شیرین سپیدنام

شیرین سپیدنام

طراح موشن گرافیک، دانشجوی گرافیک دانشگاه تهران
توسط ۱ نفر دنبال می شود

جنجال سخنرانی حداد عادل برای بدخشانی های مقیم ایران!

انتشار پوستری از یک مراسم در تهران، با حضور غلامعلی حداد عادل، حساسیت‌هایی را در افکارعمومی به وجود آورده است؛ مراسم «بدخشانی‌های مقیم ایران».

فراز دیلی: انتشار پوستری از یک مراسم در تهران، با حضور غلامعلی حداد عادل، حساسیت‌هایی را در افکارعمومی به وجود آورده است؛ مراسم «بدخشانی‌های مقیم ایران». این مراسم که با عنوان «گرامیداشت سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی (ره) و شهدای خدمت» در نارمک برگزار می‌شود، بیشتر شبیه به گردهمایی رسمی افغانی‌ها در پایتخت ایران است. تاحدی که در پوستر منتشرشده نیز درباره یکی از فردی با عنوان «شاعر آیینی کشور عزیزمان افغانستان» نام برده شده است و گویا به جز حدادعادل دو سخنران دیگر نیز افغانی هستند. حال پرسش مهم اینجاست که این مراسم چگونه در تهران برگزار می‌شود و حدادعادل نیز با شرکت خود نوعی رسمیت به آن می‌بخشد؟ آیا اقوام افغانی در ایران اجتماعات خود را تشکیل داده و در پایتخت به شکل طایفه‌ای جداگانه به برگزاری مراسم‌ها و مناسک خود می‌پردازند؟

از دیرباز در تهران، اقوام و شهر‌های مختلف ایران با نام‌های برگرفته از اقوام یا شهرهای اجتماعات کوچک خود را در محلات تشکیل می‌دادند تا آیین و رسوم محلی را پاس بدارند و حفظ کنند. این آیین رسوم نه تنها موجب تفرقه و جدایی نمی‌شد، بلکه ترویج حفظ فرهنگ و هویت‌های محلی ذیل هویت ایرانی بوده است. به این معنا که به طور مثال بسیاری جذب شیوه عزاداری‌های سنتی مردم یزد می‌شوند یا موسیقی کردی در جشن‌های پایتخت رواج بسیاری دارد. با این همه اینکه اقوام و اتباع بیگانه که اغلب به شکل غیرمجاز در ایران ساکن هستند، بتوانند فرهنگ قومی و طایفه‌ای خود را در قالب اجتماعات جداگانه داشته باشند، پدیده‌ای جدید با پیامد‌های اساسی است. نکته مهم این است که اینکه فرهنگ، عرف و هنجار‌های این اقوام قرابت چندانی با فرهنگ ایرانی و شیعی ندارد و حتی می‌تواند به آن آسیب بزند. 

جنجال سخنرانی حداد عادل برای بدخشانی‌های مقیم ایران!

 

شیرین سپیدنام
شیرین سپیدنام طراح موشن گرافیک، دانشجوی گرافیک دانشگاه تهران

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋