شیرین سپیدنام

شیرین سپیدنام

طراح موشن گرافیک، دانشجوی گرافیک دانشگاه تهران
توسط ۱ نفر دنبال می شود

این پهپاد بی نظیر ایرانی رکوردشکنی کرد

«غزه» یا "شاهد ۱۴۹" دوربردترین پهپاد بومی و ساخت صنایع هوایی بوده که در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ رونمایی شد.

فارس: «غزه» در مشخصات ظاهری نیز ابعاد بزرگتری نسبت به «شاهد ۱۲۹» دارد که بارزترین مشخصه آن افزایش طول بال آن بوده و همین بال‌های بزرگ «غزه» را قادر به حمل تعداد بیشتری بمب کرده که به گفته فرمانده نیروی هوافضای سپاه، این پهپاد می‌تواند ۱۳ بمب را حمل کند.

این پهپاد منحصر به فرد ایرانی رکوردها را جابه‌جا کرد

«غزه» یا "شاهد ۱۴۹" دوربردترین پهپاد بومی و ساخت صنایع هوایی بوده که در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ رونمایی شد.

«شاهد» نام کلی پهپادهای نیروی هوافضای سپاه بوده که توسط این نیرو در مدل‌های مختلف طراحی و تولید شده و معروف‌ترین عضو خانواده شاهد، پهپاد «شاهد-۱۲۹» است که افتخارات آن در جبهه مقاومت و به ویژه هدف قراردادن سران تروریست‌های تکفیری آوازه‌ای جهانی دارد.

حالا اما «شاهد ۱۴۹» برادر بزرگتر پهپاد پر افتخار "شاهد ۱۲۹" به پاس پایداری و مقاومت مردم غزه در برابر جنایات رژیم غاصب صهیونیستی، «غزه» نام‌گذاری شده است که اقدامی شایسته و درخور تحسین است.

این پرنده بدون سرنشین از نوع سنگین و پهن‌پیکر بوده که شامل ۲۱ متر طول بال، ۳۵ ساعت مداومت پرواز، سقف پروازی ۳۵ هزار پا (معادل ۱۰.۵ کیلومتر)، بیشینه سرعت پروازی ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت و توان حمل محموله تا ۵۰۰ کیلوگرم است که جهش قابل توجهی در ویژگی‌های پروازی نسبت به پهپاد شاهد ۱۲۹ دارد.

این پهپاد منحصر به فرد ایرانی رکوردها را جابه‌جا کرد

در پهپاد غزه برای نخستین بار به جای موتورهای پیستونی و دورانی از موتور توربوپراپ استفاده شده به گونه ای که استفاده از این نوع موتور به دلیل آنکه دارای توربین گاز است، می‌تواند در ارتفاعات بالاتر راندمان بیشتری داشته باشد، همچنین سرعت بیشتری را برای پرنده فراهم می کند که همین ویژگی باعث افزایش سقف پروازی و سرعت بیشتر پهپاد غزه نسبت به دیگر پهپادها است.

ویژگی دیگر این نوع پرنده، مداومت پروازی بالای آن بوده که ۳۵ ساعت است و ۱۱ ساعت بیشتر از «شاهد ۱۲۹» است و لذا همین ویژگی می‌تواند علاوه بر افزایش ساعات عملیات مراقبت و نظارت هوایی، به افزایش برد آن نیز منجر شود.

«غزه» در مشخصات ظاهری نیز ابعاد بزرگتری نسبت به «شاهد ۱۲۹» دارد که بارزترین مشخصه آن افزایش طول بال آن بوده و همین بال‌های بزرگ «غزه» را قادر به حمل تعداد بیشتری بمب کرده که به گفته فرمانده نیروی هوافضای سپاه، این پهپاد می‌تواند ۱۳ بمب را حمل کند.

از سوی دیگر یک فناوری جدید برای حمل بمب در این پهپاد در نظر گرفته شده که مکانیزم آن در نوع خود جالب و ابتکاری است.

خشاب چرخان بمب در پهپاد غزه

این هواپیمای بدون سرنشین در حقیقت بر روی بال‌های خود نقاط سخت برای نصب بمب داشته اما در میان بدنه آن نیز یک محفظه به منظور حمل انواع محموله جنگ الکترونیک، رادار و ... در نظر گرفته شده که در این محفظه می‌تواند یک خشاب بمب چرخان قرار گیرد که قادر به حمل ۵ بمب است به گونه ای که این خشاب هم در رونمایی از پهپاد غزه به نمایش درآمده بود.

این پهپاد منحصر به فرد ایرانی رکوردها را جابه‌جا کرد

رادار SAR محمول بر «شاهد ۱۴۹»

همچنین همانگونه که اشاره شد، غزه یک محفظه حمل محموله در قسمت میانی بدنه خود دارد که از آن می‌توان برای حمل محموله‌های جنگ الکترونیک استفاده کرد؛ اما محتمل‌ترین گزینه‌ای که می‌توان برای آن در نظر گرفت تا غزه علاوه بر ماموریت رزمی بتواند در زمینه شناسایی هم نقش پررنگ تری را ایفا کند، قابلیت حمل رادار تصویربرداری SAR است که پیش از این توسط نیروی هوافضای سپاه تولید شده و به نمایش درآمده است.

این پهپاد منحصر به فرد ایرانی رکوردها را جابه‌جا کرد

رادارهای «SAR یا رادارهای دهانه مصنوعی» نوعی از رادارها هستند که عمل نقشه برداری از سطح زمین را با استفاده از تاباندن امواج رادیویی با سرعت و فرکانس بالا به سطح مورد نظر انجام می دهند، بنابراین با دریافت امواج منعکس شده از سطح تحت نقشه بردار، تصویری ۲ بعدی از محیط توسط کامپیوتر رادار تشکیل می‌شود که در حقیقت همان نقشه تهیه شده به وسیله تکنولوژی رادارهای SAR است.

سامانه نظارت الکترواپتیک پهپاد غزه

ویژگی دیگر پهپاد غزه، استفاده از جدیدترین و پیشرفته‌ترین سامانه الکترواپتیکی است که تاکنون در تجهیزات دفاعی کشور دیده شده است و به نظر می‌رسد این سامانه، قابلیت تصویربرداری و مخابره تصاویر در طیف‌های مختلف را دارد.

این پهپاد منحصر به فرد ایرانی رکوردها را جابه‌جا کرد

اما مهمترین خصوصیت این پرنده برد آن بوده به طور رسمی برد ۲ هزار کیلومتری برای آن اعلام شده است.

غزه با مداومت پروازی ۳۵ ساعت و بیشینه سرعت ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت در یک پرواز یک طرفه می‌تواند بیش از ۱۲ هزار کیلومتر را پیمایش کند که اگر آن را برای اجرای یک عملیات رفت و برگشتی در نظر بگیریم، می‌توان به صورت اسمی برد ۶ هزار کیلومتر را در نظر گرفت.

البته فرمانده کل سپاه نیز در یک سخنرانی اعلام کرده بود «ما پرنده‌های پهن پیکر بدون سرنشین داریم که ۷ هزار کیلومتر پرواز می‌کنند و در هر نقطه‌ای فرود می آیند».

ایران اکنون جزو چند کشور معدود دنیا بوده که روندی رو به پیشرفت در زمینه طراحی، توسعه و ساخت انواع مختلف پهپادها دارد و نیز این مسئله با توجه به نقش آفرینی پهپادها در عرصه‌های مختلف نبردهای زمینی، هوایی و دریایی و نیز در بسیاری از حوزه‌های غیرنظامی از اهمیت روزافزونی برخوردار است.

چنین پیشرفت بزرگی درست در زمانی که دشمنان می‌خواهند که انقلاب اسلامی نتواند مانند گذشته در میان سایر ملت‌ها گسترش پیدا کند گواه این موضوع است که «ما می‌توانیم» شعاری است که بارها دل دشمنان را لرزانده است.
 

شیرین سپیدنام
شیرین سپیدنام طراح موشن گرافیک، دانشجوی گرافیک دانشگاه تهران

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋