک شهر و نمای سازه‌ها و بناهای آن، گویای حکایت‌های بسیاری در مورد ساکنین آن شهر بود. و این امکان را می‌داد تا هویت آن جامعه و آداب و منش آنجا را قبل از ارتباط مستقیم با مردمانش، به وضوح مشاهده و درک کرد. بدین دلیل شهرها و نواحی مختلف کشور، برخلاف امروز، از هم متمایز بوده و هر کدام حافظه تاریخی منحصر به فردی داشتند. این تفاوت و تمایز، در معماری خانه‌ها و بناهای قدیمی‌ ایرانی کاملا مشهود است.

10

در گذشته، چهره یک شهر و نمای سازه‌ها و بناهای آن، گویای حکایت‌های بسیاری در مورد ساکنین آن شهر بود. و این امکان را می‌داد تا هویت آن جامعه و آداب و منش آنجا را قبل از ارتباط مستقیم با مردمانش، به وضوح مشاهده و درک کرد. بدین دلیل شهرها و نواحی مختلف کشور، برخلاف امروز، از هم متمایز بوده و هر کدام حافظه تاریخی منحصر به فردی داشتند. این تفاوت و تمایز، در معماری خانه‌ها و بناهای قدیمی‌ ایرانی کاملا مشهود است.

نما و چیدمان بناها، منازل مسکونی و مصالح مورد استفاده، همه، به گونه‌ای فرهنگ مردمان آن جا، روش‌های معیشتی، سبک زندگی، نوع روابط اجتماعی، باورها و حتی شرایط آب و هوایی آنجا را منعکس می‌کردند.

در حقیقت، معماری بومی‌در ایران تاریخ دیرینه‌ای دارد. به گونه‌ای که درگذشته معماری در استان‌های مختلف کشور، ساختار و ویزگی‌های خاص به خود داشته و متاثر از عوامل متعدد اقلیمی، مصالح بومی، سبک زندگی و مسائل فرهنگی مردم استان بوده است.

مناطق مسکونی و خانه‌های قدیمی‌ایرانی در گذشته از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بودند. البته این اهمیت خانه به عنوان سرپناه، در طول تاریخ وجود داشته است اما با گذشت زمان، کارکردهای دیگری به آن اضافه شده‌ و شکل و اهمیت آن تغییر یافته است. و از آنجا که در روزگار قدیم، افراد معمولا عمده روز خود را در خانه می‌گذراندند، بنابراین فراهم شدن آسایش آنان در خانه، بسیار مهم و اساسی بود. و لازمه این آسایش، وجود عناصری بود که به خانه روح می‌بخشید و موجب شادی و لذت اهل خانه می‌شد. از این رو، زیبایی بصری آن از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است. و شاید بدین دلیل باشد که در معماری خانه‌های سنتی بیشتر به نمای درونی خانه توجه شده است تا اهل خانه احساس ملالت و تکرار نکنند. و از آینه‌کاری، گچ بری، نقاشی و غیره استفاده می‌کردند. اما از نمای بیرونی خانه، تنها سر در آن مزین به کاشی‌کاری بود.

در ادامه کاربری به نام کوروش رنجبر در توییتر تصاویری از یک خانه قدیمی در انزلی منتشر کرد:

11

12

 

شیرین سپیدنام
شیرین سپیدنام طراح موشن گرافیک، دانشجوی گرافیک دانشگاه تهران

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋